Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att avla på Chabo.. att sälja de långbenta...  (läst 2026 gånger)

Lyckliga Höns

• www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
Att avla på Chabo.. att sälja de långbenta...
« skrivet: 12 dec-10 kl 15:32 »
Hejsan!

Jag tycker mycket om rasen chabo och har haft denna ras tidigare. Då köpte jag livdjur.
Efter att min flock smittats av ILT och vi fick avliva dem har vi endast käckt fram kycklingar från desinfekterade ägg.

Jag funderar på att kläcka fram Chabo till våren men funderar på det där med deras ben, långa och korta.

Är det svårt att få sålt de med långa ben?
Vill inte behöva döda i onödan om det nu visar sig vara svårt att få de långa sålda..

Någon med erfarenhet?
Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Att avla på Chabo.. att sälja de långbenta...
« Svar #1 skrivet: 12 dec-10 kl 21:48 »
Långbenta kycklingar avlivar jag ibland  som daggamla och matar hundarna med. Om jag inte tar dom som små ex för att jag inte har så många och kan tänka mig att ha långbenta i avel på just den färgen,  brukar tupparna bli hundmat när man kan könssortera dem. Och det är ju rätt tidigt på Chabo  ;)

Nu vet jag att en del tycker att det är grymt men kyckling är bra mat för hundarna och allt som slaktas och kommer till användning är i mina ögon inte slaktat i onödan.

Jag har också fött upp och sålt långbenta hönor och det har inte varit svårsålt (hönor är aldrig svårt att sälja  :D ) Tuppar är rent generellt svårt att sälja så det gäller förmodligen även för långbenta Chabotuppar.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lyckliga Höns

• www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
« Svar #2 skrivet: 13 dec-10 kl 13:23 »
Okej, tack för svaret!

Du skrev att du ibland sparade en långbent för att du ville avla på en viss färg - hur blir procenten kort/långbent/död då?
När den ena föräldern är långbent..?   ???
Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 13 dec-10 kl 13:41 »
Om ena föräldern är långbent så dör 0% av fostrena pgd. av letalanlag, då inga avkommor kommer kunna få 2 anlag för kortbenhet. Så de som föds är väll 50% långbent och 50% kortbent istället för 25% döda, 25% långbent och 50% kortbent.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lyckliga Höns

• www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
« Svar #4 skrivet: 13 dec-10 kl 15:42 »
Aha, intressant... Tack!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 2 användare
gorlan, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser