Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var/hur förvara fodret?  (läst 17254 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Var/hur förvara fodret?
« skrivet: 13 nov-10 kl 12:06 »
Jag köper färdiga pellets till mina höns, än så länge i alla fall... räknar lite smått på att blanda eget så småningom.

Nu till frågan, eftersom jag och en kompis delade på en hel pall så innebär det att jag har rätt många säckar ståendes hemma oftast. Utrymmet där jag har dem är oisolerat, det blir alltså minusgrader där.

Är det nån fara för att fodret blir dåligt? Tänker på mögel och liknande.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Var/hur förvara fodret?
« Svar #1 skrivet: 13 nov-10 kl 12:15 »
Det viktigaste är att fodret står torrt. Dvs att det inte regnar på det och att det inte är väldigt fuktigt i rummet där fodret förvaras. Att det eventuellt fryser gör inget. Fryst mat håller längre  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 13 nov-10 kl 20:32 »
Se också till att i görligaste mån hindra råttor och möss från att komma åt fodret. Dels är de otrevliga, dels drar de med sig smuts, bajsar ner, och kan sprida sjuksommar.

Bäst är att förvara fodret i någon form av lår eller tunna, där det hålls torrt, helst ventilerat och skyddat mot skadedjur.

Säckar är inte optimala för längre förvaring, åtminstone måste de stå på luftat underlag, typ en pall, och man bör kolla med jämna mellanrum att det inte kommit fukt/mögel i fodret.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mysfaktor

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 nov-10 kl 20:36 »
Jag köper färdiga pellets till mina höns, än så länge i alla fall... räknar lite smått på att blanda eget så småningom.

Nu till frågan, eftersom jag och en kompis delade på en hel pall så innebär det att jag har rätt många säckar ståendes hemma oftast. Utrymmet där jag har dem är oisolerat, det blir alltså minusgrader där.

Är det nån fara för att fodret blir dåligt? Tänker på mögel och liknande.
pellets till hönsen,varför inte havre??

Tommy76

« Svar #4 skrivet: 13 nov-10 kl 21:21 »
Köp havre eller korn, det är ju billigare. ::) Jag förvarar mitt foder i blåa plasttunnor och hönorna klagar inte :D Eller om du har mycket höns så skaffa en kubiktank!
Lycka till :)

betsla

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 13 nov-10 kl 22:46 »
Jag funderar på att börja blanda eget till hönsen, men har inte haft tid att kolla runt efter vilka blandningar man ska ha, proportioner, innehåll osv. Så för att inte misslyckas alltför mycket nu så köper jag färdigblandat.

Funderade lite på om det är bättre att hälla över i nån slags plasttunna än att ha det ståendes i pappsäckarna?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Turnit

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 14 nov-10 kl 06:01 »
Var kan man köpa dessa blåa tunnor??

Har också funderat på dem, då de sväljer en hel del.
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #7 skrivet: 14 nov-10 kl 07:57 »
Råttorna äter hål i plasttunnor :-(
Annars finns det fina tunnor i plast på Granngården att köpa.
Jag har plåttunnor, 200 liters oljefat, som är målade inuti och utanpå och de är perfekta. Vet tyvär inte var de kommer ifrån då de ingick i husköpet...  Någon som vet var man får tag i dessa ?
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

hönstokan

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 14 nov-10 kl 09:01 »
jag har en gammal fryxbox i "sadelkammaren" där jag blandar havrekross och kornkross, den rymmer 2 säckar av varje, värpfodret har jag i en plasttunna som rymmer 2 säckar.

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 nov-10 kl 10:02 »
Köp havre eller korn, det är ju billigare. ::)

Men man vil väl ha lite ägg också?

betsla

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 14 nov-10 kl 10:49 »
Men man vil väl ha lite ägg också?

Lite min tanke också... därför vill jag vara säker på att jag blandar rätt om jag nu ska börja blanda eget.

Tommy76

« Svar #11 skrivet: 15 nov-10 kl 11:03 »
Mina får inget värpfoder och ägg får jag ändå  :D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 15 nov-10 kl 11:06 »

Men då menar du väl just råttor, och inte möss... Eller? Jag har då inte haft några som helst problem med att mössen här har gnagt nåt på mina plastbackar med foder i. Och detta trots att det fanns rejält med möss här ett tag. (Dom har dock decimerats kraftigt med hjälp av diverse mus-mordvapen...  ;) )

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Tommy76

« Svar #13 skrivet: 15 nov-10 kl 11:20 »

Den dagen råttorna gnager hål i plasttunnorna så går inte jag in i hönshuset utan älgstudsaren iaf.
Vad har du för råttor egentligen  :o  :o

betsla

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 15 nov-10 kl 11:31 »
Mina får inget värpfoder och ägg får jag ändå  :D

Ja, det är mycket möjligt. Men att bara ge dem havre eller korn som nån föreslog tror jag inte räcker ändå.

Men åter till frågan, plasthink ā la STOR ska jag leta efter.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 15 nov-10 kl 12:17 »
Ja, det är mycket möjligt. Men att bara ge dem havre eller korn som nån föreslog tror jag inte räcker ändå.

Men åter till frågan, plasthink ā la STOR ska jag leta efter.

Säg till om du hittar nånstans man kan köpa typ såna där blåa 200-liters tunnor. Såna vill jag oxå ha. Dom stora fodertunnorna på Granngården kostar ju hur mycket som helst!  :o

Jag har dock byggt en foder-lår med två fack i där jag förvarar korn och havre. Den är gjord av såna där laminatskivor (typ såna som garderober är gjorda av) som är rätt tjocka. Den har mössen inte heller gett sig på.

Angående råttor så kan jag ju säga att om man har såna där feta stor-råttor hemma så spelar det nog ingen roll vad man har fodret i, dom gnager sig igenom ALLT! Ja, utom möjligtvis plattjärn eller nåt...  ::) Fy fan, vilka bestar det fanns hos farfar och farmor... Dom gick inte ens undan när man sprang på dom, dom bara vände sig mot en och FRÄSTE!  :o  Där var det minkfälla och hagelgevär som gällde om man ville ha död på dom. Till slut la dom ut kopiösa mängder råttgift (det fanns då inga andra djur kvar på gården då det stod tomt), och det var nog en kombination av det och avsaknaden på mat (dom hade ju rensat allt) som gjorde att dom försvann till slut.

/Sara

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 15 nov-10 kl 12:36 »
ÖB har en monstertunna på 200 liter för typ 200kr...
//Lina

Attes matte

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 15 nov-10 kl 13:01 »
ÖB har en monstertunna på 200 liter för typ 200kr...

Jasså?? Hur ser den ut?

/Sara

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 15 nov-10 kl 13:15 »
man kan inte ha sådana dära oljetunnor? vet inte exakt vad dom kallas men vi åkte till en bilfirma och fick ta hur många vi ville gratis.. men kanske inte är bra att det har varit olja i innan? var bara en tanke eftersom man kan få dom gratis  :P

edit: såg att zoodiak hade nämt dom tidigare i tråden, är sådana jag menar..

Xoot

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 16 nov-10 kl 15:09 »
Plast tunnor. Blåa. "Dessa vanliga" Finns på blocket.

Brukar finnas 100liters, 150liters, 200liters, 205liters.
Kostar ungefär: 0:- till 200:-

Såga av toppen. 2-3cm neråt. Vänd på locket och vipps så har du ett dugligt förslutande lock.

Jag har flera hundra. Bor i SKÅNE, BÅSTAD. Intresserad någon, nu, eller som söker i framtiden?
Skicka e.post till: bjare@live.se

(lånad bild, exempel på utseende.)

Man kan bygga rätt fina automater av dessa också. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser