Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver man tillstånd för ha vaktlar i tätbebyggt område?  (läst 6295 gånger)

empre

• Västerbotten
    • GRODDSKIVAN

Jag har läst att vaktlar räknas som "vilt" och att man därför inte behöver tillstånd för dom när man bor i tätbebyggt område. Stämmer det? Kan man då t.o.m ha dom på sin balkong i en bostadsrätt?

Sen har jag läst att man behöver tillstånd för att sälja vaktelägg. Är det någon av er som har sådana tillstånd, eller säljer ni ändå? Kanske ingen fråga att ställa i ett öppet forum, men PM:a gärna. Jag skulle vilja kunna sälja till nära och kära.

Bor på landet med hund, katter, getter, höns , kalkoner och vaktlar.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Behöver man tillstånd för ha vaktlar i tätbebyggt område?
« Svar #1 skrivet: 11 jan-11 kl 18:18 »
hej,

vaktlar kan bo i en kanin bur och om du sköta de rätt för de inte olägenheter för dina grannar. Du behöver ej tillstånd... spärverna stör mer.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Behöver man tillstånd för ha vaktlar i tätbebyggt område?
« Svar #2 skrivet: 12 jan-11 kl 09:03 »
Om du läser lite i trådarna under Vaktlar här på forumet ser du att det finns trådar om försäljning av vaktelägg och -kött. Där finns lite svar, men det är en djungel med regler att sätta sig in i.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser