Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsavel  (läst 4958 gånger)

Elvan

• Bohuslän
Hönsavel
« skrivet: 11 nov-10 kl 16:33 »
Hur fungerar det med avel på höns. Hur har man koll på vem som är mamma? Hur noga registreras enskilda hönor? ses hela gruppen som en gemensam genpol eller hur fungerar det?

För husbehov spelar det ju inte så stor roll, men för genbanksarbete känns det svårt att ha koll på att inte två hönor bytt ägg med varandra, eller?
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
SV: Hönsavel
« Svar #1 skrivet: 11 nov-10 kl 17:10 »
Om jag bara vill ha kycklingar efter en speciell höna och tupp sätter jag dom för sig själv för att vara 100 % säker att får från dom. Annars är det svårt ha full koll.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 12 nov-10 kl 00:44 »
Hur länge 'räcker' egentligen en parning?

Ööööh... kanske behövs en förklaring om vad jag menar  :-[ ::)
Om jag har en tupp som har betäckt en höna och sedan flyttar hönan och en ny tupp till en egen bur, hur länge ska jag vänta innan jag kan vara helt säker på att det är den nya tuppen som är pappa till ev kycklingar?

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Elvan

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 12 nov-10 kl 00:49 »
Det undrar jag med. Och hur skiljer man kycklingarna åt? väntar man tills dess att kycklingarna är kläckta innan hönan får återgå till gruppen?
det känns ju jättelångt!
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 12 nov-10 kl 07:47 »
Tre veckor är väl det som gäller för att vara säker på vem som är biologiskfar till kycklingarna. Om hönan ruvbar så är det väl inga problem med att låta henne vara för sig själv tills dess att dunbollarna är kläckta. Om du lägger i maskin kanske det också kan vara bra om du inte släpper ihop hönan och tuppen med de andra önsne för tänk om det händer något och inget ägg kläcks? Då ska du låta hönan och tuppen vara för sig själva i tre veckor igen innan du kan börja samla ägg igen.

Man kan väl sätta en liten öppningsbar ring på de kycklingarna så man vet vilka kycklingar det rä som kommer från just de äggen om man kläcker i maskin. Ruvar hönan så ser manju vilka dunbollar som hon tar hand om.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 12 nov-10 kl 08:12 »
Vill man vara 100% säker så bör man vänta 3 veckor.

I verkligheten är det så att den nya tuppen är pappa till kycklingarna  i 80% av fallen redan efter 3-5 dagar.

Själv gör jag så att om jag har raser blandat och skiljer av i rasgrupper så väntar jag 3 veckor.

Har jag en ras/färg med 2 tuppar  och byter tupp brukar jag oftast bara vänta 1 vecka. De flesta ägg efter en vecka är ju efter nya tuppen och är det samma ras färg räcker den noggrannheten oftast för mig
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ronny

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 12 nov-10 kl 10:09 »
Hur fungerar det med avel på höns. Hur har man koll på vem som är mamma? Hur noga registreras enskilda hönor? ses hela gruppen som en gemensam genpol eller hur fungerar det?

För husbehov spelar det ju inte så stor roll, men för genbanksarbete känns det svårt att ha koll på att inte två hönor bytt ägg med varandra, eller?

I genbanken arbetar man med grupper/flockar inte enskilda individer.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Elvan

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 12 nov-10 kl 10:22 »
I genbanken arbetar man med grupper/flockar inte enskilda individer.

Tack, det var ungefär det jag undrade över! Är normalt alla hönor nära släkt då eller hur kontrollerar man att inte vissa gener försvinner, genom att det bara blir vissa som får avkomma?

Ronny

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 12 nov-10 kl 10:42 »
Det är inte alls nåt krångligt att vara med och bevara en lantras inom en genbank. Härstamningen i de olika flockarna är viktigt och de genbanksansvariga har koll på detta.

I princip är det bra att så många olika hönsindivider som möjligt för sina gener vidare. Det är bra med så jämn könsfördelning som möjligt, för då blir det många genkombinationer. I praktiken innebär det att det är en fördel med många små genbanksbesättningar. Det är med andra ord bättre med 3 besättningar med 1 hane och tre honor i varje, än 1 större besättning med 1 hane och 11 honor. Om man räknar ut den effektiva populationen så är det inte bara bättre, det är mycket bättre!   
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #9 skrivet: 12 nov-10 kl 11:27 »
Sätten är många.
Ett sätt att slippa sätta tilltänkta avelsdjur separat i lång tid i förväg är detta:
På våren, tre veckor innan jag tänker börja ta avelsägg, tar jag bort alla tuppar ur flocken och låter dem bo tillsammans någon annanstans.
Sedan tar jag en tupp och en höna eller i regel två som är helsystrar, och ger dem ett eget boende. Jag låter äggen samlas där i deras rede,för hönorna sköter vändning själva. Blir det överfullt får jag förstås ta hand om en del.
Så småningom blir en eller båda hönorna ruvlystna, då får tuppen flytta ut.
Enkelt, tycker jag. Det är bara viktigt att ingen annan höna har minsta möjlighet att ta sig in där och lägga ägg. För sådant gör hönor gärna, om de upptäcker ett rede fullt med ägg.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 4 användare
N.grossmann, JLAB, Karlsdotter, Naturliv

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser