Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  snälla hjälp. matvägrar :(  (läst 5465 gånger)

juvel88

• Skåne
snälla hjälp. matvägrar :(
« skrivet: 15 dec-10 kl 19:03 »
Hej.

vi va hos tandläkaren med en ut av våra hästar precis. ett arabsto på 25 år.
det va meningen att vi skulle vara där för drygt ett halvår sen men då hade dom bara tid till en häst. så denne damen fick vänta tills nu.
d visade sig att hon hade ett stort sår i kinden + massa hakar. vi visste nästan att det va riktigt illa då hon stank ur munnen.
(har fått tid igen om 6 veckor)
men nu e d så att tandläkaren(som även är veterinär) bestämmde att hästen inte längre får äta ensilage utan endast luzernhack.

problemet med detta e bara d att hästen vägrar äta luzernet och att hon knappt rör ensilaget längre eller något annat grovfoder.. hon vill bara ha kraftfoder.

enda gången hon på något sätt visar intresse av grovfodret är om man blandar med betfor. men att blanda 8 kg grovfoder med betfor blir svårt.
som mest har hon ätit 3 kg på ett dygn.

detta är inte alls kul. :(

har ni några bra ideer om hur vi ska få henne att äta?

hittar vi ingen lösning blir hästen ju tyvärr tvungen att avlivas då hon inte ska svälta ihjäl.

snälla hjälp.
det man inte vet nåt om ska man överlåta till dom som vet...

tinna.m

• Skåne
SV: snälla hjälp. matvägrar :(
« Svar #1 skrivet: 15 dec-10 kl 19:13 »
Melass! Säljs inte längre i smådunkar, 1000kg är minsta, men du kanske kan ta reda på nån som använder det ,och köpa mindre mäng av dem. Melass är oslagbar aptitökare -häll det över grovhacket -och hästen äter!
Kolla med SSA eller Lantmännen vem i din närhet som köper melass. Säg som det är, så dillar dom inte om "tystnadsplikt" och annat trams.
Kul med gamla hästar, 25 är ingen ålder på en Arab.
Lycka till!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

juvel88

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 15 dec-10 kl 19:17 »
oj ja 1000kg va ju ,ycket till 1 häst.. men bra ide. ska kolla redan imorgon.. vill ju göra allt som står i ens makt för att hästen ska må bra.

nä precis 25 är ingen  ålder.. i övrigt är hon pigg å fin, men får vi inte i henne mat blir det snart väldigt dåligt.
men tack för tipset  ;D

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #3 skrivet: 15 dec-10 kl 22:18 »
såg idag att granngården säljer melass på dunk. Kolla med dem.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 15 dec-10 kl 22:56 »
såg idag att granngården säljer melass på dunk. Kolla med dem.

Finns inte i deras sortiment. Vilken butik?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 dec-10 kl 23:00 »
Hej.

vi va hos tandläkaren med en ut av våra hästar precis. ett arabsto på 25 år.
det va meningen att vi skulle vara där för drygt ett halvår sen men då hade dom bara tid till en häst. så denne damen fick vänta tills nu.
d visade sig att hon hade ett stort sår i kinden + massa hakar. vi visste nästan att det va riktigt illa då hon stank ur munnen.
(har fått tid igen om 6 veckor)
men nu e d så att tandläkaren(som även är veterinär) bestämmde att hästen inte längre får äta ensilage utan endast luzernhack.

problemet med detta e bara d att hästen vägrar äta luzernet och att hon knappt rör ensilaget längre eller något annat grovfoder.. hon vill bara ha kraftfoder.

enda gången hon på något sätt visar intresse av grovfodret är om man blandar med betfor. men att blanda 8 kg grovfoder med betfor blir svårt.
som mest har hon ätit 3 kg på ett dygn.

detta är inte alls kul. :(

har ni några bra ideer om hur vi ska få henne att äta?

hittar vi ingen lösning blir hästen ju tyvärr tvungen att avlivas då hon inte ska svälta ihjäl.

snälla hjälp.

Det första jag skulle göra vore nog att ringa till veterinären som ordinerat ändringen i maten. Och försöka hitta en lösning med hjälp av den.

SannaF

• -
« Svar #6 skrivet: 15 dec-10 kl 23:37 »
Håller med om att du bör kontakta ordinerande veterinär men sen tänker jag att hon kanske kan få lucernpellets istället - uppblött?
Det vet jag att en bekant till mig ger sitt gamla sto (tror till och med att hon är arab även hon) under vintrarna eftersom hon tappar i vikt.
Lucern är ju grovfoder vilket ju är bäst för magen att få.

Lycka till!
Mot nya äventyr!

galdur

• -
« Svar #7 skrivet: 16 dec-10 kl 09:17 »
Jag hade tagit ut veterinären igen för att kolla så det inte blev någon mer skada i hennes mun!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 16 dec-10 kl 10:53 »
Melass säljs i 25 liters dunk på lantmännen, har de det inte hemma kan de säkert ta hem en dunk
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #9 skrivet: 16 dec-10 kl 12:26 »
Finns inte i deras sortiment. Vilken butik?

Arninge utanför sthlm. Är ganska säker på att det var melass jag såg.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Luff

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 16 dec-10 kl 12:33 »
Spraya grovfodret m betforsvatten. Eller köp en balja och häll betforssoppa över höt i mindre portioner. Ta bort höt några timmar då och då så hon hinner bli hungrig.
//Luff

Bellaman

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 16 dec-10 kl 20:22 »
Om hon hellre äter ensilage så varför inte ge henne det? Det viktigaste är väl ändå att hon får i sig något grovfoder? Jag tycker att det låter som det hänt något vid tandraspningen så att hon har ont av att tugga. Gamla hästar har ju ofta en alldeles för glatt tuggyta så det gäller att inte raspa bort för mycket på kindtändernas sidor så att hon verkligen KAN tugga; samtidigt som hon måste raspas så pass mycket att det inte ger sår i kinden. Hon kanske behöver något smärtstillande tills såren i kinden läkt?

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #12 skrivet: 03 jan-11 kl 01:05 »
Min häst har också matvägrat, men pga. feber.
Vi var hos honom hela dagarna och hela kvällen, satt hos honom, somnade hos honom, pysslade om honom och pratade med honom. Jag kokade vatten och blandade det med kallvatten och betfor, som han drack huuur mycket som helst av. Efter det så gick några tuggor ner :)
Tänk på att inte ge hästen kraftfoder när den inte ätit något ståfoder, det blir aldeles för starkt för magen och då får den både ont i magen och blir lös. Fodra ofta och lite. Ta ut hästen på en kort promenad så den får äta lite gräs (lite gräs, för mycket fryst gräs får de kolik av). Vad som helst som stimulerar aptiten!
Torkade nässlor om du nu har det, lite hackade morötter oh äpplen...Blanda lite ensilage med luzern så hon får i sig lite... Gör så och blanda hela tiden i mer luzern och minde ensilage. Har hon ätit normalt innan tandläkaren?
Bara lite tips ifrån mig och mina erfarenheter:) Lycka till!

Dv. höns, undulater & ragdoll

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #13 skrivet: 03 jan-11 kl 21:09 »
ge henne (?) lusern pellets, blötlagt och gärna med betfor och lite vetekli en riktig välling ska det vara och hon kommer äta. Lusern/vetekli ger rätt foror/kalcium kvot, betfor ger kolhydrater för energins skull.

Sen en tråkig fråga vad tror veterinären är möjligheten att hon kommer att komma tillbaka och bli en riktig hö-ätare?
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

juvel88

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 13 jan-11 kl 23:35 »
Hon Har ätit luzernpellet, korn å betfor sen hon kom hem från betet.. å d äter hon mer än gärna... vi fick tag på väldigt finhackat ensilage å d äter hon nu... *skönt* ska tillbaka till tandläkaren om 4 veckor... (även säga att tandläkaren är en av sverigen bästa hästveterinär ;) )  men d verkar ha löst sig nu... men tack alla för att ni hjälper å kommer med ideer :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser