Det är svårt att konstruera ett urladdningsskyddsom man kan lita på.
Dels vill man ofta till varje pris att apparaten inte ska lägga av, alltså inte vara för försiktig och stänga av kanske redan vid halvladdat batteri. Dels är kanske batteriet belastat med andra strömförbrukare vilket sänker batterispänningen utan att batteriet är särskilt urladdat.
Jag har just lämnat in styrautomaten till båten för reparation. Den slutar att styra och meddelar LOW BATTERY utan att spänningen är för låg (12,4V). Nu är det något fel på den men birtsett det skulle hellre önskat mig bara ett meddelande och summerton som säger till att det börjar bli slut med ström. Det kan ju vara angeläget att den fungerar i ett kritiskt läge.
Jag har under många år försökt få stil på batteriladdning och det enda receptet jag har är: Håll batterierna fulladdade. Det innebär att man måste ha mycket större batteribank än vad man tänker göra av med.
Räkna alltså inte med att använda mer än 25% av kapaciteten normalt sett och se till att ladda upp snarast vilket innebär ungefär nästa dag. Se då till att tillföra ordentligt med energi. Har man laddat ur 25% så laddar man i 35% för säkerhets skull.
Bästa sättet att billigt mäta kapacitetenär att avläsa spänningen då batterierna inte använts eller laddats på nån timme. 12,7-12,8V= fulladdat. 11,8V urladdat. Under 12,5V: ladda snarast.
Lita inte helt på batterikapacitetsmätarna. När den säger att batteriet är fulladdat och spänningen i vila visar 12,5V så motsäger den sig själv.
Syraviktsprovare hör också till utrustningen. Ett batteri som visar 12,7V och syraprovaren visar på urladdat så är det syraprovaren man ska lita på. Svavlet i svavelsyran i ett sulfaterat batteri har bundit sig i blycellerna som blivit blysulfat. Ett sådant batteri kan vara svårt att få igång igen. Tar inte laddning med vanlig laddare. Spänningen går upp direkt när man laddar och vid minsta belstning sjunker den när laddningen avbrutits.
Batterier tål inte att stå länge utan laddning då de laddar ur sig själva mer eller mindre. Ska helst stå så kallt som möjligt. Ett fulladdat batteri som är färskt kan stå en hel vinter utan laddning medan det behöver laddas kanske varannan månad om det står varmt.
Köp inte batterier som stått oladdade i butiken länge. Ha gärna med en voltmeter i fickan och mät spänningen som ska vara minst 12,6V. Sulfateringen sätter igång delvis redan vid c:a 12,5V. Då kan batteriet vara sulfaterat i butiken redan och bör bytas på garanti. Kolla gärna ett inköpt batteri genom att ladda ur till hälften (12,35V i vila vid 20 grader Celcius och 1,22g/cm3 syravikt) och gör en laddning direkt efter.