Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ögonen borta, plockad, äten bakifrån... Vem är skyldig?  (läst 21640 gånger)

Xoot

  • Gäst
SV: Ögonen borta, plockad, äten bakifrån... Vem är skyldig?
« Svar #40 skrivet: 22 nov-10 kl 22:31 »
Det där på bilden är absolut inga "skogsmöss" det är tvättäkta råttor.
Fångar själv likadana cirka 8.st per dag och det är UNGAR. Inte fullvuxna.

Enligt anticimex blir just den råttan som en liten liten katt när den är vuxen. Kanske en kattunge iofs.
Men han sa som en liten katt.

Så, det är råttor.

Du som postade bilden, visst blir man helt chockerad och förvånad? Jag blir det. Varje gång.
Man vänjer sig nog aldrig.

Edit: Ser faktiskt 1.st mus så jag får be om ursäkt för mitt påstående, men resterande är råttor.
« Senast ändrad: 22 nov-10 kl 22:34 av Xoot »

esten

  • Inlägg: 2325
    • -
SV: Ögonen borta, plockad, äten bakifrån... Vem är skyldig?
« Svar #41 skrivet: 22 nov-10 kl 22:35 »
Den sista bilden är en råtta , men inte den första det är skogsmöss . De blir större än husmöss och har brunaktig päls på ryggen och vita / beiga bukar .

Och man kan ha både och .
Har jag här i alla fall  :P

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Ögonen borta, plockad, äten bakifrån... Vem är skyldig?
« Svar #42 skrivet: 22 nov-10 kl 22:40 »
Jahap... Skittrevligt... Då rusar det alltså BÅDE råttor och möss och skiter och pissar och gnager och.... De ska dö!  >:D Få se vad Emil säger imorgon, hoppas på att något fetto har fastnat i fällorna! De här större brukar alltid vara svårare att fånga än de små... Mer lättlurade?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Xoot

  • Gäst
SV: Ögonen borta, plockad, äten bakifrån... Vem är skyldig?
« Svar #43 skrivet: 22 nov-10 kl 23:29 »
Jahap... Skittrevligt... Då rusar det alltså BÅDE råttor och möss och skiter och pissar och gnager och.... De ska dö!  >:D Få se vad Emil säger imorgon, hoppas på att något fetto har fastnat i fällorna! De här större brukar alltid vara svårare att fånga än de små... Mer lättlurade?

Lycka till. Glöm inte handla korv, så stark som du hittar. Den brukar generera guldfångster för mig.
Starkare korv luktar i hela ladugården så du lär inte missa en råtta!

Sätt ut fler fällor och in med mer lockbete i levande-fångst-buren.
Sen besöker du inte hönshuset på så länge som du kan under 1dygn, oj vad du fått fångst!  ;D

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Ögonen borta, plockad, äten bakifrån... Vem är skyldig?
« Svar #44 skrivet: 23 nov-10 kl 07:08 »
Dessa gnagare går ju i fällorna fast man är där... Emil och jag satt och lös på flertal med ficklampan när de kom fram ur hålen och gick in i både slagfälla och burfälla. O-o Var bara gå och gillra om hela tiden, den där högen jag postade innan har vi varit med på alla utom 3, och det var 3 som gick i fällorna under natten när vi inte kunde vara ute och "jaga". :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

sallyzevenwacht

  • Inlägg: 597
    • Halland
SV: Ögonen borta, plockad, äten bakifrån... Vem är skyldig?
« Svar #45 skrivet: 23 nov-10 kl 16:01 »
Och här kommer en jättetrevlig bild... NOT... ::) Detta är iaf. vad vi lyckats fånga på... Sammanlagt kanske 2-2,5 timmar (räknat kvällen vi började gillra fällor, sedan de som satt fast på morgonen efter).  :-X

Undrar om det sitter fast några fler där nu... Gör det nog säkert.  :-\
Jag tycker de var söta ju... ;) Inte som vuxna kanske, men nu hehe..
Dv. höns, undulater & ragdoll

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Ögonen borta, plockad, äten bakifrån... Vem är skyldig?
« Svar #46 skrivet: 23 nov-10 kl 16:16 »
Söta jo, men man kan ju inte säga att bilden är trevlig ändå. ::) Och inte är de trevliga eller, även fast jag har haft en mus som husdjur en gång och har hamster nu. ;) Men de springer ju inte runt och sprider skit och förstör saker som dessa kan göra.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Johanna Sareklint

  • Inlägg: 615
    • Blekinge
    • Johannas hörna
SV: Ögonen borta, plockad, äten bakifrån... Vem är skyldig?
« Svar #47 skrivet: 23 nov-10 kl 16:52 »
Usch, hade själv råttor i och kring hönshuset förra vintern. I år har jag förutom fällor nätat runt nederdelen av boden som hönsen bor i. Dessutom var jag hos plåtis och köpte metallplåtar som sitter på nederdelen av väggarna och på golvet i hönshuset! Kanske att ta i enligt vissa, men jag vill f-n inte ha in råttorna hos hönsen nåt mer >:(

Vi sköt flera råttor och ungarna gick i fällorna. Råttan på bilden är 40 cm inkl. svans..


Just det, köpte illerspillning av en här på forumet! Ska va avskräckande för råttor! Testa!
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Ögonen borta, plockad, äten bakifrån... Vem är skyldig?
« Svar #48 skrivet: 26 nov-10 kl 09:08 »
OUFF! Vilken bjässe!
:X

Men nu slog det mig att... Råttor är ju visst vita om buken de med! Satt och tänkte på det förut att inte har jag haft några råttor här hemma iaf. som inte haft vit buk. Så skulle nog vilja säga att de små skogsmössen i bilden är råttungar ändå.

Detta fångade jag idag hemma hos mig i den stora slagfällan... Bredvid ligger en unge (som är lika stor som de andra på första bilden jag postade). Jag skulle inte vilja kalla den där 1dm långa utan svans för en liten, söt, rund skogsmus iaf. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Ögonen borta, plockad, äten bakifrån... Vem är skyldig?
« Svar #49 skrivet: 26 nov-10 kl 20:17 »
Liten, söt och rund vet jag inte heller om jag vill kalla den, men det är en mus och möss äter inte höns. Den större skogsmusen är som vuxen 9-13 cm exkl. svansen, så det är dessuton inte någon särskilt stor större skogsmus.  ;)
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

trallallaa

  • Gäst
SV: Ögonen borta, plockad, äten bakifrån... Vem är skyldig?
« Svar #50 skrivet: 26 nov-10 kl 21:42 »
Den lilla på bilden, ser ut att ha tjockare svans än den stora, så det skulle kunna vara en råttbebis och den andra skogsmus.
Om man googlar på råttbebisar, så får man fram en massa bilder som ser ut som skogsmöss, men öronen är annorlunda på råttor, mer tillbakaslickade, iallafall på de bilderna... ::) och svansarna tjockare.
« Senast ändrad: 27 nov-10 kl 12:14 av trallallaa »

Xoot

  • Gäst
SV: Ögonen borta, plockad, äten bakifrån... Vem är skyldig?
« Svar #51 skrivet: 27 nov-10 kl 00:34 »
En styck råtta har vi här. Ja, detta är faktiskt en råtta.


Fått fler napp annars? Jag har tagit upp nära 80st råttor nu och drygt 30st möss.
Iofs hade några fällor smällt idag utan fångst men snart är alla utrotade, lokalt känns det som.

Underskatta aldrig råttor, möss kan vara lite korkade däremot.
Nu går dom inte så ofta på fällorna. Antingen den som tar levande eller råttgiftet är det som gäller.

Natha

  • Inlägg: 428
    • Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: Ögonen borta, plockad, äten bakifrån... Vem är skyldig?
« Svar #52 skrivet: 27 nov-10 kl 07:11 »
ja man ser skillnad på råttor och skogsmöss, råttor är ju mycket större, man ser oxå om det är en unge el inte, har fött upp råttor och har haft vanliga möss. Katten fångar skogsmöss. de är rätt stora men man ser skillnad. Min kompis har en iller som bor i hönshuset och plockar några st om daen. Han tar dem och lägger dem utanför till sin matte ;) duktig råttjägare och skyddar hönsen
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Ögonen borta, plockad, äten bakifrån... Vem är skyldig?
« Svar #53 skrivet: 27 nov-10 kl 11:30 »
man ser en jävla skillnad på råttbajs och musbajs linkoso... råttbajs är som marsvinsbajs i storlek... råttor gnager dessutom rejäla hål överallt i brädor i väggar och golv... jag skulle köpt några levandefångst fällor som fångar massa åt gången...luftgevär duger fint att avliva med...fördärva alla hål till deras bon och stör dem mycket..vi hällde tjära i golvet i deras bon och spikade igen hålen.....vakjakt vid hålen är bra oxå... hade gärna hjälpt till om du inte bott så långt ifrån...
Fjäderfän och kaniner

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Ögonen borta, plockad, äten bakifrån... Vem är skyldig?
« Svar #54 skrivet: 27 nov-10 kl 14:48 »
Jo, tack. De har gnagit sönder extremt i Emils hörumm, trägolvet och väggarna. =/ Enorma hål.

Emil har redan levande fångstfälla som står gillrad... Och för att förklara lite här är det ju EMIL som har problem med dessa. Känns som om vissa blandar ihop honom och mig. Vi bor inte ihop, han bor 20 mil ifrån mig. ::) Här hemma har vi 3 katter som fångar ruttisar och fällor gillrade hela tiden, råttgift har vi lagt ut för inte så länge sedan eller. Fastnar ca 1 om dagen till 0... Inte 20 om dagen som det blev hos Emil när vi satte ut fällorna. ;D  :-X
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Ögonen borta, plockad, äten bakifrån... Vem är skyldig?
« Svar #55 skrivet: 27 nov-10 kl 20:19 »
Det ligger nog lite i att om man har råttor har man inga möss. Inte i längden i alla fall. Råttor äter nämligen möss och efter ett tag drar de överlevande mössen. Har råttorna blivit hemmastadda och börjar yngla av sig hjälper det nog föga med luftgevär och fällor. Råttorna är så sluga att de tycks märka att en råtta har suttit i fällan. Doppa fällan i gödselvatten eller nåt och försök igen om ni har fällor som de inte längre vill gå i närheten av. Sätt den på ett annat ställe... inte vet jag vad det är som råttorna reagerar för, men dom är smarta som fan själv! Kontakt Anticimex, fyll råtthålen med råttgift och mura/spika igen dom så inga andra djur kan komma åt skiten. Så en dag är dom bara borta, lika plötsligt som de dök upp.

Jag ger mig dock inte så lätt utan påstår att båda mössen på Linkosos bild är solklara möss. Det syns på hela varelsen liksom. Men visst kan det ändå finnas råttor i husen, jag menar inte så.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Ögonen borta, plockad, äten bakifrån... Vem är skyldig?
« Svar #56 skrivet: 27 nov-10 kl 22:47 »
Nu har någonting käkat upp ännu fler av de små gnagarna som fastnat i fällorna hos Emil... =/ Ronny, du sa att råttor käkar möss? Kan de käka redan döda möss med? 3st "musingar" ::) som fastnat i slagfällorna har blivit ätna bakifrån, huvudet lämnat och slamsrester har hittats i råtthål och mushål halvt neddragna.

Inga fler fjäderfän har strukit med.
Får prata med Emils pappa om Anticimex, för är något som jag nog också skulle vilja föreslå när det verkar vara så himla mycket. =/
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Ögonen borta, plockad, äten bakifrån... Vem är skyldig?
« Svar #57 skrivet: 28 nov-10 kl 01:06 »
Ja, levande eller dött spelar mindre roll, allt som dom kommer åt att tugga på. Typiskt att de försöker dra ner bytet i sina hålor. Jag tror Emil har någon eller några råttor bland mössen. Kolla hönsens ben, så råttorna inte är där och gnager. Ge dom giftet bara, innan dom tar över helt!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

mannen33

  • Inlägg: 76
  • Söker nya vänner i livet!
    • Södermanland
SV: Ögonen borta, plockad, äten bakifrån... Vem är skyldig?
« Svar #58 skrivet: 28 nov-10 kl 01:30 »
Nu har någonting käkat upp ännu fler av de små gnagarna som fastnat i fällorna hos Emil... =/ Ronny, du sa att råttor käkar möss? Kan de käka redan döda möss med? 3st "musingar" ::) som fastnat i slagfällorna har blivit ätna bakifrån, huvudet lämnat och slamsrester har hittats i råtthål och mushål halvt neddragna.

Inga fler fjäderfän har strukit med.
Får prata med Emils pappa om Anticimex, för är något som jag nog också skulle vilja föreslå när det verkar vara så himla mycket. =/
ja du linkoso, jag har varit med om exakt samma händelser som du just nu berättar. men det jag gjorde var att jag la upp 4 kameror som går på när något rör sig "jag vet att kanske inte passar dig" MEN jag kom på efter det att det var "av videon" två illrar eller minkar som hade tagit 11 höns plus 32 vaktlar från mig" detta var i Libanon". men om du kanske har lust så kan du lägga ut ett par kameror som spelar in under natten så kanske du har en chans att få syn på det som orsakar ditt trubbel och om du vill skaffa dig en liten lampa som lyser vid hålen du misstänker är ingångarna, så har du någon chans att få syn på dem. allt finns på clahs ohlson, runt 100 till 300 kr.
Livet är skört, även om visa inte tror det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

235 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser