Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egen kraftfoderblandning  (läst 3566 gånger)

vallar-elin

• Norrbotten
Egen kraftfoderblandning
« skrivet: 14 dec-10 kl 16:27 »
Hejsan! tänkte att jag skulle ta och kolla med er därute om ni gör egna foderblandningar till fåren och i så fall vad ni har för blandningar?
Och hur mkt ni ger av den? Alltså hur mycket mängden/vikten på givan skiljer sig åt från utfodring med pellets, tex. Fårfor.
Sojamjöl verkade väldans dyrt, men är säkert effektivt. Någon som ger luzern som proteinkälla? Såg på Lantmanna att de hade Luzernpellets, någon som använder det?
Mvh Elin

26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Putte E

SV: Egen kraftfoderblandning
« Svar #1 skrivet: 14 dec-10 kl 21:48 »
hej jag har köpt hem expro som jag ska blanda med korn 50/50
expro innehåller 12.9 i energi och 348g i protein så passar bra ihop med kornet och blir bra med protein som är viktigt för att tackorna ska mjölka bra och hålla sig i bra hull

Birgit

« Svar #2 skrivet: 15 dec-10 kl 06:53 »
Nu vet jag inte vad för ras du har, men luzern är lite vanskligt, precis som rödklöver. Alltså kan det ge lammningsförlamning och framfall hos tackorna.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #3 skrivet: 15 dec-10 kl 07:12 »
Birgit, är du säker på att luzern ger framfall osv?
Jag frågade Kalle Hammarberg på en kurs o han sa att det gick jättebra att ge luzern till får. Anledningen att de aldrig fanns med i studierna är för att det är dyrare än andra protein källor.
Jag har gett mina luzernpellets för jag hade det ändå till hästarna. I början var fåren skeptiska på det, men sen gillade dom det. Nu var det väldigt små mängder, mer som godis nästan. Har väl aldrig gett mer än max 2 l kraftfoder till alla 7-8 tackorna.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 15 dec-10 kl 09:33 »
Jag ger  också lucern till fåren och de älskar det, har aldrig märkt av några bekymmer. Dock får de inte så mycket,de blandas ut på 4.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #5 skrivet: 15 dec-10 kl 16:44 »
Kanske ska förtydliga Av de max 2 litrarna kraftfoder som jag brukar ge mot högdräktigheten blandar jag 1 del luzern ( 5dl) o 3 delar havre (15 dl), till ca 8 får.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #6 skrivet: 15 dec-10 kl 21:36 »
Jag har just för nogra dagar sen när jag ringde Fårhälsovården pratad med Kalle om Lucern. Som Birgit har även jag läst vid två (men mins bara ett nu) ställen att Lucern ska man passar sig för samma som rödklöver. Står i Inger Källanders bok på sidorna om får! 
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127355535
Jag ville gärna använde det för att det verka så bra som proteinkälla, men vågade inte nu. Kalle kollade i sina listor och hittade att Lucern framkallar som Johannisört ljusöverkänslighet (vilket inte spelar nogon roll på vintern). Men han blev lite tveksam när jag sa i vilken bok jag hittade detta! Han tycket att jag för säkerhets skull inte skulle ge dem första fyra vekorna efter betäknigen och under / före, samt begränsad mängd (som med rödklöver)  Däremot rekomenderas lucern för lamm på hösten! Jag tänkte ge min två vinterlamm som jag fick lite oplanerad (lite för lite kolhydrater och protein i mitt hö i år för lamm).
Men jag undra hur det är med torknig av lucern (pellets) gentemot lucern i ensilage? Rödklöverns hormoner ska ju minska till minst 1/3 del om jag mins rätt i hö och vara mycket minder farligt då en i ensilage. Det borde ju kunna vara liknande med Lucern, eller hur?

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #7 skrivet: 01 feb-11 kl 16:38 »
Men jag undra hur det är med torknig av lucern (pellets) gentemot lucern i ensilage? Rödklöverns hormoner ska ju minska till minst 1/3 del om jag mins rätt i hö och vara mycket minder farligt då en i ensilage. Det borde ju kunna vara liknande med Lucern, eller hur?
Önskar också svar på denna fråga!
Om man nu skulle ge lucernpellets till får, behöver de blötläggas då?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 01 feb-11 kl 17:59 »
Önskar också svar på denna fråga!
Om man nu skulle ge lucernpellets till får, behöver de blötläggas då?

Man ska ALDRIG blötlägga något till Får eller Nöt.
Det kan ge allvarliga vomstörningar.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #9 skrivet: 04 feb-11 kl 13:51 »
På den tiden då vi själva odlade spannmål så blandade jag 15% torr betfor, 20-30% sojapellets och 55-65% spannmål. Då höll sig magarna, betforen behövdes till det.
(jag har ju finull, mycket protein går åt till många foster därav upp till 30% soja. Raser som får 1-2 lamm klarar sig nog på 15-20% soja eller annan proteinkälla)
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 05 feb-11 kl 23:45 »
Hej.
Gör som svekhult-ia en uträknad blandning av betfor, havre och sojapellets.
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

685 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser