Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till boxdörrar  (läst 5498 gånger)

emeralda

• Västergötland
Alternativ till boxdörrar
« skrivet: 14 nov-10 kl 13:59 »
Är det någon som har en idé hur man kan ordna ett alternativ till boxdörr? Har en box där öppningen sitter lite trångt till, skjutdörr fungerar inte och även svängdörr kan bli lite svårt med plats.

Jag hade tänkt mig någon variant med 1 eller 2 plankor som sätts fast på något sätt, på lämpligt avstånd från golvet. Men hur? Det måste vara hållbart (hålla för ponnyer som kliar ändan) och dessutom uppfylla länsstyrelsens krav på säkerhet och möjlighet att öppna snabbt vid t ex brand.

Kreativiteten står still just nu, finns det någon som har tips eller har gjort något liknande? 

Cederqvist

• Gotland
SV: Alternativ till boxdörrar
« Svar #1 skrivet: 14 nov-10 kl 16:24 »
fyra stycken "krokar" modell sådana man har till tvärslå på dörr. Två (eller flera) på vardera sidan av öppningen, sen kan man häkta i plank.
Planken går att förbinda med en stående planka i mitten så blir det en påhäktningsbar dörr som går att låsa med skjutregel.

mysfaktor

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 nov-10 kl 16:26 »
Är det någon som har en idé hur man kan ordna ett alternativ till boxdörr? Har en box där öppningen sitter lite trångt till, skjutdörr fungerar inte och även svängdörr kan bli lite svårt med plats.

Jag hade tänkt mig någon variant med 1 eller 2 plankor som sätts fast på något sätt, på lämpligt avstånd från golvet. Men hur? Det måste vara hållbart (hålla för ponnyer som kliar ändan) och dessutom uppfylla länsstyrelsens krav på säkerhet och möjlighet att öppna snabbt vid t ex brand.

Kreativiteten står still just nu, finns det någon som har tips eller har gjort något liknande?
o du varken kan ha skjutdörr eller gångjärn så ska du inte ha djur där...

emeralda

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 nov-10 kl 18:39 »
o du varken kan ha skjutdörr eller gångjärn så ska du inte ha djur där...

Det går att ha svängdörr, men jag gillar inte svängdörrar, och vill hellre ha något mer "öppet" än en hel boxdörr, eftersom det är en stor hörnbox som gränsar till en spilta, och därför ganska "tillsluten" för övrigt, med hela väggar på tre sidor och en hög mellanvägg mot spiltan.

Enligt länsstyrelsen är det inga problem att ha en annan variant på dörr, om jag vill, bara den är lätt och snabb att öppna vid nödfall. Och naturligtvis inte har några "farliga" detaljer.

Men jag behöver tips på hur jag kan ordna det. Har sett liknande lösningar, både med plank och järnrör, på flera stuterier, men kommer inte ihåg i detalj hur de hade gjort dem.   

emeralda

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 14 nov-10 kl 18:43 »
fyra stycken "krokar" modell sådana man har till tvärslå på dörr. Två (eller flera) på vardera sidan av öppningen, sen kan man häkta i plank.
Planken går att förbinda med en stående planka i mitten så blir det en påhäktningsbar dörr som går att låsa med skjutregel.

Det låter som om det skulle kunna fungera. Om krokarna inte sticker ut eller är farliga på något annat sätt. Jag är inte riktigt med på vilken typ av krokar du menar? (Känner mig inte ett dugg teknisk idag...). Du har ingen bild på något liknande eller så?   

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 nov-10 kl 18:49 »
Kan du inte ha dörren i boxen? eller så kan du ju ta en blid så vi förstår bättre så kan det nog lösa sig

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 14 nov-10 kl 18:58 »
Det finns ju tjocka gummidukar med karbinhakar i de fyra hörnen son är till för att fungera som dörr .

De är ju relativt vanliga på tex galoppbanor .

Då kan du ju ha plank som föreslagits för natt boxen och duken som dagdörr .

emeralda

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 14 nov-10 kl 19:05 »
Kan du inte ha dörren i boxen? eller så kan du ju ta en blid så vi förstår bättre så kan det nog lösa sig

Jag ska se om jag kan ta en bild och lägga in. Egentligen går det nog ganska bra att ha en svängdörr som öppnar sig utåt. Frånsett att jag vill ha kvar garderoben som är placerad där. Och helst ha en "öppnare" form av dörr.

Men skjutdörr är uteslutet eftersom det är en spilta på högersidan om dörröppningen, och utrymmet på vänstersidan om dörren är nog bara runt en meter innan det kommer en stenvägg. Dessutom är dörröppningen inte helt rak utan något vinklad (Dvs väggen till vänster om öppningen är inte i nivå med spiltväggen på höger sida). Väggen till vänster är murad med inbyggd vattenho/krubba. Och jag får inte lov att ändra något på spiltorna, utan de måste bibehållas med exakta mått som de är, eftersom nya förprövningar för spiltor inte godkänns längre.

Byggnaden är sedan 1920, och alla vinklar är inte så räta... Dessutom är det lite vinklar och vrår.

emeralda

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 14 nov-10 kl 19:08 »
Det finns ju tjocka gummidukar med karbinhakar i de fyra hörnen son är till för att fungera som dörr .

De är ju relativt vanliga på tex galoppbanor .

Då kan du ju ha plank som föreslagits för natt boxen och duken som dagdörr .

Det låter ju som en enkel och smart lösning!
Men vet du om det är godkänt att ha som boxdörr? Och ungefärligt pris? 

esten

• -
« Svar #9 skrivet: 14 nov-10 kl 19:24 »
Har för mig att jag sett det i HÖÖKs katalog .

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 14 nov-10 kl 21:46 »
dom "boxdörrar" jag hade var i tyg.kommer inte ihåg vad dom heter just nu.
men dom finns i hööks-katalogen.
funkar inte för hästar som viftar med frambenet vid matdags :P
har 2 st du kan få för fraktkostnaderna!
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

bjärkebo

• lever i min egen takt
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 14 nov-10 kl 22:19 »
Använd länkar eller kraftiga rep med karbinhake i ändarna, två, tre stycken fördelade i lämplig höjd. Enkelt, och tar ingen plats.
Om träden kunde tala

lillpia

• Hälsingland
    • Kyrkvärdens gård
« Svar #12 skrivet: 14 nov-10 kl 22:24 »
Jag har en stor hingst på 170 cm, han var hopplös på att trycka upp boxdörren. Satt upp en rejäl kätting som boxdörr och efter det så har det fungerat hur bra som helst.
Bättre ett får i hagen än åtta i grannen trädgård!

mysfaktor

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 nov-10 kl 22:33 »
dom "boxdörrar" jag hade var i tyg.kommer inte ihåg vad dom heter just nu.
men dom finns i hööks-katalogen.
funkar inte för hästar som viftar med frambenet vid matdags :P
har 2 st du kan få för fraktkostnaderna!
boxdörrar i tyg?

emeralda

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 14 nov-10 kl 22:44 »
Använd länkar eller kraftiga rep med karbinhake i ändarna, två, tre stycken fördelade i lämplig höjd. Enkelt, och tar ingen plats.

Ja, kraftigt rep eller plastöverdragen kätting med karbinhakar kanske kan vara en idé. Frågan är bara om det blir godkänt som dörr?

bjärkebo

• lever i min egen takt
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 14 nov-10 kl 22:50 »
Hästen bryr sig inte, jag lovar. ;)
Om träden kunde tala

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #16 skrivet: 14 nov-10 kl 23:53 »
boxdörrar i tyg?

nylon.boxgrind heter dom
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 3 användare (1 dolda)
tuslus, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser