Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ena ninisen sjuk ...  (läst 1990 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Ena ninisen sjuk ...
« skrivet: 26 dec-10 kl 22:00 »
Dotterns lilla dvärgvädur är sjuk ( verkade först vara öroninflammation då det rann var ut ur örat o han magrade )och vi ger pencillin i injektioner enl vet rek och örondroppar .har gett i en v nu .Han kanin kompis dog tyvärr .
Allt enl vet rek men trotts att han verkar må bättre så mår inte hans ytter öra bra .
Själva örat har nu blivit stelt hela det och jag misstänker att han kommer att förlora örat !!
Jag fattar inte , vi såg varet o ringde vet o började ge pencillin dagen efter ...

Nån som känner igen dessa symtom ? Kan jag rädda hans öra på nåt sätt?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Alba

• Södermanland
SV: Ena ninisen sjuk ...
« Svar #1 skrivet: 26 dec-10 kl 22:56 »
Är kaninen inomhus? Hade kaninkompisen samma symtom, eller dog den av okänd anledning?
Går ni till en veterinär som är erfaren på kaniner?

Jag känner inte igen symtomen, men om örat blivit stelt, och han verkar allmänt dålig skulle jag ta in honom inomhus om han är ute. Se till att göra det på ett sätt så att temperaturskillnaden inte blir för hastig, och sen behålla honom inne resten av vintern.

Sen skulle jag fundera över om behandlingen/diagnosen är den rätta. Kanske besöka en annan veterinär?

Variga infektioner på kaniner är inte att leka med och går lätt överstyr om man inte snabbt kan sätta in rätt behandling. Visst bor ni utanför Stockholm? Jag kan rekommendera Djurkliniken Roslagstull http://www.djurklinikenroslagstull.se/page3.htm

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 26 dec-10 kl 23:00 »
Han bor inne sen ca 2 mån tillbaka nu . Kompisen dog samma dag som vi såg hans symtom o hon hade inga symtom alls.
Han varar inte längre ur örat o vi har tvättat utterörat försiktigt när vi sett var men örat verkar dö ? Det är stelt o stehårt o för varje dag så hard et blivit stelare o stelare fast kaninen verkar må bättre o bättre ??
Japp jag har en kaninkunnig vet .
Vet har inte heller hört talas om att ett öra ska dö av en sån infektion därför frågar jag här där det finns en massa kanin folk.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Alba

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 26 dec-10 kl 23:05 »
Det är ju positivt att kaninen mår bättre! Vad säger vet om örat?
Ska bli intressant att höra om någon annan här känner igen symtomen.
Läbbigt!

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 26 dec-10 kl 23:21 »
Örat är mest brosk, som vid infektion kan "stelna", jfr "blomkålsöra" på brottare.
(nä, jag vet inget om kaniner i övrigt..)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Meritaton

« Svar #5 skrivet: 27 dec-10 kl 09:18 »
Har ni kontaktat veterinären?
De skulle jag göra eftersom örat inte verkar bättre.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 27 dec-10 kl 11:41 »
Vet gissar oxå bara just nu , säjer att det inte är nåt han sett förut .Innerörat är friskt rosa men det lååånga ytterörat är kallt stelt och börjar mörkna i huden , ninisen verkar dock inte ha ont i örat ??

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 01 jan-11 kl 20:13 »
Vet nån vart man lämnar in en självdöd kanin för kremering föressten ?
Lite för hårt i backen för att gräva ner den.

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser