Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  MF 168  (läst 10288 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
MF 168
« skrivet: 24 sep-09 kl 12:32 »
Någon som har något intressant att berätta om  MF 168  -76 .
67 hp ?.
Servo ?.
Brister ,att tänka på vid köp.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

TW

  • Inlägg: 2691
    • Finland
SV: MF 168
« Svar #1 skrivet: 29 sep-09 kl 14:24 »
MF 168 är i princip snarlik MF 165 men med litet större motor och ett 20 cm långt mellanstycke mellan koppling och växellåda.

Jag har en 165 årsmodel 1971 0ch är nöjd med den.

-Servo var tillval på 165 men jag tror att det var standard på 168.
-Det är lätt att få tag i reservdelar.
-Om traktorn har multipower snabbväxel finns det möjlighet att koppla ihop hydraulpumparna och få ut mera olja till yttre hydraulik och det är ju ett plus.
-67 hk låter troligt.
-Kontrollera så att sidobegränsarna på lyften är av holkmodell! På min 165 var det vantskruvar och de var odugliga så jag bytte till holkar.
-Multipowern brukar ofta vara trasig på dem.
-Se om det går att öppna motorhuven utan att plocka isär halva traktorn. Vissa lokalt tillverkade hytter var så idiotiskt byggda att det inte går att öppna motorhuven utan att lyfta bort hela hytten.
-Är tilläggshydraulik och ventiler installerade?
-Hur snabbt sjunker lyften då man trycker kopplingen i botten?
-Fungerar dubbelkopplingen? Då man trycker ner pedalen till hälften skall drivningen koppla ur och då man trycker ner den helt skall hydraulpumpen och kraftuttaget koppla ur.
-Differentialspärren brukar vara fastrostad på dem. Stången från pedalen rostar fast där den går genom bakaxelhuset.
-Fungerar bromsarna? De är ganska svåra att reparera på de här traktorerna.
-Hur är bakdäcken i skick? De är dyra.
-Läcker vattenpumpen? Den är lätt att byta om man bara får loss motorhuven.
-Ryker motorn? Det skall komma en puff då du gasar på men annars skall den inte ryka mycket. Hur mycket puffar det i vevhusventilationen? Om motorn är sliten börjar det puffa mera än vanligt.
-Likströmsgeneratorn ger ganska litet ström och klarar inga jättelika tilläggslampor.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: MF 168
« Svar #2 skrivet: 29 sep-09 kl 21:05 »
Bra att det kom någon med lite uppslag för diskussion, jag hade inget att komma med tidigare :(

Jag har en 175:a, den är som en 165:a fast motorn är lite större.

Det jag tror TW menar med holkar är den här typen av justerbara stabiliseringsstag:
http://www.oeparts.se/Products/Product.asp?ItemId=68492&SectionId=673969

På min satt de sådana redan, rostiga och gick tungt men med en frisk mängd smörjolja så är de underbara nu.

Är traktorn ombyggd till växelströmsgenerator så är det ett plus, de ger mer ström än likströmsgeneratorerna.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: MF 168
« Svar #3 skrivet: 29 sep-09 kl 21:16 »
Tack för svar.
Vad är ett rimligt pris för en 168 med frontlastare och hyfsat skick med nya däck.Vet ej timmar.
Ett par frågor ,jag kan inget om motorer.
Ryker från vevhusventilation ???.
Koppling fullt ner baklyft sjunker ,förklara lite mer tack.
Multipower är det någon snabbväxel eller ,var sitter den isåfall ??.
Diffen är det en liten pedal man sätter hälen ??.

Ett par svar till , sedan en utskrift och iväg på fredag.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: MF 168
« Svar #4 skrivet: 30 sep-09 kl 09:24 »
bra skick och nya däck (speciellt bakdäck)... Är det med helhydraulisk frontlastare skulle det nog gå att få ut 35 000 + moms, och det är nog inte taket. Men man ska ju inte börja bjuda så högt. Är det över 40 000 +moms får man ta en rejäl funderare men är den rustad och klar så är det också ett pris som inte är omöjligt.

Hydraulpumpen sitter kopplad vid växellådan (inte fram vid motorn på fläktremmen). Lägeskontrollen försöker hålla lyften i samma höjd hela tiden, men om pumpen stannar (vilket är fallet när kraftuttaget stannar, dvs kopplingspedalen fullt nere) så kan den inte kompensera och då ser man om den inte håller tätt.

Multipower är snabbväxel. Jag vet inte hur 168:ans inredning är men på min 175:a är det en T-spakshandtag nere till vänster på instrumentpanelen. Som sagt så kan detta vara trasigt så testa att den klarar av växla mellan dem under körning.

Differentialspärren är den lilla pedalen som man viker fram för höger häl. Ska inte kopplas in medan hjulen driver när man väl gjort det ska man ju köra rakt fram så hjulen inte tvingas gå olika fort (som när man svänger, då går det sönder). Min är lite knepig att lägga i, den verkar fjädrad men när det ligger rätt i så ska den utan problem gå att trycka ända ner i golvet. Borde vara liknande på 168:an.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: MF 168
« Svar #5 skrivet: 02 okt-09 kl 23:00 »
Nu har jag köpt den.
Såg ljust ut vid köpet och ca 5 km hemåt ,totalt 6 mil att köra för att komma hem .
Efter 5 km vinglar ett framhjul till och 5 av 6 bultar ryker av,hjulet gick lite vingligt.Totalmörker infinner sig nästan lipfärdig.
Men hem hämta "servicebil" elverk ,lampor,domkraft och div verktyg.
Tar 2 bultar från andra hjulet väldigt smidigt att ta bort bultar  och sätter på andra sidan och 3 st m12 bult med brickor och mutter ,stannar och spänner var 3e km.
Kommer hem,så nu e jag glad igen.
Skall bara fixa 6 bultar och en ny fälg så blir det nog bra,nu blir det bara resor runt huset framöver inga långfärdsturer.
Som det kan gå.
Jag är nöjd med traktorn trots allt,ett par fina skopor,och ett balspjut ingick  och nytt batteri.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

AndersT

  • Inlägg: 154
SV: MF 168
« Svar #6 skrivet: 06 okt-09 kl 21:58 »
Trist med hjulhaveriet, men tror att du blir nöjd med traktorn när fälgen är bytt. Har själv en 175S, rostig och ingen fungerande servo )-:, men startar jämt..

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: MF 168
« Svar #7 skrivet: 09 okt-09 kl 21:10 »
Ja,jag tror du har rätt .Jag är faktiskt trots missödet nöjd med traktorn.

Frågor.
När jag har lyft upp lastaren sjunker den sakta trots att traktorn är igång,inget läckage synligt vid kolvar .Är det en tätning som är sliten??.
Jag tycker den är stark i lyften,läckage vid pumpen??.
Jag är ej speciellt kunnig på motorer och kolvar.

Huvudströmbrytaren har nog rostat fast i intryckt läge ,ingen nyckel.Hur viktigt är det att slå av huvudströmmen .Nu blinkar en radiolampknapp men det kan väl knappast påverka batteriet??.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14072
    • Medelpad
SV: MF 168
« Svar #8 skrivet: 09 okt-09 kl 21:53 »
Huvudströmbrytaren har nog rostat fast i intryckt läge ,ingen nyckel.Hur viktigt är det att slå av huvudströmmen .Nu blinkar en radiolampknapp men det kan väl knappast påverka batteriet??.

På en del 70-talsfordon med växelströmsgenerator så står generatorns fältlindning och drar ström hela tiden när huvudströmbrytaren (eller, på en personbil, tändningen) är på. Det kan vara frågan om några ampere, så det räcker för att dra ur batteriet på ett eller ett par dygn. Det är lätt att kolla genom att lyfta av en batterikabelsko när allt är avstängt och provisoriskt koppla en liten 12 V glödlampa (t ex instrumentbelysningslampa på 1-2 W) mellan kabelskon och batteripolen. Om du ser minsta tecken till att lampan lyser eller glöder, så är det något som drar så pass mycket ström att du inte bör låta det stå på för jämnan.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: MF 168
« Svar #9 skrivet: 11 okt-09 kl 09:03 »
Sen finns det väl försäkringsvillkor som kräver huvudströmbrytare? Det är monterat på båda traktorerna här hemma.

 

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: MF 168
« Svar #10 skrivet: 11 okt-09 kl 22:28 »
Japp !

Försäkringsbolagen kräver huvudbrytare, dom har ledsnat på att betala folks brinnande traktorer.
Alla traktorer ska ha huvudbrytare och 6kg pulversläckare, lämnas traktorn utan tillsyn ska brytaren vara i avstängt läge.

Efter 2003 är det lag på elektroniskt styrd huvudbrytare, men tyvärr finns det ju fortfarande äldre traktorer som helt saknar huvudbrytare... vilket kan leda till ledsna miner när antingen strömmen är slut i batteri eller att traktorn har brunnit.

Det kostar bara några hundralappar att byta fixa till en ny huvudbrytare, vilket kan vara en bra "försäkring".


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 3 användare (1 dolda)
simon.arvestrand, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser