Ja, det är viktigt att man använder korrekt fett, det påminner om kullagerfett, dvs kort och tåla hög värme samt högt tryck, (har dock inte tuben här nu så jag kan inte säga just nu exakt vad det heter).
I just mitt fall tror jag att det berodde på att jag körde motorn hårt på mycket höga varvtal under mycket långa perioder (körde typ en hel dag (het sommardag) i stort sett utan avbrott när det hände för mig, dock såg jag det innan det hunnit bli så varmt att plasten smält).
När man kör riktig skogsröjning sänker man ju som regel varvtalet på motorn mellan de punkter där man sågar (ungefär som när man kör en moped, man råvarvar ju inte den heller...) så jag tror att drevet hinner svalna något.
Motorn tål det på proffs sågarna, men man bör generellt sträva efter att hålla motorn inom parametrarna för korrekt arbetstemperatur.
Men jag kände som sagt inte heller till detta när jag var yngre då jag var van vid skogsröjning och aldrig haft detta problem i skogen tidigare.