Så om jag brukar ha 2,5 i däcket (av den där enheten som står på luftkulan) så ska jag ha en pump som klarar 4 bar? *lite blond*
*noterar*
Just det! Men det är mycket nyttigt att lära sig att skilja på de olika tryckenheter som förekommer och för den delen att räkna om mellan dem.
Apropå pyspunka så har det oftast berott på läckage mellan däck och fälg för mig. Det har hänt att gummiverkstäder har misslyckats med att få tätt trots flera försök, men punkteringsspray har löst problemet och fått hjulet att hålla tätt tills däcket ändå är utslitet. I all synnerhet är punkteringsspray bra på gamla rostiga fälgar som det ändå aldrig ska monteras något nytt däck på.
Ett annat vanligt problem är att det läcker mellan ventilskaftet och fälgen. Det går ibland att fixa provisoriskt genom att vrida på ventilskaftet men säkrast är att låta en gummiverkstad byta det. Ibland spricker gummit i ventilskaftet och då kan däcket bli helt tomt på nolltid, det är inte alls roligt. Lämnar man in en omgång hjul till gummiverkstad för att få nya däck på dem ska man se till att verkstaden byter även ventilskaften, om de vill ta extra betalt för det så är det helt ok.