Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste ge vatten?  (läst 7451 gånger)

ersam

• -
Måste ge vatten?
« skrivet: 30 nov-10 kl 20:13 »
Har en vattenhink som fåren dricker ur sommartid i ena änden av hagen (närmast bostadshuset av praktiska skäl). Fåren känner ju till detta väl men visar inget intresse denna del av året. Mest för att inte få skit av nån inspektör så travar jag dagligen ut med ljummet vatten och det tar några timmar innan det fryser. Men det är inte ens några spår i närheten av hinken trots att de står och tittar på när jag kommer.

Känns ju bara löjligt att hålla på men riskerar jag skit om jag inte sätter ut hinken?

vallhunden

• Västergötland
SV: Måste ge vatten?
« Svar #1 skrivet: 30 nov-10 kl 20:22 »
Absolut!
De ska ha vatten vare sig de dricker, eller inte  ::)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

tamtam

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 30 nov-10 kl 20:31 »
Absolut!
De ska ha vatten vare sig de dricker, eller inte  ::)
äter D snö ?

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 30 nov-10 kl 20:56 »
Ja, de äter snö. Förr (inte såå hemskt längesen t o m) var det tillåtet att låta dem enbart äta snö för sitt vätskebehov.. Utfodrar man med hö så går det åt en hel del vatten att släcka törsten, och huvva att behöva trycka i sig så mycket snö... Men mina blandar hej vilt, fast de föredrar nog vatten ur tunnan.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 30 nov-10 kl 22:02 »
Tja nått ska man väl hålla på med på dagarna. Undrar varför snön är mer aptitlig än vattnet tro...

SannaF

• -
« Svar #5 skrivet: 30 nov-10 kl 23:00 »
Om det är en bit att gå o snön är så djup som här, så tror jag att de väljer det näst bästa alternativet för att slippa vada i snö upp till magen.
Här går i alla fall mina getter med nästan hela juvren i snön där det inte är upptrampat!
Mot nya äventyr!

samaka

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 01 dec-10 kl 06:33 »
Vi förminskade nyligen hagen så den bara omfattar trampad mark. Tidigare var det bara att "i onödan" kånka vattenhinkar för de rörde dem knappt, men nu går det en hel del vatten. Hinkarna står alldeles vid ensilaget men ändå verkar de ha föredragit snön när de hade den möjligheten.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 01 dec-10 kl 07:32 »
Jag har vattnet inne i lösdriften och fodrar för det mesta inne. Men det går inte åt nån vatten ändå..Men som sagt, fyller på o tömmer för syns skull...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 01 dec-10 kl 12:55 »
Dte är sant att får föredrar snö framför vatten, bara de har lärt sig grejen, sas.
Snö kyler inte ner kroppen inifrån lika mycket som vatten gör :o :o Snö äts i små munnar och smälter och värms upp på vägen ner. Vatten dricks i djupa klunkar och hamnat allt på en gång, iskallt, nere i magen. Kyler därför ner djuren snabbare.

Trots detta, så måste man bära ut vatten till dom, eftersom länsstyrelser och jordbruksverk inte är verklighetsanpassade. Lagen säger att de ska erbjudas vatten två gånger om dagen, om man handvattnar dom, har jag för mig. Så det är bara att bära på ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #9 skrivet: 01 dec-10 kl 15:34 »
Vi vattnar våra får inne i lösdriften ett par ggr/dag, och de brukar vara törstiga då. Inte har jag sett dem äta snö heller. Vi ger blandat hö och ensilage, mest av det sistnämnda...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

hustran

« Svar #10 skrivet: 01 dec-10 kl 16:52 »
Jag har hört att de inte kan tillgodogöra sig snön under -10 eller något,för att den blir "för torr". när det är nästan tö så glufsar våra i sig hellre snö än vatten.Om man ser de "vilda" djurens vattensök så gräver de i strandkanter och diken även om de har halva dygnet på sig att "dricka". Antagligen så går det åt mer energi att äta snö än att söka vatten när det är kallt.

ulfg

« Svar #11 skrivet: 01 dec-10 kl 18:06 »
Får älskar handljummet vatten i hinken på vintern.
Om ni ändå kånkar ut med hinkar till djuren, fyll på med ljummet vatten för omväxlings skull. Så skall ni få se på hur de med välbehag dricker 1 l per djur. Tror att det är godis för dem för att det värmer dem i kylan. Ställ vattnet intill mineralet och saltet så de har anledning att knalla bort till den ljumma vattenhinken varje morgon eller eftermiddag. Rapportera gärna tillbaka till tråden här hur det gick med förändringen.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 01 dec-10 kl 18:12 »
Jag ger alltid ljummet vatten. Får väl fundera på att flytta hinken men samtidigt vet jag att dom håller på att buffa och sabbar allt därinne. Höhäcken är sönderstångad och jag vet att dom tidigare knuffat ut vattnet eller spräckt hinken. Men det är nu iallafall upptrampat runt vattnet som de får ljummet två gånger om dagen.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #13 skrivet: 01 dec-10 kl 18:25 »
Här blir det bara kallt vatten, det är det enda vi har tillgång till ute (brygghus). Ska vi ge ljummet, måste vi in i huset och spola i duschen, både meckigt och slabbigt... Men visst föredrar alla djuren ljummet vatten om de får välja, även hästarna dricker mer om vattnet är lite tempererat.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 01 dec-10 kl 18:36 »
Dte är sant att får föredrar snö framför vatten, bara de har lärt sig grejen, sas.
Snö kyler inte ner kroppen inifrån lika mycket som vatten gör :o :o Snö äts i små munnar och smälter och värms upp på vägen ner. Vatten dricks i djupa klunkar och hamnat allt på en gång, iskallt, nere i magen. Kyler därför ner djuren snabbare.

Fyll hinken med ljummet vatten, det uppskatas.. har bara en tacka nu som fortfarande föredrar snö framför ljummet vatten

//Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #15 skrivet: 01 dec-10 kl 20:56 »
Vi har eluppvärmd flottörkopp, den är mycket uppskattat och eftersom jag ger bara hö så drikker dem rätt mycket, men äter även lite snö ute. Till baggen / baggarna har jag ibland hink, då fyller jag först med lite hett vatten i köket sätter på lok och resten med kallt ute då drikker dem rätt bra.

Källtorparn

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 01 dec-10 kl 21:53 »
när vi "handvattnar" våra djur så brukar vi fylla på med enbart varmvatten, för oftast så har det ju frusit i hinken och då jämnar det ut sig direkt man fyller på, samt att isen smälter..

men något som man tjänar på om man ställer hinken utomhus i hagen är att gräva ur en grop i snön som är dubbelt så stor som hinken och sen lägger man halm omkring hinken, det isolerar grymt bra så vattnet i hinken fryser mycket långsammare..

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 02 dec-10 kl 06:44 »
).
Citera
Ska vi ge ljummet, måste vi in i huset och spola i duschen, både meckigt och slabbigt... Men visst föredrar alla djuren ljummet vatten om de får välja, även hästarna dricker mer om vattnet är lite tempererat.

jag bär vattnet till djuren från köket.. :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #18 skrivet: 02 dec-10 kl 15:23 »
).
jag bär vattnet till djuren från köket.. :-[

Ja det går ju det också. Men det är skönt att slippa, när det finns alternativ där man slipper ta av sig snöiga stövlar mm för varje hink...  ::)

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #19 skrivet: 02 dec-10 kl 16:39 »
Jag ger alltid ljummet vatten men jag har aldrig sett fåren dricka under vintern. Allt vatten är kvar och fryser. Fåren är nöjda och med snö runt mulen :) Så var det hela förra vintern och nu med. På sommaren drack de vatten men nu har de ju ett val. Utfodrar bara med hö så de borde ju behöva endel vätska.

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser