Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Generator ....igen  (läst 4561 gånger)

Uppfinnare

  • Inlägg: 4
Generator ....igen
« skrivet: 08 jan-09 kl 16:14 »


Jag går i tankar att bygga ett vinkraftverk och jag vill ha en bilgenerator som energiomvandlare.
Jag vill ha en generator med elektromagneter och reglera varvtalet på snurran med stryrström.
 ???
Styrs laddningen (styrströmmen) med spänning- eller strömstyrka?
Vilka värden kan jag räkna med?
Finns det någon linjärt förhållande, vid samma vartal på generatorn?
Är det som jag tror att: med högre spänning/ström till magneterna kan tvinga generatorn att ladda vid lägre varv?

Jag är inte direkt beroende av en stabil spänning från generatorn utan jag är ute efter effekten.
Vad är max spänning och ström som jag kan lägga på och plocka ut innan lindningarna brinner?

Är det någon som räknat på vad generatorn har för rullmotstånd utan last?

Mycket tacksam för svar

torbjorn

  • Inlägg: 14047
    • Medelpad
SV: Generator ....igen
« Svar #1 skrivet: 08 jan-09 kl 17:08 »
Det är inget linjärt förhållande mellan magnetiseringsströmmen och utspänningen hos t ex en bilgenerator, detta eftersom järnet i både rotorn och statortänderna blir mer och mer mättat vid högre magnetiseringsström.

Fältlindningen bör, för en normal generator (2-borst likströmsgenerator eller alla växelströmsgeneratorer) tåla generatorns märkspänning kontinuerligt, men inte gärna mer än så.

Om du vill tvinga generatorn att ladda vid onormalt låga varvtal, så är det bästa att låta den arbeta vid en lägre spänning än den egentligen är tänkt för. Ta t ex en 24 V-generator om du vill ta ut 12 V, då bör du kunna få ut laddström vid halva det varvtal då generatorn är avsedd att börja ladda. Men kom ihåg att du ändå måste kunna leverera upp till 24 V till fältlindningen.

Ur verkningsgradssynpunkt så beror det mesta av förlusterna i en bilgenerator på resistans i statorlindningen och spänningsfall i likriktardioderna. "kopparförlusterna" är oberoende av spänningen och proportionella mot kvadraten på strömmen, om du fördubblar strömuttaget får du alltså fyra gånger så stora kopparförluster. Diodförlusterna är i stort sett proportionella mot strömmen. Det lönar sig alltså att ha en överdimensionerad generator och inte belasta den så hårt.
Mekaniska förluster orsakas till en liten del av friktion i lager och kolborstar, men till största delen av kylfläkten. De är betydligt lägre i generatorer med liten inbyggd kylfläkt som suger in luften i mitten av varje gavel och blåser ut radiellt i samma gavel, än på äldre generatorer med en stor utanpåliggande fläkt som suger luft längs med hela generatorn.
Till sist finns det s k järnförluster, som orsakas av magnetisk mättning och hysteresförluster i statorplåten. De ökar med ökande magnetiseringsström. Det är lätt att prova att koppla in en reglerbar ström till fältlindningen på en generator, vrida runt den för hand och känna vid vilken magnetiseringsström den börjar gå klart tyngre.

Uppfinnare

  • Inlägg: 4
SV: Generator ....igen
« Svar #2 skrivet: 08 jan-09 kl 17:19 »
Mycket intressant.... :o

Jag kan ta bort likriktarna också, då jag har för avsikt att "bara" värma vatten - i detta skede.
I framtid, vid bränslecellens genombrott, ska jag även spjälka upp vätgas och syre. Men det är inte nu.

Det ska alltså vara generatorns spänning med variabel ström till matningen eller ska det vara upp till generatorns spänning?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Generator ....igen
« Svar #3 skrivet: 08 jan-09 kl 17:48 »
Skiter man i hur länge en bilgenerator håller går det att få ut 10 KW effekt.
Den ger via matarström vad som krävs, tills den pajar. ::)
Teori inte lönt i praktiken :P
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: Generator ....igen
« Svar #4 skrivet: 08 jan-09 kl 17:58 »
Tomgångsmomentet kan man väl kalla det då generatorn snurra men inte urför något arbete. Det är nästan obefintligt och kommer från kullagren och släpringarna.

Det är lätt att reglera magnetiseringsströmmen och få olika spänningar och varvtalsförhållanden. Med kraftig magnetisering får du generatorn att ge högre spänning vid lägre varvtal.

För att få bättre kylning är det bra att inte ha för låga varv då generatorerna ofta kyler sig själva med en fläkt på axeln. Ett vridmotstånd eller ett likspänningsaggregat på några A  kan ge spänning för lite labb.

Uppfinnare

  • Inlägg: 4
SV: Generator ....igen
« Svar #5 skrivet: 10 jan-09 kl 19:12 »
Jag skruvade sönder en generator för att se hur den såg ut på insidan. Nu vet jag det... ;D

Från statorn kommer det 4 kablar och till/från rotorn är det 2 (till kolen). Vad är vad? Var sätter jag matningen och hur plockar jag ut genererad ström? Hur mänga faser finns det i en bilgenerator?
« Senast ändrad: 10 jan-09 kl 19:14 av Uppfinnare »

torbjorn

  • Inlägg: 14047
    • Medelpad
SV: Generator ....igen
« Svar #6 skrivet: 10 jan-09 kl 23:05 »
Vad är det för generator? Märke, typbeteckning, årsmodell, vad kommer den från för bil? Är det en likströms- eller växelströmsgenerator?


*****Texten nedan gäller endast växelströmsgeneratorer*****
Bilgeneratorer är normalt Y-kopplade trefasgeneratorer, och nollpunkten är vanligtvis inte ansluten någonstans. I enstaka fall (t ex den 24 V-generator som sitter i försvarets radiobandvagnar) är nollpunkten ansluten till ett par extradioder i likriktarbryggan för att man ska kunna ta vara på energi i övertoner till växelspänningen.
Det finns också enstaka fall (t ex äldre VAZ/Lada och vissa japanska och amerikanska 70-talsbilar) där nollpunkten är ansluten till ett extra uttag på generatorn som används för att styra ett relä för laddningskontrollampan.
En del äldre franska smågeneratorer, upp till 35 A, är enfasgeneratorer med mittuttag på lindningen. Där förekommer det ibland att mittuttaget är utdraget med två ledare från lindningen, och de är anslutna via var sin säkring till B+ -anslutningen på generatorn. Sådana generatorer förekom på DAF och franska småbilar på 70-talet, de har också använts av bl a Volvo Penta på marinmotorer. Man känner igen en sådan generator på att det bara finns två dioder i likriktarbryggan.

Magnetiseringsströmmen ansluts till kolen, medan man tar ut ström från statorn.

 

Uppfinnare

  • Inlägg: 4
SV: Generator ....igen
« Svar #7 skrivet: 11 jan-09 kl 00:42 »
Den generatorn jag tittat på är en växelströmmare från Bosch. Har suttit på en Passat -88. Den har alldeles nyss skurit ihop, så därför demonterade jag den i studiesyfte.
Det var som jag misstänkte (utan att veta) att den var 3-fas med matarströmmen till rotorn. Precis som du har skrivit.

Jag ska efter några veckors hårt arbete på annan ort leta reda på en liknande generator fast 24V och klippa bort likriktare och annat "lull" för att ladda matarström manuellt och mäta effekten.Jag hoppas på ett uttag på 300W vid gynnsam vind.


Det är intressant att jag kan koppla direkt till en 3-fas elpatron (eller fler, beroende på restistans och effekt).
Tack för mycket intressanta svar. Jag återkommer vid tillfälle.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser