Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koppla in motor på faxe vedklyv  (läst 2874 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Koppla in motor på faxe vedklyv
« skrivet: 15 maj-16 kl 16:09 »
Hej
Har en fråga skall nu koppla in ny motor på en faxe vedklyv,den gamla motorn var borta så jag ser inte hur sladdarna satt.
På motornskopplingsdosa finns 3 kopplingar som heter u1,v1 och w1 och jord i höljet .Sladdarna till det nya motorskyddet är svart,brun och grå och (gulgrön jord).
Någon som vet hur jag skall koppla,vad är nolla av u,v eller w?. "grå kan det vara nolla brukar inte den vara blå ??.  Om jag kopplar fel vad händer då ??.
Många frågor tacksam för svar ..
Med vänlig hälsning  Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Koppla in motor på faxe vedklyv
« Svar #1 skrivet: 15 maj-16 kl 16:14 »
Nollan används inte. De andra tre kan du sätta hur du vill, om motorn går baklänges skiftar du två av ledarna.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Koppla in motor på faxe vedklyv
« Svar #2 skrivet: 15 maj-16 kl 16:30 »
Tack
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

 

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14099
    • Medelpad
SV: Koppla in motor på faxe vedklyv
« Svar #3 skrivet: 15 maj-16 kl 20:45 »
Även om man hittar en blå kabel i trefassammanhang så ska man inte ta för givet att det är nolla. På trefasmotorer ansluter man normalt aldrig nollan, nollpunkten på en Y-kopplad motor får så att säga sväva fritt. Skulle man ansluta den till elnätets nolla så fungerar förmodligen allting ändå, men om nätet är osymmetriskt (t ex för låg spänning på en av faserna) eller det finns mycket övertoner, så kommer motorn att bli onödigt varm.

Speciellt måste man se upp med tyska maskiner från 70- och 80-talet, där användes ofta brun som nolla på den tiden. Och om maskinen är från före ca 1970 så är det helt meningslöst att gissa med utgångspunkt från kabelfärgerna.

Tänk på att ställa in motorskyddet på rätt ström enligt den nya motorns typskylt. Om klyven saknar motorskydd så är det lämpligt att komplettera med ett sådant.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser