Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninungarna dör :(  (läst 11291 gånger)

edithsdotter

• Gäst
SV: Kaninungarna dör :(
« Svar #20 skrivet: 31 dec-10 kl 10:26 »
Använd pelletsen endast för att säkra mineraltillgången.

Kan inte låta bli att ställa frågan varför mineralerna ska säkras genom "köpefoder" när det finns bark och kvistar vilket dessutom ger djuret/-n sysselsättning. Säg nu inte att alla inte har tillgång till bark och kvistar till sina djur för det är ett dåligt argument i sammanhanget. Köpefoder har sitt pris och kanske är det alternativen man ska sträva efter, i alla fall på ett forum som detta.
Jag förespråkar att man lär känna sina djur och deras behov och inte låter "storebror", dvs kommersiella intressen, styra ens djurinnehav.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #21 skrivet: 31 dec-10 kl 10:48 »
Men kompisen har ju inga som dör??
Har du ock kompisen samma hö? Äter dina mycket hö?

Jag ger mina dvärgvädursungar  1/2 dl pellets. Om det er riktigt kaldt får dom morgon och kveld -altså 1 dl varje.
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

johanna84

• Västergötland
    • Sörgårdens kaniner
« Svar #22 skrivet: 31 dec-10 kl 15:30 »
Ja de har fått samma hö, men nu har jag ett annat som jag har köpt. Ungarna & deras mammor äter men de andra kaninerna verkar inte vilja ha det... Höet är det inget fel på, luktar bra. Det är inte lika grönt som det andra höet, men det är inget fel på det...

Tack för era råd
sorgardenskaniner.se

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #23 skrivet: 01 jan-11 kl 17:20 »
Jag förespråkar att man lär känna sina djur och deras behov och inte låter "storebror", dvs kommersiella intressen, styra ens djurinnehav.

Den här diskussionen har vi haft förut här på forumet, och min åsikt är att man som djurägare har ett ansvar att se till att kaninen får i sig allt den behöver. I det vilda kan den själv välja mellan hundratals olika födoämnen och dessutom slicka i sig jord vid behov, men det kan vi som har dom i fångenskap mycket sällan erbjuda. Dessutom har vi selenfattiga marker här uppe i norr, och selenbrist är en vanlig orsak till plötslig ungdjursdöd och förlossningsförlamning. Det finns många kaninägare som inte har möjlighet att samla och förvara den variation av växter som behövs för att motsvara kaninens kosthållning i det vilda. Jag bor tillexempel i en lägenhet, jag har inte möjlighet att förvara mer än två höbalar i taget och definitivt inte möjlighet att skörda en stor variation växter, torka och förvara nog för en hel vinter. Det går bara inte. Och enbart hö och kvistar räcker inte om man har dom i avel och när dom växer.

Men det beror ju på vad man vill ha för resultat. Om man är ok med lägre tillväxt, mindre muskelmassa, och risken att förlora avelshonor så kan man ju låta bli att ge mineraler.

Jag väljer att ge kommersiella mineraler för att mina avelsdjur och varenda unge är för värdefulla för mig för att jag ska ta risken att dom drabbas av bristsjukdomar. Jag har varit med om ungdjursförlamning en sommar, det var verkligen inte kul när det alltid dog några ungar i varje kull av förlamning. Honorna gick att rädda om dom visade symptom men på ungarna är förloppet mycket snabbt.

Men det här är OT... starta en egen tråd om du vill diskutera det mer.
//Lina

edithsdotter

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 01 jan-11 kl 18:47 »
Den här diskussionen har vi haft förut här på forumet, och min åsikt är att man som djurägare har ett ansvar att se till att kaninen får i sig allt den behöver. I det vilda kan den själv välja mellan hundratals olika födoämnen och dessutom slicka i sig jord vid behov, men det kan vi som har dom i fångenskap mycket sällan erbjuda. Dessutom har vi selenfattiga marker här uppe i norr, och selenbrist är en vanlig orsak till plötslig ungdjursdöd och förlossningsförlamning. Det finns många kaninägare som inte har möjlighet att samla och förvara den variation av växter som behövs för att motsvara kaninens kosthållning i det vilda. Jag bor tillexempel i en lägenhet, jag har inte möjlighet att förvara mer än två höbalar i taget och definitivt inte möjlighet att skörda en stor variation växter, torka och förvara nog för en hel vinter. Det går bara inte. Och enbart hö och kvistar räcker inte om man har dom i avel och när dom växer.

Men det beror ju på vad man vill ha för resultat. Om man är ok med lägre tillväxt, mindre muskelmassa, och risken att förlora avelshonor så kan man ju låta bli att ge mineraler.

Jag väljer att ge kommersiella mineraler för att mina avelsdjur och varenda unge är för värdefulla för mig för att jag ska ta risken att dom drabbas av bristsjukdomar. Jag har varit med om ungdjursförlamning en sommar, det var verkligen inte kul när det alltid dog några ungar i varje kull av förlamning. Honorna gick att rädda om dom visade symptom men på ungarna är förloppet mycket snabbt.

Men det här är OT... starta en egen tråd om du vill diskutera det mer.

OT
Har Du dina kaniner i lägenhet? Menar Du att det är djurvård? Egoism skulle jag kalla det!

Sussilo

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 02 jan-11 kl 10:48 »
Ännu mer OT:

Lägenheter är ofta utrustade med mindre eller större balkonger, altaner, uteplatser, trädgård, gårdsförråd, garage, olika sorters källarutrymmen osv där det går utmärkt att ha ett par kaniner.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #26 skrivet: 02 jan-11 kl 16:31 »
OT
Har Du dina kaniner i lägenhet? Menar Du att det är djurvård? Egoism skulle jag kalla det!

All djurhållning är egoism, så lägg av med att vara otrevlig. Läs igenom L80 och gnäll på dom som bryter mot den istället.
//Lina

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #27 skrivet: 02 jan-11 kl 17:43 »
Självklart kan kaniner ha det jättebra i lägenhet, sådana dumheter att påstå något annat. Många kaniner i villaträdgårdar får otillräckligt med grovfoder och blir inte tillräckligt hanterade. Det är dålig djurhållning. Den som väljer att ha kanin i lägenhet har ofta ett stort intresse och kunskap, då det är besvärligare att hålla kaniner så.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Per Gynt

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 02 jan-11 kl 18:07 »
OT

Den typen av påhopp får mig att överväga att lämna detta forum  >:D. Skiesabove är en kunnig kaninägare och du vet vel ikke något om hennes djurhållning!
« Senast ändrad: 02 jan-11 kl 18:13 av Peer Gynt »

Beatrice Aurore

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 03 jan-11 kl 11:53 »
Där jag bor kan jag bara få tag i Stampe eller Svenska Foders pellets för kanin/marsvin. Vilket tycker ni jag ska välja till mina sällskapskaniner (holländare) som inte ska få ungar?

Vikid

• Blekinge
« Svar #30 skrivet: 03 jan-11 kl 11:57 »
Svenska foders kaninfoder anser jag, har det till mina som bara skuttar. Håller vikten väldigt bra och blir framför allt inte feta som dem blir på foder ifrån tex varuhus. Raserna som går på detta foder (inte enbart pellets utan även en havre och korn blandning) är gotlandskaniner och stora silver, dem klarar sig kanon.
It's hard work and sacrifice, living an amish paradise

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser