Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frysen ute?  (läst 19799 gånger)

Rödskägg

• Småland
SV: Frysen ute?
« Svar #20 skrivet: 05 jan-11 kl 19:15 »
Många nyare frysar stannar under tio plus grader vilket fortfarande är tillräckligt varmt för att innehållet ska bli väldigt äckligt.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #21 skrivet: 05 jan-11 kl 22:34 »
Det största problemet med frysar och kyla är kombinerade kyl- och frysskåp med en enda kompressor för bägge delarna. Sådana skåp har termostat bara i kyldelen, om den står så kallt till att kompressorn knappt behöver gå för att hålla önskad temperatur där, så blir det för varmt i frysen.

När det gäller att moderna kylkompressorer skulle fungera dåligt i kyla så kan vi ju tänka på alla luftvärmepumpar där kompressorn sitter utomhus. Det fungerar bra, men oftast finns det ett värmeelement som håller kompressorn vid några plusgrader även då den inte är igång.

En sak man ska passa sig för är kylkompressorer av märke Danfoss med termiskt (PTC-motstånd) startrelä. De tål inte hög luftfuktighet utan då finns det risk att PTC-motståndet blir överhettat och sätter eld på plastdelar i närheten.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #22 skrivet: 06 jan-11 kl 12:54 »
Hej
Hela min initiala frågeställning bygde på ett felantagande. Jag fick för mig att min kylfrys drog megamycket.
Jag har mätt igen. Den drar 0.08 kw i timman.
ca 2:- dygnet
ca 700:- året.

Men det har varit intressant att lära sig mer om frysar i denna tråden.
jag har nu satt frysen i stenkällaren/pumprummet som håller 5-7 grader nu.
Min förhoppning är att :

1) Frysen inte ska behöva arbeta så hårt här.
2) Värmen den avger ska hålla pumprummet frostfritt.

Sebastian

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser