Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  val av höns  (läst 6680 gånger)

MickeN

• Jämtland
val av höns
« skrivet: 22 jan-11 kl 12:00 »
hej vi ska bygga ett nytt hönshus nu i vår men vi vet inte vilken typ av hönsras vi ska ha.
vi vill ha en lungn och lättsam ras och inte agressiv eftersom vi har små barn. och att vi vill att hönsen ska få gå fritt på gården ibland.
kan någon hjälpa oss med detta?

Tacksam för svar / micke

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: val av höns
« Svar #1 skrivet: 22 jan-11 kl 12:47 »
Alla är saliga i sin tro  ;) och tycker bäst om sin "egen ras" :D

Det finns massor av trevliga raser och de flesta raser är snälla. Precis som hos folk så föds det en och annan individ som inte har "alla hönsen hemma" och jag skulle säga att de allra flesta raser är trevliga och det mer är på individnivå man kan råka ut för en eller annan tokig tupp eller höna.

Vilken ras som passar en bäst beror lite på vad man vill ha den till. Ska den ge bra med ägg och ha god slaktkropp är det viktigt att den är ekonomisk eller ser skojig ut. Vill ni ha stora höns eller små. Är ni intresserade av rasavel eller kanske bevarande av svenska lantraser eller kanske vill ni ha en flock med lite olika djur?

Själv började jag med lite olika raser och med tiden har jag fått mina favoriter. Jag provar fortfarande lite nytt i bland för att det är spännande men i grunden så är mina favoriter Nakenhals(stora och dvärg), Dorking, Stor Kochin, O Shamo, Silkeshöns (stora och dvärg) och Chabo. Minsta av dessa raser väger ca 700g den största ca 6kg....

Lycka till!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Årby-ärtan

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 22 jan-11 kl 13:25 »
Jag har valt lantrashöns (i mitt fall Gotlandshöns), eftersom de klarar mycket på egen hand: ruvning, födsök, koll på rovdjur etc. De är tåliga och kan i princip gå ute året om, även om de inte så gärna går ut i snön om det inte finns några bara fläckar där man kan leta mat. Man kan också vara med i genbank och göra en insats för att bevara våra inhemska lantraser, vilket jag tycker är ett extra plus (se www.kackel.se).

Beträffande humöret hos hönsen är det till stor del en fråga om hur man själv beter sig. Om du är lugn och trygg i hönshuset och umgås med dina höns så blir de också lugna. Skulle någon individ bli aggressiv ändå så får man ta bort den och avla vidare på de övriga.

Lycka till!

Årby-ärtan

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 22 jan-11 kl 13:35 »
PS. Kolla i Alternativs Handbok i Självhushållning. Där har det kommit in lite information om olika hönstyper.

MickeN

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 24 jan-11 kl 13:47 »
det skulle ha varit roligt med att bevara den svenska lantrasen men det verkar så flaxig och nervös av sig.. Det vore ju toppen men en lugn och ekonomisk ras som man kan få bra med ägg av osv.

Jag läste en bok om hönsraser och där stod det att brahman va lugn av sig och det blev bra med ägg av den kan det va något?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #5 skrivet: 24 jan-11 kl 14:04 »
det skulle ha varit roligt med att bevara den svenska lantrasen men det verkar så flaxig och nervös av sig.. Det vore ju toppen men en lugn och ekonomisk ras som man kan få bra med ägg av osv.

Jag läste en bok om hönsraser och där stod det att brahman va lugn av sig och det blev bra med ägg av den kan det va något?

Brahmorna är stora och ståtliga och jag gillar dem skarpt. Dock dröjer det innan de är fullvuxna och innan de börjar lägga ägg. De äter också rätt mycket... märks nu på vintern. Men jag har beställt fler avelsägg till våren ändå  ;D

Annars kvittar det nog faktiskt, vissa raser är bättre än andra på att ruva, andra lägger fler ägg än vissa osv osv.

Om du inte vill skaffa genbank eller har planer på att sälja renrasiga ägg/djur så föreslår jag att du skaffar en salig blandning - det har jag gjort och jag älskar dem alla för deras egna personligheter.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #6 skrivet: 24 jan-11 kl 14:13 »
Blomme är ju en lantras som är lugn och trevlig och lägger bra med ägg,bra på att hitta mat, sen är det väl lite olika hur ruvvilliga dom är
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 24 jan-11 kl 18:29 »

Jag har skrivit det förut i andra trådar och skriver det igen. Temperament ska inte förväxlas med hönsrasens storlek. Större raser kan förefalla lugnare då de är mindre rörliga än mindre raser.

Att lantrashönsen generellt sett skulle vara "flaxigare och nervösare" än andra raser vill jag dementera.

Jag kan inte se att brahma är ett bra val om du vill ha "en ekonomisk ras som man kan få bra med ägg av".
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #8 skrivet: 24 jan-11 kl 18:48 »
Hej

Har haft blomme i många år och de är inte mer
flaxiga än någon annan ras.

DE ÄR UNDERBARA har haft blomme i många år!!!!!!

Men satt och tittade på en lista Antal ägg per ras.
Trodde inte mina ögon när jag såg att bl lägger
inte mer än ca 140 ägg årligen.

Nettan

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 24 jan-11 kl 19:14 »
 om ni ska ha en flock för barnen och äggen, så är det ju ganska trevligt med en ruvande ras....det är helt fantastiskt för barnen när kycklingarna kommer på våren :-* ..... med en ruvvillig ras, så får äggläggningen stryka på foten, men personligen tycker jag att det absolut är värt det ;)

om du ska ha en ruvvillig och trevlig lantaras, så är hedemora något att titta extra på..... om du vill ha en lantras som kan ruva, men inte är lika ruvvillig som Hedemora, så är Skånsk Blomme ett hett tips

om ni inte vill ha en lantras, men likväl ruvvillig och väldigt mysig för barnen, så kan jag tipsa om Dv. Kochin..... en ras utanför genbanken som inte är ruvvillig...... det finns sååååååå många..... och även här har det passerat otaliga raser ..... jag vet inte vilken av alla jag ska hugga till med...... jag är ju vansinnigt svag för Blomme :-[
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 24 jan-11 kl 19:19 »
Alla höns blir tama om du håller på med dem.
Lantras är ett bra val  :D
Hedemorahöns

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #11 skrivet: 24 jan-11 kl 19:20 »
håller med Ronny och tror det beror mycket på hur mycket man "hanterar" dom, om dom får vara med eller alt (hökf..) att man är ute hos dom mycket så blir nog alla raser tama för dom vet att då blir det godsaker el pyssel alla höns är ju väldigt nyfikna av sig oavsett ras  ;D
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #12 skrivet: 24 jan-11 kl 19:21 »
Alla höns blir tama om du håller på med dem.
Lantras är ett bra val  :D

haha skrev nästan samma som du under tiden som du skrev  :-*
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #13 skrivet: 24 jan-11 kl 19:30 »
det skulle ha varit roligt med att bevara den svenska lantrasen men det verkar så flaxig och nervös av sig..
Bohuslän-Dals svarthöna är mycket lugn och harmonisk! Det finns fler lantraser med lugnt temperament.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 24 jan-11 kl 19:36 »
Men svarthönsen hade jag ju nästan glömt :P :P :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Luppa

• Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 24 jan-11 kl 19:41 »
Jag säger också Hedemora. En lugn och trevlig ras som lägger bra med ägg. Dock är de jag har ganska ruvvilliga, nästan i överkant...
Sussex är en toppenras! Lagom stor, lugna och trevliga även de. Värper bra och har bra slaktkropp med. Inte lika ruvvilliga som Hedemororna.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #16 skrivet: 24 jan-11 kl 20:37 »
skit jag vill oxå ha Hedemora finns såååååååååååå många fina färger på en sådan fin höna av dom.....svarthöns är kanon men som sagt bara svart!!!  får bygga ett hönshus till hum....

The Game

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 24 jan-11 kl 20:43 »
Hedermora..Undra om mina 2 svarta damer är av den sorten??
Men som ovanstående sa alla hönor är ju tama om man håller på me dom..
Men just nu gillar jag Lilla Linda extra mycket..Hon är en silke..tror ja..?
/mvh
majsan

Katharina K

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 24 jan-11 kl 20:48 »
Det finns sååå många fina raser som är trevliga och lägger fina ägg.
Själv är jag väldigt förtjust i mina Isbaraer. De lägger stora gröna ägg i olika nyanser och de är så tama att vi kan gå runt med dom sittande på armen.
Men...Brahma har jag haft och de var helt fantastiska, men som andra skrivit, de är rätt stora i maten. Det som var positivt med dom var att de var robusta och snälla, bra om man har barn.
Blomme hade vi med och de var också supertama, min dotter gick runt med hönan på axeln.
Men som någon skrev, det beror nog lite på hur man själv är ihop med dom. Alla våra höns verkar bli tama utom Appenzeller!!! de blir INTE tama och de är flaxiga och flyger hit och dit, men de är bra att ha lösa för de blir inte tagna så lätt och tupparna är snälla (eller rädda???).
Ska du inte avla hade jag nog köpt lite av varje men hållit mej till rel jämnstora och så en tupp från en av de mindre raserna, annars går tuppen hårt åt de små hönorna.

The Game

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 24 jan-11 kl 20:50 »
Ja glömde jus kriva..Brahmor är riktiga jävlar på att ruva..
Maggan skulle nog kunna vara ruvhöna på heltid om hon fick bestämma..Gittan med för den delen..
Envisa damer dom 2..Och brahmor..
/majsan

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser