Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äter får nypon  (läst 3317 gånger)

hammer

äter får nypon
« skrivet: 27 jan-11 kl 22:22 »
Hej är lycklig nybliven fårägare :D
 nu har jag en fråge som det kanske är några av er mer erfarna fårägare som kan svara på!
Äter får nypon  ??? och om de gör är det då hela planten?
 Såg på tv engång att man använder getter till att hålla ogräset i nere i te plantager, men teet skulle smaka illa för getterna!
Det kanske inte nyponplanter gör?
underbara unger, samt kor , hästar, höns, bin, bär ,kattar,och vovve .

hustran

SV: äter får nypon
« Svar #1 skrivet: 27 jan-11 kl 22:55 »
Hos oss har de aldrig ätit nyponplantor men de nafsar nog i sig de nedersta bladen.Har du mycket nypon så kanske de tar nya småskott som kommer upp och det är väl bara bra,eller? Ett problem kan vara om du har stora snår. De kan faktiskt fastna,riktigt illa också.

Marianne

« Svar #2 skrivet: 28 jan-11 kl 07:40 »
Jag såg hur våra får sträckte sig och åt nypon från en buske i höstas. (men jag gillar det inte, de kan ju fastna med pälsen)

Birgit

« Svar #3 skrivet: 28 jan-11 kl 14:27 »
Gutar och roslagsfår käkar gärna rosor, både blommor och blad. Så frågan är då huruvida det skadar nyponbildningen. Troligen kan det ju ta död på plantan om det blir omfattande skador.

ulfg

« Svar #4 skrivet: 28 jan-11 kl 17:12 »
Alla, men kanske särskilt alllmogefår lär nog ganska hårt åt nyponplantor och -buskar. De går på all buskvegetation och betar bort blad, nya skott, mm. Frukten, typ själva nyponen är jag osäker på. Efter en eller två säsonger ger riset med sig och dör. Det är därför de är så bra på att beta på t. ex hyggen och i förbuskade områden.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Birgit

« Svar #5 skrivet: 28 jan-11 kl 22:07 »
Citera
Alla, men kanske särskilt allmogefår lär nog ganska hårt åt nyponplantor och -buskar.
Fast jag, som har både Gutar och Roslagsfår, måste säga att gutarna är värre med rosorna. Finns kanske gott om rosor på Gotland 8)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 29 jan-11 kl 20:35 »
Mina gotlandsfår äter allt på en nyponbuske. Om man röjer nyponbuskar så det kommer nya skott äter de dem med god aptit. En av favoriterna helt klart. Men, som någon annan var inne på de kan fastna rejält i nyponsnår.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ulfg

« Svar #7 skrivet: 30 jan-11 kl 19:04 »
Det är inte alltid så roligt med taggiga buskar. Nypon är väl ganska ofarligt. Men björnbärsrevor är inte lätta att få av från ullen. Förvildad berberis är nästan värst. Röjde berberis i en hage en gång så de fick taggar i klövarna, usch.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #8 skrivet: 30 jan-11 kl 22:13 »
Fast jag, som har både Gutar och Roslagsfår, måste säga att gutarna är värre med rosorna. Finns kanske gott om rosor på Gotland 8)
Visby är ju rosornas och ruinernas stad  :D
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser