Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det resursnålaste???  (läst 3642 gånger)

Sågaren

• Medelpad
Det resursnålaste???
« skrivet: 03 jul-06 kl 22:56 »
vilket är det resurssnålaste sättet att bygga ett hus jag anser att det resvirke eller har jag fel??? kubbhus verkar ju vara ganska mycket virke likaså timmer visserligen kan man spara på att isolera vad gäller timmer men hur är det med kubbhus?.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:Det resursnålaste???
« Svar #1 skrivet: 21 aug-06 kl 18:06 »
Ett hus med isolering av lättlera och stomme av japansk traditionell typ... Jag undrar om det inte skulle vara rätt resurssnålt? Väggens ytteryta är dock något jag inte riktigt hittat någon bra lösning på än.

Glömde att lägga till att små hus nog är mindre resurskrävande än stora.
« Senast ändrad: 21 aug-06 kl 18:07 av vattuvarg »
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

frango

« Svar #2 skrivet: 29 sep-06 kl 20:54 »
Jag har fått för mig att en backstuga är de mest resurssnåla. Öppning mot söder och alla andra sidor isolerade med ett fett lager jord.

Bo

Resurssnålast
« Svar #3 skrivet: 30 sep-06 kl 07:38 »
på sikt måste ju vara att genmanipulera släktet så att vi får en tjock päls och kan vistas ute även vintertid.

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Resurssnålast
« Svar #4 skrivet: 30 sep-06 kl 08:45 »
på sikt måste ju vara att genmanipulera släktet så att vi får en tjock päls och kan vistas ute även vintertid.

Då kommer djurskyddsmyndigheten att kräva ligghallar för människor.

nad

« Svar #5 skrivet: 30 sep-06 kl 17:40 »
ytteryta är dock något jag inte riktigt hittat någon bra lösning på än.

försök med lerputs kanske

nad

« Svar #6 skrivet: 30 sep-06 kl 17:48 »
Det är själva driften av huset, uppvärmning,vattenförbrukning och elanvändning som är det viktigaste .stommateriel är en engångskostnad. materialvalet kan förstås ändå vara av betydelse ur boendekomforts perspektiv samt miljöskäl.

vänl Nad

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #7 skrivet: 02 okt-06 kl 18:33 »
försök med lerputs kanske

Klarar den regn?

(Annars lutar jag åt "ytterskjutväggar" av trä, typ japanska amado.)
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Bo

De avvikelser
« Svar #8 skrivet: 02 okt-06 kl 18:41 »
från det vanliga sättet att bygga som kan vara motiverade från resurshushållningsperspektiv är sådana som skulle komma allmänt, om miljökostnaderna vore integrerade i kalkylerna.

Alltså om vi hade ett intelligent skattesystem.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #9 skrivet: 02 okt-06 kl 22:08 »
Klarar den regn?

I princip inte.

Det finns en del knep för att få lera att tåla regn där jag tycker extra utskjutande takskägg är det mest heltäckande. Andra knep är att inte ställa huset vid en blåsig kust samt använda rätt putsblandning vad avser sand/lerförhållande samt det går även att blanda i olika tillsatser som gör den mer våtbeständig, varav flera äckliga.

Mullemek

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 nov-06 kl 11:20 »
Kan man utgå ifrån verkligheten? Då blir det resurssnålaste att använda sten, typ modern lättbetong, ej att förväxla med den ibland radonhaltiga blåbetongen. Sand och kalk har inga miljöeffekter. Taket reses med trätakstolar, och kläs lämpligtvis med betongpannor, över ett underlagstak av oljehärdad masonite. Vindsbjälklaget kan isoleras med miljövänlig lösfiber.
Om man har varit ekologisk i sitt tomtval, så har man torr mark under huset, i så fall kan man bygga med krypgrund, annars går det bra med platta på mark, isolerad med 200 mm styrolite. Som uppvärmning kan man använda biobränsle, distribuerat via golvvärme. Fönster med isolerglasrutor.
Ventilation kan skötas via självdrag, vilket fungerar när man har en varm skorsten, eller via ett FTX-aggregat (mekanisk till och frånluft med värmeväxlare). Tycker personligen inte man behöver ha fläktar i hus som är rätt byggda från början.

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 4 användare (1 dolda)
Besksöta, Anders Flix, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser