Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyfiken fråga...  (läst 10272 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Nyfiken fråga...
« Svar #20 skrivet: 02 apr-10 kl 15:54 »
Vi jagar inte själva, men får kött av jaktlaget då de får jaga på våran mark. Så ungefär 20-25% av vår köttkonsumtion består av vilt. (vi äter inte kött dagligen, men ett par-tre ggr/v oftast.)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Rosten

• Närke
« Svar #21 skrivet: 03 apr-10 kl 16:26 »
Här har förhållandena ändrats drastiskt.
Förut så fanns det gott om klövvilt på den jaktmarken som jag har.
Men sen hittade vargen en perfekt bostad där.
Då flyttade allt klövvilt några km bort. Så på min mark blev det tomt.
Det enda nu som hamnar i frysboxen är ringduvor från min skyddsjakt.
Men jag ser ändå ljust på framtiden då vildsvinen är på gång.
Det verkar som dom och vargen funkar bättre än varg och klövvilt.

I dag så får vi kött från gården och från ICA.
Men om någon månad så kommer andelen ICA-kött minska.

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #22 skrivet: 03 apr-10 kl 18:53 »
Jag äter betydligt mer vilt kött, än köpe kött. Fisk köper jag aldrig, finns ju att hämta gratis i havet.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Strajder

• Aspegården
« Svar #23 skrivet: 04 apr-10 kl 23:00 »
Jag jagar inte - för dyrt och tidskrävande. Däremot husbehovsfiskar jag. Cirka 80% av vår fisk kommer från sjön nedanför gården. Mycket gädda, abborre och någon gös eller lake. All vitfisk (braxen, sutare och sarv) och rens kokar vi och ger till hönsen. Känns mycket bättre än att fodra med GMO-soja.

Insjöfosk låter inte exotiskt men det som man inte kan få i affären är FÄRSK fisk. Däremot så ska man självklart hålla koll på miljögifter i fisken (kvicksilver, PCB, kadmium...). Vår sjö är provfiskad och analyserad med mycket bra resultat.

LasseDalom

• -
« Svar #24 skrivet: 10 apr-10 kl 10:11 »
Citat från: Fred
När man jämför detta sjävförsörjningsforum med amerikanska liknande så slås man av hur få av inläggen som berör jakt och/eller fiske

Jakt och fiske är i vårt land i första hand en sysselsättning för rekreaktion och upplevelser, kort sagt en hobby.

Rosten

• Närke
« Svar #25 skrivet: 10 apr-10 kl 14:24 »
Jakt och fiske är i vårt land i första hand en sysselsättning för rekreaktion och upplevelser, kort sagt en hobby.
Förr så var det ett stort tillskott till frysboxen.
Nu blir det inte mera kött än att man kan frysa in det i frysfacket i köket.

Mamsingen

• Småland
« Svar #26 skrivet: 10 apr-10 kl 14:29 »
Fiskar under sommaren, men det blir kanske bara till nån lunch i veckan så det är mer på hobby-nivå.
Just nu består köttet av Vildsvin mest, som min son ordnat billigt från en jägare, blir säkert mer sen då min son håller på att ta jägarexamen.

Jag varit påväg att ta Examen åxå men ännu ej blivit av... går nog mer åt att äta mer o mer grönsaker i stället:)
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Krantzgården

• Jämtland
« Svar #27 skrivet: 10 apr-10 kl 22:00 »
Hej på er!
Här uppe i Jämtland lever vi huvudsakligen av vilt och fisk, min make och jag. Köper pippi och fläsk ibland, när vi "måste" ha nåt annat! Sitter i stort sett på pass varje morgon som vi dricker kaffe...
Vi är mycket lyckligt lottade, för vi har våran egen skog.
Dessutom vet vi att djuren har haft ett bra liv, innan dom hamnade i frysen.
Hälsningar Krantzgården

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #28 skrivet: 12 apr-10 kl 18:50 »
Förr så var det ett stort tillskott till frysboxen.
Nu blir det inte mera kött än att man kan frysa in det i frysfacket i köket.

Då har ni nog inga vildsvin förstår jag ,Jag har skjutit 7 st i mars och frys facket är välfyllt.
Snart kommer man bli tvungen o jaga svin om min hyresvärd ska ha något att skörda.

Rosten

• Närke
« Svar #29 skrivet: 17 apr-10 kl 18:26 »
Då har ni nog inga vildsvin förstår jag ,Jag har skjutit 7 st i mars och frys facket är välfyllt.
Snart kommer man bli tvungen o jaga svin om min hyresvärd ska ha något att skörda.
Vildsvinen är inte långt borta.
Fast jag vet inte om jag är så sugen på att få hit dom.

HeligKaktus

• Uppland
SV: Re:Nyfiken fråga...
« Svar #30 skrivet: 30 apr-10 kl 06:21 »
men om man får tillfälle att lägga nät i någon fjällsjö full med röding så blir det många kilo. Har haft lyckan att få följa med fiskerättsägare på dylika äventyr några gånger och fångsten brukar då bli väldigt generös  :)

Hur man kan handla i sådana själviska banor är helt utanför min fattningsförmåga!!

En sådan fjällsjö är ett oerhört känsligt ekosystem med fiskar som når könsmognad uppåt 10 års ålder och där en kilosfisk kan vara över 30 år gammal! Och så kommer du och lägger nät över hela sjön och fullständigt struntar i om du tömmer hela sjön på könsmogna individer! Du har aldrig hört att man bara ska skörda av räntan på kapitalet!! Det känns som du och dessa fiskerättsägare behöver en ordentlig portion av sunt föruft! Skämmes ta me fan >:D

timjan86

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 08 dec-10 kl 14:46 »
Ca 70% av min familjs konsumtion är vilt och fisk, har en vän vars far är fiskare så jag har fått lov att byta lite vilt mot fisk :) Mycket godare med färskfångat än från frysdisken.
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

Nena

• Dalsland
« Svar #32 skrivet: 08 dec-10 kl 15:25 »
I går tog jag en av grevens förymnda fasaner med bara händerna, den lever nu lyckligt i en rastgård, och blir middag när jag fått den fet.
;D
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Nena

• Dalsland
« Svar #33 skrivet: 08 dec-10 kl 15:29 »
Vi äter nästan enbart viltkött året runt, när det börjar ta slut i frysen köper vi ekologiskt och närproducerat nötkött. Ibland blir det också korv från "glada grisar", men jag funderar på att börja göra korv själv.

Eftersom vi har förmånen att bo vid kusten så blir det en hel del fisk som vi får av en fiskare vi känner, sedan fiskar vi en del själva, både skaldjur och fisk.
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Lee

• Biodlare, jägare, får-, höns och duvägare
    • Öland
« Svar #34 skrivet: 01 jan-11 kl 22:29 »
Jag har turen att bo nära jaktmarken där jag jaga på så det blir mycket vilt, 70 procent vilt  i form av rådjur, hare och ringduvor, 20 procent lamm som vi föder upp, 10 procent från ICA. 

Eleganten

• Västmanland
« Svar #35 skrivet: 03 jan-11 kl 17:59 »
Jag skulle gissa att ca 30% av det kött vi äter kommer från vilt, och då i huvudsak älg och rådjur. 40% kommer från nöt från egen gård. 15% från fläsk som vi köper och slaktar själva. Resterande 15% består av fisk som vi köper i affärn och pizza från den lokale bagarn.
Jag skulle gärna jaga och framförallt fiska mer men tiden räcker inte riktigt till.
Estetiken framför allt

regnpipan

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 03 jan-11 kl 21:00 »
Jag skulle gissa att ca 30% av det kött vi äter kommer från vilt, och då i huvudsak älg och rådjur. 40% kommer från nöt från egen gård. 15% från fläsk som vi köper och slaktar själva. Resterande 15% består av fisk som vi köper i affärn och pizza från den lokale bagarn.
Jag skulle gärna jaga och framförallt fiska mer men tiden räcker inte riktigt till.

vi ligger nog till ungefär så också, med den skillnaden att vi har får och höns men inte nöt. periodvis har vi haft gris också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser