Har exakt samma problem, fast med en klassisk militärcykel. Den går smärtfritt mestadels, fast just vid säsongsomslag; på hösten när mellantemperaturen faller, och på våren, när mellantemperaturen stiger. Nu är vi i det sistnämnda scenariot, och givetvis har problemet åter blivit aktuellt. Igår frihjulade jag mer än vanligt, fick trampa som en tok för att den skulle hugga fast. Provade att spruta sinnessjuka mängder X4 (Biltemas egen variant på WD40/5-56) på utsidan av navet, då jag inte var jättesugen på att plocka ner det. Föga förbättring.
Men som sagt, för mig har problemet återkommit (just vid säsongsväxling) de senaste åren, för att alltid lösa upp sig själv, utan vidare åtgärd. I år överväger jag dock att vara djärv och ge mig på projektet att ta av hjulet, skruva upp konmuttrarna, och sedan försöka smyga ut navets innandöme lite snyggt (utan att något lager/hölje lossnar), sedermera dränka allt i diesel el. annan vettig avfettning, och slutligen lägga på lite färskt litiumfett.
Så, vad tror ni? Vettigt? Eller en helt vansinnig idé?
Nån med faktisk erfarenhet av hur just avancerat militärcyklarnas innandöme (i synnerhet då i tråden nämnda klackar) ser ut?