Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Känt de första fosterrörelserna idag  (läst 2450 gånger)

hursomhelst

• Småland
Känt de första fosterrörelserna idag
« skrivet: 17 dec-10 kl 18:11 »
Ja idag har jag kännt de första fosterröreleserna hos en tacka, väldigt liviligt var det i magen!
Jag vet inte när hon och hennes "kompisar" är betäckta, och nu när man har sett och kännt liv, så kommer vi till frågan..

När kan man beräkna lammnig? Någon som kan ge en liten lätt gissning, exakt när kan man ju självklart inte veta..

Men dela gärna med er av era erfarenheter, då man som nybörjare ser detta med skräckblandad förtjusning, trots allas ord " Det går säkert bra, det brukar det göra  :P" annars ordanr det sig då  o:)

vallhunden

• Västergötland
SV: Känt de första fosterrörelserna idag
« Svar #1 skrivet: 17 dec-10 kl 18:38 »
Är du säker på att det inte var magarna som rörde på sig? ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Diablo

• Älskar keramik, ull, betong, växter, att göra tvål
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 17 dec-10 kl 18:42 »
Man brukar se rätt tydligt när de börjar att sätta juver. Sedan blir de ju röda i baken när det närmar sig. Det är ett tydligt täcken på att det är nära!
Vild i hjärtat. Har man tur behöver man inget vett;-)

hursomhelst

• Småland
« Svar #3 skrivet: 17 dec-10 kl 19:05 »
 ;D Ja jag är tämligen säker på att det inte var magarna, isf har de blivit väääldigt spetsiga och hårda, hon kankse har tuggar i sig nåt av hundarnas tuggben, det kan ju iofs vara en möjlighet  o:) ;)

Ja, juvret på henne ser lite större ut än normalt, har dock ännu inte kommit åt att känna.

Det konstigaste är att idag är dessutom första gången jag har kommit henne nära, hon kom fram till mig, hon verkar trött (inte sjuk) och va väldigt tillgiven idag för att vara henne, hon kom fram flera gånger och ville bli kliad på ryggen  ;D

samaka

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 18 dec-10 kl 13:34 »
;D Ja jag är tämligen säker på att det inte var magarna, isf har de blivit väääldigt spetsiga och hårda, hon kankse har tuggar i sig nåt av hundarnas tuggben, det kan ju iofs vara en möjlighet  o:) ;)

Ja, juvret på henne ser lite större ut än normalt, har dock ännu inte kommit åt att känna.

Det konstigaste är att idag är dessutom första gången jag har kommit henne nära, hon kom fram till mig, hon verkar trött (inte sjuk) och va väldigt tillgiven idag för att vara henne, hon kom fram flera gånger och ville bli kliad på ryggen  ;D

Vill inte verka näsvis men frågar som vallhunden... 

Enl min erfarenhet börjar de få juver ca 1 mån innan det är dags och jag betvivlar att man kan känna fosterrörelser med 1/4 av dräktigheten kvar... om det skulle vara dags snart skulle juvret vara mycket större än vanligt, för vanligt är ju obefintligt. I regel har de jättejuver ca 2 veckor (undantag för ungtackor som lammar första gången för deras juver kan vara lite bedrägliga). Har själv aldrig kännt fosterrörelser, men å andra sidan har jag väl aldrig försökt heller  ::)  ;D

hursomhelst

• Småland
« Svar #5 skrivet: 18 dec-10 kl 15:48 »
Jag är 100% säker... med tanke på att det känns nära deras magar arbetar med.. och ja, det finns ingen som helst tvekan.. Så är det med det iaf! Jag vågade nämligen inte tro på vad jag såg först när jag satt därinne.. och satt och studerade henne och de andras magar närmare 1 h... och sedan kände jag på hennes, och de andra tackornas, och ja det är STOR skillnad!!! Det va som att känna på en dräktig hund, en dräktig katt, eller min egna tvillingmage, fast betydligt större och hårdare rörelser!

Nåja, synd att ingen tror mig, men jag själv är säker iaf...

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #6 skrivet: 18 dec-10 kl 16:23 »
Min finullstacka kunde jag känna fosterrörelser på för två år sedan. Det var rätt nära lammning, kanske 2-3 veckor innan. Rätt häftigt när man såg att klövarna stack fram mot skinnet. Gotlänningarna har jag dock aldrig kännt några så tydliga fosterrörelser på, så det kanske är väldigt olika mellan olika tackor o raser?
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Diablo

• Älskar keramik, ull, betong, växter, att göra tvål
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 18 dec-10 kl 16:35 »
Citat från: hursomhelst link=topic=101750.msg904290#msg904290
Nåja, synd att ingen tror mig, men jag själv är säker iaf...
[/quote
Vi ser ofta fosterröresler. Specielt om det är trångt om plats, så vist tror jag på dig. Dygnet innan lammning braukar våra bli riktigt röda i baken, då vet man att man ska sitta vak!
Vild i hjärtat. Har man tur behöver man inget vett;-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 2 användare
imlo, Pamilla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser