Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste ge vatten?  (läst 7436 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
SV: Måste ge vatten?
« Svar #20 skrivet: 02 dec-10 kl 19:56 »
Ja vilka konstiga djur får är. I somras drack de ingenting, varannan vecka fick jag hälla ut vattnet och diska karet och fylla på - helt i onödan. När jag började med hösilaget, väldigt torrt, drack de massor i en vecka, men nu; knappt inget igen. De måtte äta snön, för 10 liter vatten på 13 får räcker ju inte långt...  ???

Jan B

• Intresse djur och natur
    • Dalarna
« Svar #21 skrivet: 03 dec-10 kl 13:50 »
Intressant att läsa vad ni skriver om vatten till fåren!
Vi får får till våren; 3 tackor med lam. Men efter sommar kommer vinter och jag har funderat en hel del, när det gäller vattenfrågan.
Många säger att fåren så gärna äter snö och det underlättar naturligtvis mycket. Men jag vet av erfarenhet, att rådjuren inte äter snö, när det är kallare än -10 grader.
Jag undrar om det kan vara på samma sätt för fåren?
Därför måste man ju ha tillgång till vatten och då gärna ljummet vatten.
Har funderat på att bygga en låda med ett runt hål för två hinkar ovanpå, isolera lådan med skumplast på insidan och montera en värmevakt. Då skulle man kunna få vatten bredvid foderhäcken. Vad tycker ni om det?

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #22 skrivet: 03 dec-10 kl 14:09 »
Har läst om just den modellen i flera trådar, både här och på andra håll. Skulle vara jättebra att ha, fast jag tycker det är lite läskigt med el o vatten ihop. (Och det löser ju inte hur man får dit vattnet....)

Jan B

• Intresse djur och natur
    • Dalarna
« Svar #23 skrivet: 03 dec-10 kl 14:48 »
Ja, man måste vara försiktig och använda el med respekt.
Värmevakten sitter på lådans vägg på insidan. Det är jordad el med jordfelsbrytare.
Två runda hål för två hinkar. Hålen så tätslutande som möjligt runt hinkarna. Om det skulle rinna ut vatten längs hinkarnas utsida, så rinner det ner i lådans botten och ut ur lådan.
Vatten kan ej komma i kontakt med värmevakten.
Vi har en ängslada från 1600-tal, som vi ska använda till fårhus. Jag inreder den i detalj till våren. Stolpar till fårstängsel är redan på plats. Allt är så intressant och jag tänker så mycket på dom här fåren, som vi redan har valt ut. Dom kommer som sagt till våren; tre tackor med lamm.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #24 skrivet: 03 dec-10 kl 22:12 »
Låter spännande! Vad kul att planera för djur! 1600-talslada...det låter det!  Själv bor vi i ett sådant hus, men djuren bor i 1800-tals.....  ;D

Danarp

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 03 dec-10 kl 22:22 »
Våra tackor dricker i snitt ca 1,5-2 liter vatten om dagen. De får blandning av Hö och Hösilage. Instämmer rejält med tidigare skribenter när det gäller ljummet vatten, det uppskattas.
Jag har själv installerat vattenkopp i år, en med tryckventil. Jag trodde aldrig de äldre tackorna skulle lära sig finessen. De yngre lärde sig på någon dag, men efter ca 1-2 veckor var alla med på noterna.

P o A

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 07 dec-10 kl 21:48 »
Får vill ha vatten, men dom vill ha rent och tjäntligt vatten, precis som vi människor. Håller med övriga skribenter att ljummet vatten är att föredra på vintern. Vi kokar vatten i vattenkokare alt gryta på vedspisen (för att undvika bakterier i tankarna). Vi har tidigare haft dålig omsättning på "drickandet", så vi skickade iväg vatten prov. Det var ingen rolig läsning när vi fick tillbaka svaren(vi dricker samma vatten). Vi har idag installerat filter, och märker STOR skillnad. Hos oss går det i snitt ca 2 liter per djur om dagen. Vi städar våra baljor varje dag, vilket uppskattas. Det finns jätte bra uppvärmda mindre baljor att köpa som man kan använd på vintern till sina får som går ute, så slipper man fruset vatten.

zeina66

• Värmland
« Svar #27 skrivet: 07 dec-10 kl 22:16 »
Jag går ut med 10 liter ljummet vatten mitt på dan,mina 10 gutar dricker nästan upp innan natten. Men om jag går ut på morran med hinken så rör dom inte vattnet - de äter rivet hösilage som är relativt torrt.

From förra året har även jag minskat deras vinterhage till ca 2000 kvadrat from att det är snö,det är den ytan de rör sig på. Då har jag lättare att hålla undan snö och få fram elen i stängslet. Det måste funka då vi har gott om lo och varg här
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #28 skrivet: 08 dec-10 kl 18:59 »
Citera
Får vill ha vatten, men dom vill ha rent och tjäntligt vatten, precis som vi människor.
  Håller med P o A vi har observerad samma med vattenkvaliten dem kan smakar / luktar bättre än vad vi gör!  Vi har också div filter på våran brunn. När vi ibland behöver vattna med hinkar så "säger dem till" direkt när det är dåligt! På sommaren kan det behövas till och med oftare än morgon och kväll. Vi fyller alldrig på hinkar utan byter alltid ut vattnet.

ersam

• -
« Svar #29 skrivet: 08 dec-10 kl 20:18 »
Jag ger mina får samma vatten som barnen dricker i byskolan. Så än lever dom! Alltså både barn och får.  :)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #30 skrivet: 09 dec-10 kl 18:48 »
Det är inte alltid vattnet är dåligt när fåren vägrar dricka. I våras, mitt under lamningen, blev det fel på vattenförsörjningen till lagården. Jag hämtade vatten hemifrån och var väldigt förvånad att tackorna inte drack trots att de diade. Det brukar gå åt mycket vatten då, flera hinkar både morgon och kväll. Nu hör det till saken att vattnet till lagården kommer direkt från en djupborrad brunn medan mitt vatten är kommunalt och bl a innehåller klor. Jag kom på att det var det som gjorde att de helt vägrade dricka. De fick vatten från ett ställe där man hade vatten från samma brunn som till lagården - och då drack fåren.

Det brukar vara samma sak på sommaren. Jag tar vatten hemifrån och första veckan dricker de nästan inte alls men då har jag trott att det beror på att de äter friskt gräs, de behöver ju mindre vatten då¨, men nu förstår jag att det är mitt vatten, som inte passar. Efter ett tag brukar de börja dricka eftersom de inte får något annat vatten.
Åsenfår, hundar och katter

vallhunden

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 09 dec-10 kl 20:42 »
Just så känsliga är de för vattenkvalitén... Mina får, får vatten ur samma brunn, men olika vattenpumpar/hydroforer beroende på om det tappas i källaren eller ute i fårhuset. De har aldrig problem med att dricka vattnet från källaren, men kan vara kinkiga när de ska ha vatten från fårhuset om den vattenpumpen inte har använts på ett tag under sommaren!

Jag har också varit med om att fåren helt plötsligt har slutat att dricka vatten. Efter några dagar var jag tvungen att köra vatten i bilen hemifrån till dom. Det visade sig senare att grannen hade problem med vattenkvalitén om det regnade länge i sträck (vilket det hade gjort då). Som tur vad fattade jag galoppen :) och misstänkte att något hänt med vattnet.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser