Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsbeteende hönsens språk !  (läst 11459 gånger)

PetraL

• Västergötland
Hönsbeteende hönsens språk !
« skrivet: 28 nov-10 kl 20:19 »
Jag har ganska många frågor om hönsens beteende och "språk" så jag tänkte höra om någon har en bra bok att tipsa om där man kan läsa om hönsens beteende.

Har en fråga som ni erfarna kanske kan svara på.
Idag när min ena höna gick in i redet för att värpa så sätter både tuppen och unghönan igång med ett konstigt läte, båda två sträckte på sig och gjorde ett ganska högt och gällt läte upprepande gånger. Vad var det dem gjorde??

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Hönsbeteende hönsens språk !
« Svar #1 skrivet: 28 nov-10 kl 20:57 »
När hönan lägger ett ägg ger hon ifrån sig ett högt "kackel" som tuppen och ibland resten av hönsen i hönshuset hakar på och gör likadant.

Någon bra bok kan jag inte tipsa om då jag endast har två "genbanker och rasramar" och "Börja med höns".... Har nyss köpt/fått dessa så vet inte om dem innehåller beteende...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

PetraL

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 nov-10 kl 21:25 »
Okej då kan det ju ha varit det, hon hade precis gått in i redet och inte hunnit lägga något ägg ännu men det vet ju inte dem andra kanske. "Börja med höns" innehåller inte så ingående hönsens beteende utan mer allmänt, för övrigt en jättebra bok.

Ni som kan det här med höns, kan vi inte försöka beskriva hur våra djur låter/beter sig och göra någon form av lista vad ljudet/beteendet förmodligen betyder ???

Torry

« Svar #3 skrivet: 28 nov-10 kl 21:33 »
I boken "Höns" som finns att köpa här i bokklubben, finns en del om beteende och även en hönsparlör så man kan lära sig hönsspråket.  ;D Tycker för övrigt att det är den allara bästa hönsboken, där står allt man behöver veta son hobbyhönsägare.
//Torry

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 28 nov-10 kl 22:37 »
Det finns en tråd här på alternativ där linkoso gjort en video med hönsljud
Här är videon: http://www.youtube.com/user/EzziLinkoso#p/u/7/E52eZlEHUGs

Detta hittade jag på http://www.dala-honsgard.se/13473302
Ock-ock-ock-oooooh!
Mycket kacklande med stark och uppåtgående slutkläm. Talar om att ett ägg är lagt och att hönan ska gå därifrån. Tuppen svarar upphetsat och de andra hönorna faller in i kacklandet.
Krrraaa-krrraa-krrraaaa
Ett missnöjes ljud, som sägs av en höna som vill ut ur hönsgården.
Kluck-kluck-kluck
Hönans läte till kycklingarna så att de vet var hon är då de har ett begränsat seende.
Pip-pip-pip
Kycklingars läte när de letar föda.
Piiiii
Svagt och långt pip av kycklingar som fryser och vill under mamma eller är övergivna.
Kuckelikuuuu
Tuppens läte som talar om att andra tuppar bör hålla sig undan. Detta gäller dock inte hönor!!
Aiiiiihhh
Med skarpt och uppåtgående gnisslande varnar för fara. Stå stilla.
Krrrrrrr
Ett lågt entonigt knorrande. En skarp varning till de andra att stå still så fienden inte ser dom. Oftas varnas för hök.
Klock!
Ett kort varningsläte. Oftas om de tror att de höde nåt mmen inte är säkra.
Knorrrr
Så låter det om man klappar en höna som ligger på ägg. Lätet säger att jag kommer att försvara mej.
Kiu-kiu-kiu-kiu
Distingt lockläte som betyder gott,gott! Kom och smaka. Tuppen inbjuder hönsen med detta läte som blir högre och ivrigare desto godare maten är. Hönan lockar kycklingarna med samma läte.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

PetraL

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 29 nov-10 kl 06:10 »
Det där var ju jättebra, det var precis något sådant jag ville ha! Då ser jag ju nu att tuppen och unghönan talade om att ett ägg var lagt, fast dem var lite före sin tid.

Ronny

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 29 nov-10 kl 15:10 »
Hej!

Karin Neuschutz som varit med om att skriva "Höns" är bra på det här med beteende. Som medredaktör i Hanegället (Svenska Lanthönsklubbens medlemstidning) har hon skrivit en del intressanta artiklar i den tidningen. Är man medlem kan man köpa äldre ex. Annars tycker jag Flemming Schiöttes kapitel om beteende är bra i hans bok "Hönsskötsel på rimligt vis".

"Krrraaa-krrraa-krrraaaa" påminner om försök att beskriva fågelläten i fågelböcker, men då mest om kråka... ;D
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 29 nov-10 kl 17:40 »
Ock-ock-ock-oooooh!
Mycket kacklande med stark och uppåtgående slutkläm. Talar om att ett ägg är lagt och att hönan ska gå därifrån. Tuppen svarar upphetsat och de andra hönorna faller in i kacklandet.
Ett hönsläte utmärks av att hönan går upp i falsett som sker varje gång hon har lagt ett ägg och kallas annonseringsläte.

Detta läte i samband med att hon går av och an eller rusar iväg, är ett sätt att påkalla intresset från eventuella fiender till henne själv istället för till hennes nylagda ägg.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

PetraL

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 29 nov-10 kl 20:26 »
Ett hönsläte utmärks av att hönan går upp i falsett som sker varje gång hon har lagt ett ägg och kallas annonseringsläte.

Detta läte i samband med att hon går av och an eller rusar iväg, är ett sätt att påkalla intresset från eventuella fiender till henne själv istället för till hennes nylagda ägg.

Då var det ju lite så som jag uppfattade stämningen just då! Det är så otroligt intressant, man lär sig så mycket nytt!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 3 användare
Ollefund, Nataks, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser