Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp mig gärna hur jag ska utfodra mina lamm....  (läst 4122 gånger)

hursomhelst

• Småland
Hjälp mig gärna hur jag ska utfodra mina lamm....
« skrivet: 04 jan-11 kl 22:35 »
Hej på er alla glada där ute...

Ja på juldagen ramlade det ut trilling tacklamm från vår gammeltacka här (6 år)(vår första lammning)

Allt verkade frid och fröjd i början, inga problem, men efter ca 2,5 timme va lamm nr svagt, men gav det lite komjölk (krislösning) i nappflaska och det piggnade till och började äta på mamma!
Men jag upptäckte att hon verkar ha en gammal juverinflammation på vänstersidan, då hon har en hård knöl där, och vi fick inte ur någon mjölk alls ur den spenen på kvällen.
Dagen efter fick vi det och det har fortsatt.. Dock så tror jag inte hon har normal mjölkmängd på den sidan, bara en känsla då de gärna vill ha högerspenen allihop.
Idag så låg jag och studerade tackan med lammen, och hon lät dom knappt dia, utan sparkade med bakbenen/gick därifrån/stångade dom lätt, normalt beteende?? Senare ikväl fick de äta några snutt var...
Dock är dom pigga och busar och leker...
Men nåt säger mig att jag kanske ska stödutfodra dom med något? Har erbjudit nappflaska vilket de totalvägrar... Har lammnäring och lammbar hemma.
När ska man börja erbjuda dom kraftfoder, och vad??? (tackorna här får hel havre, betfor, soja) och såklart mineraler! Ska lammen ha tillgång till mineralerna?
Ja berätta allt ni vill så blir jag mycket tacksam...

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
SV: Hjälp mig gärna hur jag ska utfodra mina lamm....
« Svar #1 skrivet: 04 jan-11 kl 22:45 »
håll i o tryck i nappflaskan.dom har redan lärt sej att tutta från mamma.dom lär sej att det kommer mat från flaskan.
en av mina fick 4.hon vill inte ha 1.men dom andra vet att det finns annat gott i nappflaskan jag kommer med.
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

hursomhelst

• Småland
« Svar #2 skrivet: 04 jan-11 kl 23:11 »
dom kan äta ur nappflaska, och vet vad som kommer där ur, men vill verkligen inte ha, och jag vet inte, än verkar dom inte behöva det heller...

Men hur ska man lyckas lära dom dricka på en lammbar??

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 04 jan-11 kl 23:34 »
lammbar har mina flaskisar aldrig ätit från! dom vill ha dom mjuka som finns på vanliga nappflaskor.
vill dom inte ha,verkar dom inte behöva extramat,men skulle iaf erbjuda vällingen.
är dom pigga o busar och inte skriker,så är det nog ingen fara
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 05 jan-11 kl 12:30 »
Mjölka ur lite ur båda spenarna varje dag så att ni snabbt upptäcker en juverinflamation på tackan! eftersonm hon redan har en knöl i det.
(såna tackor ska inte sparas/säljas utan slaktas)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

hursomhelst

• Småland
« Svar #5 skrivet: 05 jan-11 kl 12:38 »
Mjölka ur lite ur båda spenarna varje dag så att ni snabbt upptäcker en juverinflamation på tackan! eftersonm hon redan har en knöl i det.
(såna tackor ska inte sparas/säljas utan slaktas)

Hej

Jag mjölkar ur henne lite varje dag redan, och hon ska slås ut till hösten. Tråkigt men, that´s life!

Sorno

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 05 jan-11 kl 13:13 »
Jag har lärt mina flasklamm att dricka från "lammbar" med mycket trugande. Vår lammbar består av en stor nappflaska från Granngården och en hemmabyggd ställning.

Tycker det har gått lättast om man ganska snart lär dem dricka från flaskan med tjockare napp, så de inte blir lata och förväntar sig att mjölken ska rinna av sig själv nästan. Har även puttat mycket på rumpan på dem när de börjat suga lite till för att motivera dem att ta ett rejält tag om nappen och suga ordentligt. Jag antar de är som människobarn som kan bli lata och börja sutta lite lätt, vilket inte fungerar i längden.

Om det behövs kan man öppna munnen på dem med ett finger i mungipan och föra in nappen.  Så i början matar jag dem genom att hålla i flaskan, och sen fäster jag upp flaskan i ställningen men är med och klappar dem och så... och sen efter ett par gånger har de lärt sig. Undviker förutom i början att ha trycka på flaskan så de inte vänjer sig vid att det gör alltför lätt.

Om de vägrar i början så kan det vara enklast att sätta dem mellan benen med huvud i från sig. Fukta nappen med lammnäringen. Håll en hand under hakan på dem och för in ett finger i mungipan för att kunna få nappflaskan i munnen på dem. Om de börjar sutta klappa med din tredje handen  ;D på bakre ryggen och puffa lite på rumpan. Det kan direkt ge en märkbar skillnad på intensiteten i sugandet.

Uppvärmd lammnäring kan också förenkla det hela. Men tänk på att den då ska drickas upp direkt, och inte stå och svala av igen.
« Senast ändrad: 05 jan-11 kl 13:19 av Sorno »

hursomhelst

• Småland
« Svar #7 skrivet: 05 jan-11 kl 13:17 »
det va något sådant som jag hade tänkt, då är man inte alltid ute och cyklar  :P

när börjar man ge lamm kraftfoder i lammkammaren, och vad isf?

Sorno

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 05 jan-11 kl 13:20 »
Lammen kan gärna ha lite kraftfoder och hö redan från start så de kan prova på att tugga. Men det tar två veckor (?) innan deras mage kommer igång så de faktiskt kan äta något fast.

Förutom lammnäring och hö har jag bara gett lite havre till mina lamm.

Salt och mineraler tror jag tillräckligt finns i mjölken? Så det är ingen brådska med en saltsten eller mineraler till dem. Någon annan åsikt från någon?
« Senast ändrad: 05 jan-11 kl 13:24 av Sorno »

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 2 användare (1 dolda)
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser