Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  cykelmek, kedjan "släpper"  (läst 13832 gånger)

Gew

  • Inlägg: 17
  • Intresserad av IKEA, bland annat.
    • -
SV: cykelmek, kedjan "släpper"
« Svar #20 skrivet: 24 apr-14 kl 10:46 »
Har exakt samma problem, fast med en klassisk militärcykel. Den går smärtfritt mestadels, fast just vid säsongsomslag; på hösten när mellantemperaturen  faller, och på våren, när mellantemperaturen stiger. Nu är vi i det sistnämnda scenariot, och givetvis har problemet åter blivit aktuellt. Igår frihjulade jag mer än vanligt, fick trampa som en tok för att den skulle hugga fast.  Provade att spruta sinnessjuka mängder X4 (Biltemas egen variant på WD40/5-56) på utsidan av navet, då jag inte var jättesugen på att plocka ner det. Föga förbättring.

Men som sagt, för mig har problemet återkommit (just vid säsongsväxling) de senaste åren, för att alltid lösa upp sig själv, utan vidare åtgärd. I år överväger jag dock att vara djärv och ge mig på projektet att ta av hjulet, skruva upp konmuttrarna, och sedan försöka smyga ut navets innandöme lite snyggt (utan att något lager/hölje lossnar), sedermera dränka allt i diesel el. annan vettig avfettning, och slutligen lägga på lite färskt litiumfett.

Så, vad tror ni? Vettigt? Eller en helt vansinnig idé?

Nån med faktisk erfarenhet av hur just avancerat militärcyklarnas innandöme (i synnerhet då i tråden nämnda klackar) ser ut?

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: cykelmek, kedjan "släpper"
« Svar #21 skrivet: 24 apr-14 kl 11:57 »
Låter som nötta drev. Uppstår vid långvarigt bruk men skyndas på av få/inga kedjebyten och bristande underhåll. Kan fungera bättre med en gammal nött kedja, en ny kedja på nötta drev har jag märkt hoppar mycket lättare. Åtgärden är att byta drev vilket kan vara knepigt på äldre cyklar.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17539
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: cykelmek, kedjan "släpper"
« Svar #22 skrivet: 24 apr-14 kl 16:20 »
Har exakt samma problem, fast med en klassisk militärcykel. Den går smärtfritt mestadels, fast just vid säsongsomslag; på hösten när mellantemperaturen  faller, och på våren, när mellantemperaturen stiger. Nu är vi i det sistnämnda scenariot, och givetvis har problemet åter blivit aktuellt. Igår frihjulade jag mer än vanligt, fick trampa som en tok för att den skulle hugga fast.  Provade att spruta sinnessjuka mängder X4 (Biltemas egen variant på WD40/5-56) på utsidan av navet, då jag inte var jättesugen på att plocka ner det. Föga förbättring.

Men som sagt, för mig har problemet återkommit (just vid säsongsväxling) de senaste åren, för att alltid lösa upp sig själv, utan vidare åtgärd. I år överväger jag dock att vara djärv och ge mig på projektet att ta av hjulet, skruva upp konmuttrarna, och sedan försöka smyga ut navets innandöme lite snyggt (utan att något lager/hölje lossnar), sedermera dränka allt i diesel el. annan vettig avfettning, och slutligen lägga på lite färskt litiumfett.

Så, vad tror ni? Vettigt? Eller en helt vansinnig idé?

Nån med faktisk erfarenhet av hur just avancerat militärcyklarnas innandöme (i synnerhet då i tråden nämnda klackar) ser ut?

Jag har haft isär och renoverat ett par sådana, och det är inga svåra grejer alls.
Dock kan jag inte ge nånn instruktion då minnet sitter i händerna och jag lär lösa evt problem på vägen.
Många år sedan jag hade isär något sådant.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: cykelmek, kedjan "släpper"
« Svar #23 skrivet: 24 apr-14 kl 18:06 »
Kolla först vad det är för märke och typ på navet, och googla sedan efter sprängskisser och anvisningar.
Det är nog mer än 30 år sedan jag plockade isär ett klassiskt cykelnav senast, ett gott råd är att tvätta rent utvändigt innan man börjar plocka isär själva navet, så man inte får in onödigt mycket oljeblandad grusväg i mekaniken.
Baljor med lacknafta eller diesel, penslar och tandborstar, tryckluft, låsringstänger, ev ultraljudstvätt är bra att ha. Ibland kan det behövas någon haknyckel eller annat "konstigt" verktyg för att få isär navet men om man har gott om tid går det säkert att improvisera en lösning med de verktyg man har hemma.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser