Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gengas i microturbin  (läst 9080 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 14048
    • Medelpad
SV: gengas i microturbin
« Svar #20 skrivet: 22 sep-08 kl 22:59 »
Ett problem du bör tänka på är att kompressorn i ett vanligt turboaggregat inte tål ättiksyran som finns i gengas.
När SMP i Umeå höll på med att köra turbodieslar på gengas för 10-15 år sedan så hade turboaggregaten en livslängd på i bästa fall några timmar, oftast bara 10-20 minuter innan korrosionsskador på kompressorhjulet gav obalans och totalhaveri.

Det är inte realistiskt att bygga en generator själv utan du bör utgå från en befintlig maskin du kan få tag i. Och det finns inga genvägar, du är så illa tvungen att läsa på en hel del ellära och elmaskinlära, samt tillhörande fysik och matte, för att komma någon vart.

Vargerik

  • Gäst
SV: gengas i microturbin
« Svar #21 skrivet: 23 sep-08 kl 01:09 »
I en gasturbin kommer aldrig bränslet i kontakt med kompressordelen utan tillsätts i brännkammaren som ligger nedströms.
90% av de problem som uppstår med gasturbiner i drift är bränslarelaterade, jadå, ett turboaggregat har en lång livslängd. Men då får man komma ihåg att de gaser som en turbo matas med är både rena och förhållandevis kalla. I en så liten brännkammare som det handlar om i det här fallet är det svårt att uppnå en bra förbränning. Lite basic förbränningslära: För att uppnå en god förbränning pratar man o 3T, dvs tid, temperatur och turbulens. I dessa småmaskiner blir det väldigt smått med tid (den tid som bränslet upphåller sig i brännkammaren)

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: gengas i microturbin
« Svar #22 skrivet: 23 sep-08 kl 08:13 »
Om man ökar brännkaparens diameter lite efter blandningen så skulle man få mer tid och turbulens.
Större diameter ger lägre gashastighet och då mer tid, trattarna gör så att det blir mer turbulens.

Om man gör den längre så blir det självklart även mer tid.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

patrik__88

  • Inlägg: 43
SV: gengas i microturbin
« Svar #23 skrivet: 23 sep-08 kl 09:35 »
ja hade problem med att bränslet int har bränts i brännkamaren i början men ja förlängde rör en bit så blev de mkt bättre plus att när den kommer upp i varv så bräns troligen allt bränsle upp för du ser ingen rök alls och inte heller någon låga...

de där med ättiksyran förstår ja int... de är många som kört på gengas i 10-15 år och aldrig haft problem med syra som fräter sönder motorerna för dem....  de som krånglar mest är kära i motorn....

ingvar2

  • Gäst
SV: gengas i microturbin
« Svar #24 skrivet: 23 sep-08 kl 12:41 »
Jo, fast det är väl inte så vanligt med turbomotorer när man kör med gengas? För efter vad jag förstod så var det turbon som havererade, inte motorn..

Men det jag egentligen skulle säga var att jag tyvärr tror det är meningslöst att satsa på en turbo som turbin överhuvudtaget, den är ju inte byggd för att driva nåt på det sättet, den är ju bara tänkt som en luftfläkt. Och att försöka få till en vettig nerväxling av varven kräver nog både resurser och kunskap, tyvärr.  Se bara på Daniel h på maskinisten, inte ens han, med sina resurser och kunnande och otroliga energi lyckades få till nåt med turbon som turbin.
Nej satsa istället på en vanlig volvomotor med regulator som får stå och tuffa på 1400 varv och driv den med gengas isåfall, såna motorer finns i överflöd från gamla volvotröskor...

Vargerik

  • Gäst
SV: gengas i microturbin
« Svar #25 skrivet: 23 sep-08 kl 12:46 »
Amen Ingvar. Sen leder man i avgaserna i en panna och vips så har man en utmärkt verkningsgrad!

patrik__88

  • Inlägg: 43
SV: gengas i microturbin
« Svar #26 skrivet: 23 sep-08 kl 19:58 »
ättiksyran är bara ett problem när gasen kommer under dagg temp... vilket ja int kommer göra...!
SMP som du pratade på har gjort tester och de hat INTE varit några problem med turbon upplysnings vis...

fredrik_Ca

  • Inlägg: 20
SV: gengas i microturbin
« Svar #27 skrivet: 13 okt-08 kl 00:43 »
Vid vilket tryck börjar gengasen att dela upp sig igen? och skulle den dela upp sig mindre om man hade en fetare blandning? håller just nu på med att konstruera ett gengas aggregat för att koppla på ett befintligt bensin elverk i storleken 2,2 kw. reningen av gasen kommer ske med en cyklonrenare en skrubber och kanske ett finfilter i slutet. Efter det var tanken att komprimera gasen till 0,2 bars övertryck och sedan mata in i motorn. de flesta motorer som finns till mindre kraftverk har dock ett varvtal på 3600 rpm. har läst att detta kan vara ett för högt varvtal för gengasen. men om det beror på att gengasen har senare tändtid, längre brintid eller att man inte hinner med gasväxlingen har jag inte rett ut. nån som har några bra tipps på detta? är de nån som tror på en eventuell marknad för aggregat i denna storleken drivna på gengas?

torbjorn

  • Inlägg: 14048
    • Medelpad
SV: gengas i microturbin
« Svar #28 skrivet: 13 okt-08 kl 22:52 »
Gengasen sönderdelar sig med tiden oavsett vad hur högt trycket är, men processen sker fortare vid högre tryck och temperatur.
Jag har för mig att jag har sett uppgifter om att "livslängden" är några timmar vid atmosfärstryck och rumstemperatur, men sjunker till något tiotal sekunder vid några bar övertryck.

Som regel är det överkurs att komprimera gasen, bättre då att arbeta med den vanliga "suggasprincipen", dvs att låta motorn suga gas genom hela gengasverket. De pumpförluster man får i motorn när man kör på det sättet får man ju istället i kompressorn/gaspumpen om man ska låta den sköta pumparbetet så det hela går på ett ut. Med en enda kolvmaskin blir hela anläggningen enklare och billigare, även om man kanske måste ta till en lite större motor än annars för en viss given effekt.

Elverk med direktkopplad motor och tvåpolig generator ska gå med 3000 varv/min, inte 3600, om man vill få ut 50 Hz växelström. 3600 varv/min gäller i 60 Hz-länder, t ex USA.
Det varvtalet är inget problem för en gengasdriven motor så länge inte cylindrarna är alltför stora, men man måste komma ihåg att gengasen pga sin långa brinntid har mycket större behov av centrifugaltändförställning än vad bensin har. Många småmotorer arbetar ju med fast tändläge oavsett varvtal, ofta 3-5 ° FÖD . Det tändläget är lagom vid start och tomgångsvarvtal, men vid omkring 3000 varv/min borde tändningen egentligen stå betydligt tidigare. Kanske 20-25 ° FÖD för bensindrift och 40-50 ° för gengas.
Det är också viktigare på gengas än på bensin att förbränningsrummet är vettigt utformat. Man vinner mycket på att välja en toppventilmotor (OHV) för gengas.

fredrik_Ca

  • Inlägg: 20
SV: gengas i microturbin
« Svar #29 skrivet: 25 nov-08 kl 13:57 »
har du fått din turbo att snurra ännu? hade vart kul med lite bilder.

 

patrik__88

  • Inlägg: 43
SV: gengas i microturbin
« Svar #30 skrivet: 26 nov-08 kl 17:52 »
nja... har tänkt en del och så sen har ja börjat tillverka lite olika små saker till maskineriet... har fått tipps om en ny typ av generator som ine har några snurrande magneter eller spolar...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

772 gäster, 5 användare
ärt, papwe, Maycandra, Erik Forsman, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser