Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duvhök i hönsgården - vad gäller?  (läst 24817 gånger)

rackarns

• Närke
Duvhök i hönsgården - vad gäller?
« skrivet: 03 feb-11 kl 10:29 »
..som härjar bland hönsgårdar. är det tillåtet?

Sano

• Bohuslän
SV: Duvhök i hönsgården - vad gäller?
« Svar #1 skrivet: 03 feb-11 kl 11:16 »
Nej, du får inte skjuta den.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #2 skrivet: 03 feb-11 kl 14:02 »
Det enda som kan hålla rovdjuren från våra höns är BYGG säkra gårdar :)

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 03 feb-11 kl 14:37 »
Sååå trött jag blir.......   skydda hönsen och låt det vilda djuren vara!  annars sälj hönsen !

LasseDalom

• -
« Svar #4 skrivet: 04 feb-11 kl 20:40 »
Låt de vilda djuren leva. De har lika mycket rätt till liv som vi och våra husdjur.

timjan86

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 04 feb-11 kl 21:27 »
Näpp, man får inte skjuta någon (?) rovfågel utan godkännande från Länsstyrelsen har jag för mig...
Själv skulle jag hellre skydda hönsen på annat sätt men det är mest för att min svärfar inventerar fåglar åt Skogsstyrelsen och är inbiten fågelskådare så jag har fått höra låååånga föreläsningar om hur få det finns av de olika hökarna i Sverige...
Dom "stora svarta kråkorna" kan ha strukit med någon gång dock... 
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 feb-11 kl 19:19 »
Ska varenda hönsägare ge sig ut och skjuta hök, så har vi snart inga kvar, hökar alltså.. Då kommer nån annan fågel, kungsörn kanske, då är det dags att skjuta den.. jaja..utrota allt vilt bara ::)

anders50

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 feb-11 kl 20:10 »
Man får inte skjuta/avliva duvhök längre! Nedanstående är ett klipp från Skånes ornitologiska förening, och jag har letat som en ***** för att hitta beslutet, men inte lyckats.

Sen kan man ju försöka skoja lite om detta men det är visst inte alla som uppskattar det. Men det är såna smällar man får ta!   ;D

"i
början av 2008 ändrades
regelverket på så sätt
att Länsstyrelserna inte
längre kunde ge sådana
tillstånd. Numera kan således
enbart tillstånd för
fångst och förflyttning
av levande duvhök ges.
Som SkOFs medlemmar
säkert känner till har föreningen
under en följd av
år på olika nivåer agerat
för att förbjuda avlivning
av duvhök. Det var därför
med stor tillfredsställelse
vi mottog beskedet i början
av 2008 att regeringen
beslutat att tillstånd till dödande av duvhök
inte längre kan utfärdas."

Tännlappen

• -
« Svar #8 skrivet: 05 feb-11 kl 21:00 »
Man ska bara njuta av åsynen av dessa vackra fåglar  :)

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #9 skrivet: 06 feb-11 kl 13:08 »
Låt de stackars vilda djuren vara, dom kan ju inte rå för att de är rovdjur... Kan man inte skrämma iväg han typ? Som petterson gjorde med pepparhönan  :D
Dv. höns, undulater & ragdoll

The Poacher

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 19 mar-13 kl 14:02 »
Om man skulle komma på en duvhök inne i hönsgården, käkandes på en tupp.
Om man upplever att han fortfarande hotar de andra hönsen.
Om det har hänt förut att han slagit höns.

Vad får man göra?
Får man skjuta honom?

:-\ :'( :'(

vindensbonig

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 mar-13 kl 14:08 »
Är dom inte fridlysta ?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 19 mar-13 kl 14:11 »
Nej, då får försöka skrämma bort den, det är vad jag förstår nästan omöjligt att få tillstånd för skyddsjakt på duvhök.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=139644.0
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lise

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 19 mar-13 kl 14:14 »
Man kan söka tillstånd att få skjuta höken om den ställer till med problem. Omöjligt vet jag inte, det verkar ges en del såna tillstånd. Ring o kolla med din länsstyrelse.
Annars är nät över hönsgården en variant.

Existens!

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 19 mar-13 kl 14:17 »
Ska man skjuta allt som ställer till problem så lär man ha att göra.  Bättre att bygga en ordentlig hönsgård eller acceptera naturen som den är.

The Poacher

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 19 mar-13 kl 14:18 »
 Men  jag tänkte nu på om du kommer in i hönsgården och den håller på och dödar.  Får man inte ens, som man får  med varg enligt §28,  ta kål på den då?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 19 mar-13 kl 14:20 »
Men  jag tänkte nu på om du kommer in i hönsgården och den håller på och dödar.  Får man inte ens, som man får  med varg enligt §28,  ta kål på den då?
Inte som jag läser lagtexten i alla fall. Det kan helt säkert leda till problem om det uppdagas att man haft ihjäl en duvhök.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #17 skrivet: 19 mar-13 kl 14:55 »
Klart du inte för döda höken. Skydda hönsen istället. Föd upp några extra kyckingar för att inte få en för liten grupp. Det är inte så lätt att föda upp några extra hökar. Dessutom tar höken oftast bara en i taget och äter klart på den, så du har gott om tid att höksäkra i hönsgården.
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

The Poacher

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 19 mar-13 kl 15:09 »
Vi har nu haft två attacker.

Vi hade två tuppar varav den ena fick stryk ibland, men han var en så fin renrasig Sussex så jag ville para honom med våra andra  renrasiga Sussexar i sommar. Men det var lite  synd om honom. Så dök  höken upp och den han tar är Sussextuppen, stackarn som faktiskt ändå hade yxan hängande över nacken.

Jag fick fyra kycklingar i november och fyra till vid jul. Jag tror det blev sju hönor och en tupp. Tuppen var  från julkullen så han är relativt nyidentifierad som tupp och har inte bråkat med Stortuppen. Tuppkycklingen var väl inget att avla på så hans dagar var räknade. Så dök  höken upp och den han tar är... tuppkycklingen  ;D

Nu låter det kanske som jag är glad och allt är frid o fröjd. Icke! Jag hade tur i oturen men det som händer måste åtgärdas. Har läst att duvhökarna kommer tillbaka gång efter gång. Det duger inte.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 19 mar-13 kl 15:11 »
Sätt då upp nät så slipper du .

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 2 användare
peterm, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser