Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kräsna höns - tips?  (läst 7355 gånger)

Wildvittra

• -
Kräsna höns - tips?
« skrivet: 18 nov-10 kl 10:00 »
Det måste vara något fel på våra höns. Jag läser överallt här hur era höns älskar grönsaker, sallad, morötter, vitkål, tomat, gurka m.m. Men ingen av våra 20 höns tycker om det. Det enda de verkar gilla i människomatväg är pasta, majs, bröd, ost och animaliska produkter. T.o.m. ärtor dissar de. Tips på annat gott eller förklaring på varför just mina höns är så kräsna?  :P
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kräsna höns - tips?
« Svar #1 skrivet: 18 nov-10 kl 10:07 »
Dom är inte tillräckligt hungriga  ;)

Höns är lite av vanedjur är dom mätta och nöjda är dom inte lika benägna att smaka på nyheter. Framförallt om dom vet att det förmodligen kommer ett, i deras smakvärld, säkert kort också  ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Wildvittra

• -
« Svar #2 skrivet: 18 nov-10 kl 11:37 »
Bortskämda med andra ord!  :-[ ::)
Men jag kan ju inte ha dem gå hungriga för att tvinga i dem sallad (de har ju fri tillgång till allfoder)?
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Lianne

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 nov-10 kl 22:14 »
Mina är likadana, försöker med sallad, vitkål, torkade nässlor m,m, men de vägrar äta. Morötter äter dom bara kokta, bortskämda här också :-[
Har Hedemora höns, hund och tre katter

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #4 skrivet: 18 nov-10 kl 22:23 »
min höns älskar allt jag kommer med.. även fast jag har fri tillgång till foder.. dom älskar allt foder och grönsaker mm.
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 20 nov-10 kl 19:35 »
Efter att jag hörde att de åt råa morötter så gjorde jag ett försök och lade in små självodlade morötter. Men inte ville de picka på det.

Har även blötlagt lusern pellets till dem - men det verkar inte som någon har ätit  :( Tänkte att det blir ju jättebra att ge istället för grönt.

De gröna krossade ärtorna har väl äntligen efter några veckor börjat försvinna mer. Har börjat ge dem egenblandat foder.

Så jag hoppas att lusernen också blir något de börjat äta när de fattat att det är mat  :-\
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #6 skrivet: 20 nov-10 kl 20:12 »
prova med majs! det älskar höns...  ;D
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 20 nov-10 kl 21:04 »
Höns är vanedjur. Är dom inte vana vid varierad kost kan  dom vara tveksamma till att prova. Vill man lära dem att äta något nytt kan det vara bra att minska på den fria tillgången något. Ge ca 70-80% av dagförbrukningen och när dom är lite småhungriga på eftermiddagen ge det nya.

Många höns gillar luzernhack bättre än blötlagda pellets. Vill man lura i dem blörlagda pellets blanda gröten med exempelvis vete så är dom mer benägna att smaka.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Torry

« Svar #8 skrivet: 20 nov-10 kl 22:45 »
Efter att jag hörde att de åt råa morötter så gjorde jag ett försök och lade in små självodlade morötter. Men inte ville de picka på det.
Jag försökte också få mina att äta små morötter men de vill ha STORA, då äter dom  ::)  kanske för att det är lättare att bearbeta.   :-\  Jag brukar även hänga upp grönkål till dem, de bara älskar det, det går åt två stora toppar om dan till mina 15 höns.
//Torry

Turnit

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 22 nov-10 kl 05:34 »
När jag tog över de höns som följde med huset tänkte jag glatt att de äter mitt hushållavfall.....

Så glad i hågen kom jag ut till dem med en skål blandad matrester.....tji fick jag....de ratade det helt!

Tog lång tid innan de började äta det.

Mina nya höns har jag kört in på matrester från början. De knör vid dörren när jag kommer!
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #10 skrivet: 22 nov-10 kl 18:09 »
Minna höns äter allt.  ;D

Tror som en del har sagt här..hönsen vänjer sig och blir bekväma.
Mitt tips: Ge bara det nya under en tid så löser det sig.

KakanR

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 01 dec-10 kl 20:21 »
Min höns är/var urkräsna. Matrester gick super, men när det gäller hel havre pillade de bort dem tillförmån för allfodert. Jag tog sonika bort allfoder och de protesterade i en vecka men nu äter de havre. Jag måste hitta ett proteintillskott som de äter. Lusern äter de inte... tyvärr har det minskat utbudet för oss småupppfödare. Sist hade de inte krossade ärtor. Jag vill inte gå tillbaka till allfordet. Mina höns är lite för runda! Hár ju kindahöns - genbank och min genbaksansvariga trodde inte mig när jag hade vägt dom.... "Det finns inga kindahöns som väger så mycket!" "jo, mina gör det"  >:D
livet på landet med får, höns, katter, hästar o sambo

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #12 skrivet: 02 dec-10 kl 11:10 »
Jag försökte också få mina att äta små morötter men de vill ha STORA, då äter dom  ::)  kanske för att det är lättare att bearbeta.   :-\  Jag brukar även hänga upp grönkål till dem, de bara älskar det, det går åt två stora toppar om dan till mina 15 höns.
//Torry

Tack Torry - det börjar hända lite saker på de stora morötterna nu. Dvs de har pickat i sig en del på en av dem. Själv tänkte jag ju att det var lättare att få i sig de små men när jag tänker efter så är det ju som du säger lättare att äta från de stora. Grönkål glömde vi tyvärr sätta i jorden i år. Men tänkte verkligen sätta det nu till våren. Odlar du själv? Eller köper du från affären?
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #13 skrivet: 21 dec-10 kl 00:10 »
Mina är hönor är kräsna.
Har försökt med riven vitkål/morot/kålrot, hel grönkål/ sallad m.m. men det är inget de bryr sig om. Men övermogen banan kastar de sig över.  :D

Jag tar och delar den på långs med bananskalet kvar. Sedan är det bara att lägga in det på golvet så hackar de skalet rent på nolltid.
Funkar varje gång.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #14 skrivet: 21 dec-10 kl 08:20 »
Mina är hönor är kräsna.
Har försökt med riven vitkål/morot/kålrot, hel grönkål/ sallad m.m. men det är inget de bryr sig om. Men övermogen banan kastar de sig över.  :D

Hallåååååå  :o Vem vill äta vitkål/morot/kålrot när man kan få banan  ::) ;) ;D

Lycka

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 21 dec-10 kl 09:00 »
Visst är det så att får höns mycket från ditt eget bord så blir de runda.
Har samma problem.
Däremot så ratar mina havre .
Nu till jul ska de få kål morot grönkål och lite majs som julgodis.
Blev så full i skratt ang, kommentaren då du vägt dem ;D
Det kanske är kalkoner.
Vi får nog dra in på det "götta" nästa år.
Ha det så bra  !!!!
Hedemorahöns

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #16 skrivet: 21 dec-10 kl 20:56 »
Läste om gröpe i en annan tråd och tänkte att jag ska blanda något själv.

Så det blev vetegroddar, majsmjöl, grahamsmjöl och lite havrekli blandat med varmt vatten. Först var de misstänksamma så jag slängde i solrosfrön och då blev det intressant. När de väl fick smak på gröten så blev det ett rejält kalas med en oinbjuden gäst oxå.  ;D ;)

Idalun

• Småland
« Svar #17 skrivet: 23 dec-10 kl 15:44 »
Mina höns vill inte äta grönkål om den ligger i bitar i skålen, men hänger jag upp den i knippa så hoppar de och är superentusiastiska... Idag var det en som till och med tog sats på fodertråget för att komma längre upp.  :o Såg himla festligt ut!  ;D

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #18 skrivet: 23 dec-10 kl 15:58 »
mina höns äter allt, jag river morot till dem, annars käkar inte mina. Melon gillar de me och clementin
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 1 användare
William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser