Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jägare vill skjuta på min mark. Bara att godkänna eller behövs något mer?  (läst 15259 gånger)

Xoot

• Gäst
Hej!

En nybliven yngre jägare har hört av sig och vill jaga på min mark. Det är fritt fram kommer jag tala om.
Men är det något slags tillstånd som måste sökas för att få jaga på just den marken även om godkännande finns?

Vad bör jag kontrollera hos jägaren? 
Viktigast för mig är att ingen blir skadeskjuten men har ingen kunskap inom ämnet..

Däremot funderar jag lite. Om jägaren skjuter fel djur vid fel årstid. Är det mitt fel eftersom jag äger marken?

Brukar man tillåta en viss mängd djur som skjuts som markägare eller hur gör ni andra? Jakten är gratis f.ö. Fel av mig?

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Det finns en del saker som man måste känna till:  Det är skillnad på älg och annat klövvilt.  Man skiljer också mellan småviltsjakt (räv hare kanin skogsfågel) och större vilt (rådjur, kronhjort, vildsvin).  Man bör veta under vilken tid , och vilken typ av jakt denne jägare vill ha, vilken typ av vapen, om det ska jagas med drivande hund eller som pass-skytte.  Vid älgjakt bör Du ocåså veta vilka vildvårdsområden som finns, och hur lokala jaktlag ställer sig till att Du hyr ut jakten.  Du kan räkna med att bli illa sedd av jägare som inte får jaga hos Dig, i synnerhet om Du inte tar betalt!  Lämpliga källor för info: Länsstyrelsen  (Naturvårdsenheten), Sveriges Jägare och Jägareförbundet (tror jag de heter)

Det kan också vara aktuellt att Du skriver på papper om tillsyn av marken och jakten.  Då blir Du ansvarig för vad som sker på marken.  Det gäller framför allt älg och större klövvilt.  Så är det inte alltid, men ibland.

LRF konsult, om Du är medlem där, kan nog upplysa om vettig nivå på jaktarrendet.

Du bör även ta ställning till hur nära Din bostad Du vill ha ev jakttorn och andra anordningar.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Xoot

• Gäst
Tack för snabbt svar! :)

Oj det var mer än jag hade tänkt på. Nappade på en annons via blocket och det visade sig att personen bor i samma by.
Det jag själv tycker känns jobbigt är att personen är ganska ung. Dock utbildad jägare med olika rättigheter, som jag inte minns.

Däremot är det en trevlig person. Därför han frågade vad jag ville han skulle skjuta. Det är ju snällt.
Vimmlar av rådjur i skogen men eftersom det skjuts på åkern bredvid så kan dom gott få gömma sig hos mig.  ;D

Har tänkt föreslå: Räv, iller, mink, mård och diverse stora fåglar.

Sen vad som finns vissa årstider eller vad som är lagligt och olagligt hoppas jag han vet själv därför där brister min kunskap.
Hade tänkt tillåta personen att uppehålla sig på marken fram till Maj. Sen vill jag ha skogen tyst och lugn för mig själv.
Är allt i sin ordning så tänkte jag välkomna igen nästa år vid denna tiden. Kan man utgå ifrån att jägare kan "jakträttigheterna"?

Per Gynt

• Gäst
Det kan vara en fördel att han bor i samma by. Att han är ung är vel inget hinder, bara han har utbildning. Men man kan ikke udgå från att han kan jagträttigheterna. Stor skogsfugel minska i flere delar av landet. Har du vildsvin så föreslå också att han skjuter dem.
F.ö. har du bra opplysning från Torptomten.
« Senast ändrad: 12 jan-11 kl 06:52 av Peer Gynt »

regnpipan

• Gäst
Det är aldrig fel att vara formell. Skriv ett avtal med personen. Du kan ju börja med ett år så får ni utvärdera det när första året förflutit och det är dags att skriva nytt. Jaktåret är för övrigt 1/7-30/6 så ni kan köra en första vända fram till 30/6 och ta ett nytt snack då....

En bra blankett för jaktarrende hittar du hos Jägareförbundet:
http://www.jagareforbundet.se/Global/Blanketter/4.pdf

Det är för övrigt viktigt att du inte redan har upplåtit jakten åt någon annan, t.ex. traktens jaktlag.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Men kött ska du väl ha i utbyte?  :o

Det är nog bara fördel om personen är ung...dom unga har nog lite lättare att hålla sig pålästa och hålla sig till regler...än dom gamla gubbarna som gör som farfar gjorde och farfar gjorde som hans farfar gjorde...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

regnpipan

• Gäst
Men kött ska du väl ha i utbyte?  :o

Kanske inte med tanke på vad han tänkte tillåta killen att skjuta:

Har tänkt föreslå: Räv, iller, mink, mård och diverse stora fåglar.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Okej..jag tyckte jag läste rådjur nånstans.. :-X
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Hos oss har det lokala jaktlaget älgjakten mot att vi får tilldelning av köttet.  Övrigt vilt har vi en granne som jagar på vår mark. Han får fixa det som han vill, det enda vi satt som begränsning är att vi inte vill att han ska mata vildsvin på vår mark samt att vi vill att han säger till om han ska ha en massa kompisar med. Nu jagar han mest själv eller med sin pappa och det är helt OK med oss. Vi får pengar av honom för jaktarrendet en gång/år. Han är superseriös så det känns inte alls konstigt.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
Hej. Detta är klurigt. Jakt.
Jag gillar att ha vilda djur runt knuten.
Men när jag så småningom kanske har tamfågel och får, så kanske jag tycker annorlunda.
Älg och rådjur gör kanske ingen förnär.

Min mark är med i älgjaktlaget. Skulle gärna få reda på exakt vilka andra som är med och undrar om det finns registrerat någonstans?

När jag nu är med i älgjaktlaget så förstår jag att jag inte får skjuta älg själv?
Men jag får skjuta rådjur enligt länstyrelsens regler?

Har funderat på att sälja jaktarrende eftersom marken måste ha inkomster.
Vet inte om det ger mer än själva köttutdelningen (som jag som halvvegetarian inte är så jätte sugen på).
Men jaktlaget skulle säkert inte gilla att ha en "turistjägare" i laget.

Så vi snackar kanske enbart om övrigt vilt.
Vad skulle ett jaktarrende kunna ge (6 hektar (men enbart 4 att jaga på).

Om jag går ur älgjaktslaget, hur får jag då jaga älg?

Jag vet att allt detta säkert står någonstans, men något ska jag väl ha er alternativare till :-)

Sebastian

regnpipan

• Gäst

Beror på var marken ligger, ligger den jättenära någon av våra stora städer kan den ge rätt OK arrende, ligger den i obygd ger den mindre. Mitt jaktlag ger sisådär 55-60 kr/ha i arrende, i västergötlands skogsbygd.

Det är inte mycket man kan jaga på en mark av den storleken. Skall man skjuta rådjur där så kan man nog inte skjuta mer än ett max var 20:e år utan att ta ut mer än marken bär..... Fågel och räv är en lite annan femma. Om det är ett gåsstråk kan den kanske betinga ett bättre arrende. Men rik, det blir man definitivt inte på arrendet på den marken....

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning

Vi har ju som sagt arrenderat ut jakten, allt utom älg och egentligen också vildsvin. Vi har ca 20 ha mark att jaga på och vår granne betalar oss 1000 kr/år. Då bor vi ganska nära en medelstor/liten stad.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
Det är inte mycket man kan jaga på en mark av den storleken. Skall man skjuta rådjur där så kan man nog inte skjuta mer än ett max var 20:e år utan att ta ut mer än marken bär..... Fågel och räv är en lite annan femma. Om det är ett gåsstråk kan den kanske betinga ett bättre arrende. Men rik, det blir man definitivt inte på arrendet på den marken....
Nej en 1000 lapp är småpotatis, bättre då att sitta och titta på räv och rådjur. Men här i trakten ca 200 hektar togs ett år 20 rådjur sägs det. Så sitter man bara pass tillräckligt länge så kommer det en stek.

Menar du gäss i skyn? Det ser jag ofta, men högt. Skulle hagelbössa ta ner någon av dem?
Och räv äter väl ingen, så varför skjuta dem?

Sebastian

regnpipan

• Gäst
Nej en 1000 lapp är småpotatis, bättre då att sitta och titta på räv och rådjur. Men här i trakten ca 200 hektar togs ett år 20 rådjur sägs det. Så sitter man bara pass tillräckligt länge så kommer det en stek.
Att skjuta 20 rådjur på en yta av 200 ha låter som en sanslös överskjutning. Då skjuter man de djur grannmarkerna föder, inte bara den avkastning den egna marken ger vilket är helt förkastligt. Om man räknar med att rävar tar 60% av kiden, slåttermaskiner några%, bilar några%, vinter och sjukdomar 20% så måste det födas minst 60 kid i området varje år för att ekvationen skall gå ihop och man inte skall skjuta mer djur än marken bär. Jag är tveksam till om ens skånska eller sörmländska gods med inriktning på jakt i dagsläget kommer upp i de siffrorna (du kanske bor granne med ett sådant?).
(Som jämförelse: Vi har en ganska tät rådjurstam som utfodrar vintertid, vi beskattar den med ca 25 rådjur per år på våra 1200 ha)

Menar du gäss i skyn? Det ser jag ofta, men högt. Skulle hagelbössa ta ner någon av dem?
Hittar du ett sätt att locka ner gässen till marken så kan de bli skjutbara. Högflygande gäss skall man inte ens fundera på att skjuta.

Och räv äter väl ingen, så varför skjuta dem?
T.ex. för att fler rådjurkid och annat småvilt skall överleva så att man kan äta dem istället för räven.... Eller som hos mig, för att tunna ut rävstammen och kanske på sikt få lite bort på den djävla skabben som de stackarna drabbas av mest hela tiden. Eller för att få fina skinn att ta till vara.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
Det var hörsägen det där med 20 nedlagda på 200 hektar.
Tack för lektionen, dock.

Hur lockar jag ner Gässen.
Dragspel?

Skulle du skjuta den här sötnosen?

Sebastian

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Det var hörsägen det där med 20 nedlagda på 200 hektar.
Tack för lektionen, dock.

Dragspel?

Sebastian

Nu har ju jag ingen egen bössa men hade den sötnosen satt sin nos här bland hönsen så hade jag gärna skjutit.

regnpipan

• Gäst
Dragspel?

Bulvaner kan funka.

Fin och fullpälsad, det är glädjande. Bilden verkar tagen mitt i sommaren vilket innebär att det sannolikt inte är jakttid. Jag har höns som ofta är frigående så ja, jag skulle skjutit och det med hänvisning till skyddsjakt. Hade jag inte haft fjäderfä och det inte var jakttid så hade den givetvis fått löpa. Kul bild för övrigt, gratis till den! Otur bara att du inte fick skärpan i ögat på räven.

Existens?

• Gäst
Nu har ju jag ingen egen bössa men hade den sötnosen satt sin nos här bland hönsen så hade jag gärna skjutit.

Det skulle inte jag. Han har väl också ett existensberättigande?

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
Om man har en smart hund, borde inte den kunna hålla räv borta dagtid medans ens höns går och fripickar?

-

Bulvaner?

Sebastian

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser