Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med utfodring av hö  (läst 5224 gånger)

Snownobs

• Norrbotten
Hjälp med utfodring av hö
« skrivet: 09 dec-10 kl 00:10 »
Jag har två värmlandsfår. Köpte dom i höstas och detta är mina första får.
Nu i vinter så ger jag dom hö i en hökrubba morgon och kväll. Många gånger så har de inte ätit upp höet men jag fyller på lite ändå.

Nu har jag märkt att de äter inte upp höet som är från gårdagen och några dagar tillbaka. Höet är inomhus, torrhö och mkt bra kvalité så det blir ju inte "förstört"
När jag kommer med nytt hö så kastar de sig över det som om de håller på att svälta ihjäl.
Skämmer jag bort dom? Eller ska jag vänta tills höet är slut innan jag fyller på?
Hur gör ni andra?
« Senast ändrad: 09 dec-10 kl 00:48 av Snownobs »

samaka

• Dalarna
SV: Hjälp med utfodring av hö
« Svar #1 skrivet: 09 dec-10 kl 08:23 »
Jag har två värmlandsfår. Köpte dom i höstas och detta är mina första får.
Nu i vinter så ger jag dom hö i en hökrubba morgon och kväll. Många gånger så har de inte ätit upp höet men jag fyller på lite ändå.

Nu har jag märkt att de äter inte upp höet som är från gårdagen och några dagar tillbaka. Höet är inomhus, torrhö och mkt bra kvalité så det blir ju inte "förstört"
När jag kommer med nytt hö så kastar de sig över det som om de håller på att svälta ihjäl.
Skämmer jag bort dom? Eller ska jag vänta tills höet är slut innan jag fyller på?
Hur gör ni andra?

Nej du skämmer inte bort dem...  får är väldigt noga med vad de stoppar i sig och de ratar det förmodligen från första stund. Får vill ej ha grova strån, timotejstjälkar går bort direkt (och jag vågar påstå att 90% av allt hö som säljs är hästhö som innehåller grova timotejstjälkar, i mer el mindre omfattning). Får vill helst äta blad och äter det gottaste och lämnar det grova - du får stå ut med det, tyvärr. De kommer hellre att svälta än att äta det de ratat.

Deepen

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 09 dec-10 kl 08:27 »
Ha, ha, jag har en diskussion med mina får varje dag och skäller på dem för att de inte äter upp bättre  :D

De gillar inte det grova i höet och är lite kräsna, jag tror att fåren själva vet bäst vad de får bäst energi av så det är bara att acceptera lite svinn.

Jag tar det hö de inte ätit upp och lägger ut det, de gillar att gå och plocka i högen, kanske lättare att hitta de goda stråna än vad det är i foderbordet? Sen ger jag dem något mindre nytt hö...
Fast i princip har de obegränsad tillgång på hö...

Hej från Martina
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

Snownobs

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 09 dec-10 kl 08:37 »
Tack för svar. Jag har ju hästar också så höet är lite grövre. Då är det bara att acceptera :-)

Källtorparn

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 09 dec-10 kl 10:05 »
Tack för svar. Jag har ju hästar också så höet är lite grövre. Då är det bara att acceptera :-)
ett tips om du har får och hästar är att det som fåren inte äter upp ger du till hästarna att pyssla med i hagen..
eller så ströar du med det dom ratar..

fåren är väldigt kinkiga och svälter hellre än äter för grovt foder..

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 09 dec-10 kl 14:24 »
Nu när du inte riktigt har haft koll på det här med vilket sorts hö får äter, så skullé jag rekommendera att du kollar hullet på dom!
Om de inte har fått tillräckligt med "får-hö" så kan de ha gått ner i kondition!
Sen är din iakttagelse rätt - får äter inte hö som har legat för länge i krubban. Det höet ströar man med och då kan det hända att de äter lite till av det...

Om man ger får hästhö, så behöver de minst dubbelt så mycket hö, jämfört med när de får bra smältbart fårhö!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ulfg

« Svar #6 skrivet: 09 dec-10 kl 21:16 »
Det är också precis det här problemet som gör hö nästan omöjligt att ge till får. 90 % av allt hö som säljs är hästhö
och kan bestå av upp till 90 % grov timotej. Dyrt foder, med andra ord. Återstår ensilage och problemet med för stora balar til för få får.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #7 skrivet: 09 dec-10 kl 21:37 »
Ibland har man tur med hö resp säljaren  :) ! Förra året fick jag köpa en mindre parti härschad  hästhö som gick att äta förvånasvärd bra. Jag tackade för höet och passade på att säja att jag gärna betala mer om dem hade finfibrig hö. Köpte samma mängd i år (samma pris) och när vi hämtade så fick jag se det bästa hö någonsin, iget spill alls  :D ! Men dem balarna ska sparas till lammnigen.

signe

« Svar #8 skrivet: 10 dec-10 kl 16:16 »
Bästa fårhöet kommer oftast från lite äldre vallar där det kommit in mer örter och timotejen har minskat. Får du dessutom tag i hässjat hö som är slaget i rätt tid så är det ju kanonbra för fåren. Men ofta är det mycket timotej i det köpta höet och då är det bra att ha andra djur som Källtorparn skriver. Nöt och häst äter gärna resterna om man tar undan det varje dag.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 15 dec-10 kl 09:40 »
Vi fick byta hösort när vi hämtade nytt lass igår, de gamla balarna ratade de 70% av, som tur har jag hästar så det var bara att lyfta över till dem, men i gengäld blev det för mycket hö för de små shettisarna då. Som många skriver så svälter får hellre än att äta grovt timotejhö. Det vi tog hem igår var som bortblåst i foderhäcken imorse, inte tillstymmelse till strå kvar, bra fårhö med andra ord.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Nemi

• Gotland
« Svar #10 skrivet: 17 dec-10 kl 09:31 »
Ja, det är också min första vinter med får och upptäckte samma "problem" hos mig. De har fri tillgång och varje morgon får jag slänga allt de inte ätit under natten, fylla på, vända höt någon gång och fylla på igen framåt kvällen. Och nästa morgon slänga igen. Det gör mig väl inte så mycket egentligen, jag har en stor rundbal till tre får och kan lika gärna slänga det ratade än att det går åt så lite att balen aldrig minskar och eventuellt börjar mögla.

Och en del av mina vänner säger att de är bortskämda och att jag ska ha is i magen, låta dem nöja sig och till slut kommer de äta det ratade, men... nej... Som nybörjare är det så svårt när så många säger olika saker...

Ska pröva att köpa in annat hö nästa gång och se om det det passar dem bättre. De är vid gott hull kan väl tilläggas, mina goa töser.

Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 17 dec-10 kl 09:38 »
Gör det, med ett bra hö sparar du in på dyrt kraftfoder, även om du bara har ett par stycken, vi har för tillfället bara 6 får men det märks i plånboken ändå när man måste tilläggsfodra med kraftfoder för att de vägrar äta de grova stråna.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ninna b

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 dec-10 kl 09:53 »
Jag brukar köpa hösilage av andra skörden istället.. det brukar vara kortare och mjukare strån

samaka

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 17 dec-10 kl 11:23 »
Och en del av mina vänner säger att de är bortskämda och att jag ska ha is i magen, låta dem nöja sig och till slut kommer de äta det ratade, men... nej... Som nybörjare är det så svårt när så många säger olika saker...

Misstänker att de inte har får... vanlig kommentar från häst el nöt-ägare (el djurlösa). Har man dessa djur är man van vid att djuren äter soprent. Jag resonerade själv så i början när jag hade får, men insåg snart att fåren vägrar äta det ratade. Klart får oxå kan äta soprent, men då ska det vara prima får hö, vilket är en klar bristvara!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 17 dec-10 kl 20:29 »
Misstänker att de inte har får... vanlig kommentar från häst el nöt-ägare (el djurlösa). Har man dessa djur är man van vid att djuren äter soprent. Jag resonerade själv så i början när jag hade får, men insåg snart att fåren vägrar äta det ratade. Klart får oxå kan äta soprent, men då ska det vara prima får hö, vilket är en klar bristvara!

Kan inte annat än instämma,bonden vi köper hö av hävdade också att våra får var bortskämda, hans kor åt ju höet med god aptit.  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 4 användare
torbjorn, javill, cejjun, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser