Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fiskolja och tändkulemotor och dess reglering (från fikarummet)  (läst 3273 gånger)

greenpeace

  • Gäst
Hur vanlig fiskolja kan kosta 700 kr litern när inte brännvinet kostar mer än ..............  ::) Hälften?
Kanske jag är lite korkad men inte på det viset.

En fiskare berättade om att dom på nåt vis värmde upp torsklever och fick fram oljan.
Den kunde dom köra motorn på.
Nu är det ont om torsk.

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
En fiskare berättade om att dom på nåt vis värmde upp torsklever och fick fram oljan.
Den kunde dom köra motorn på.
Nu är det ont om torsk.

Låter som tändkulemotor. Farsan har berättat att under kriget drygade fiskarna ut sin fotogen med så mycket sågspån att fotogenen knappt var flytande längre. I en modern motor hade allting förstås kärvat ihop och tvärnitat omedelbart men tändkulemotorer kan gå på allt bara bränslepumpen kan trycka in det.

Det där med optimal förbränning är de inte lika bra på. Inte ens utan sågspån. De har väl en effektivitet på kanske 10% (om jag minns rätt) en bra dag, oftast inte ens det...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Håning

  • Gäst
Låter som tändkulemotor. Farsan har berättat att under kriget drygade fiskarna ut sin fotogen med så mycket sågspån att fotogenen knappt var flytande längre. I en modern motor hade allting förstås kärvat ihop och tvärnitat omedelbart men tändkulemotorer kan gå på allt bara bränslepumpen kan trycka in det.

Det där med optimal förbränning är de inte lika bra på. Inte ens utan sågspån. De har väl en effektivitet på kanske 10% (om jag minns rätt) en bra dag, oftast inte ens det...
Angående tänd kula så sa gubbarna att det  går bra så länge kulan är torr .Ja du kan nog köra en sådan motor på va skit som helst . Segla meden gammal Skandia 210 o min ungdom

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14070
    • Medelpad
Låter som tändkulemotor. Farsan har berättat att under kriget drygade fiskarna ut sin fotogen med så mycket sågspån att fotogenen knappt var flytande längre. I en modern motor hade allting förstås kärvat ihop och tvärnitat omedelbart men tändkulemotorer kan gå på allt bara bränslepumpen kan trycka in det.

Det där med optimal förbränning är de inte lika bra på. Inte ens utan sågspån. De har väl en effektivitet på kanske 10% (om jag minns rätt) en bra dag, oftast inte ens det...

Det man framför allt körde tändkulemotorer på under kriget när det var brist på råolja och fotogen, var trätjära. Statens Skogsindustrier byggde två stora tjärkokerier (eller som det lite finare hette, trädestillationsverk) under kriget, i Piteå respektive Skinnskatteberg, just för att försörja fiskeflottan med bränsle. Det förekom också att man byggde om tändkulemotorer för gengasdrift men det var först under de sista krigsåren som man fick fram riktigt bra lösningar på det problemet. Jag tror inte det var så vanligt i fiskebåtar där det var svårt både att få plats med gengasutrustningen och att hålla bränslet torrt, men det förekom desto oftare för stationära tändkulemotorer och lite större fartyg.

Verkningsgraden hos en bra tändkulemotor vid full belastning är inte så dålig, man brukar räkna med ungefär 300 g bränsle per hästkrafttimme, alltså ungefär samma siffror som för en normal bensinmotor. Det stora problemet med tändkulemotorn är att den fortsätter dra nästan lika mycket bränsle även vid lättare last, vid tomgång kan den utan vidare göra av med mer än halva fullgasförbrukningen!

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
En sak jag undrar över är om det finns någon hit-and miss-motor i Sverige. Visst borde de spara bränsle när man inte tar ut all effekten?
HIT & MISS ENGINE TUTORIAL


5 hp Economy hit & miss engine full power to low and slow
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
Hur menar du med spara bränsle?  Även om de inte drar nåt när de inte tänder, så lär dom ju inte kunna leverera ut mer kraft än dom tar in.
Han drar ju ur alla sladdar som belastar generatorn innan han snålställer motorn på sista filmen.. Om belastningen hade legat kvar skulle den ju gått ner i varv betydligt snabbare.

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
En sak jag undrar över är om det finns någon hit-and miss-motor i Sverige. Visst borde de spara bränsle när man inte tar ut all effekten?

Nä. Eller, jo, en del troligen. Men grejen är att det där med vikter som dras ut av centrifugalkraften är gammal teknik som började användas redan i ångmaskiner för att hålla ett jämt tempo. Den enkla varianten på sån styrning gör som de där motorerna, dvs bryter energitillförseln helt, men mer avancerad reglering (som tex i gamla ångmaskiner där man inte behövde bry sig om optimal bränsleblandning) så hade man en mer linjär strypventil så man alltså kunde begränsa flödet mjukare och slippa få en så hård gräns som man får med fullt på/fullt av. Även många tändkulemotorer hade sån här reglering, så det är inget nytt.

Det är dock primärt en varvtalsreglering och det var inte alltid energieffektivitet man hade som mål när man byggde dem. Beroende på konstruktion kunde motorn mycket väl fortfarande suga i sig en del bränsle som bara spolades rakt igenom cylindern och förbrändes väldigt ineffektivt. Och, ärligt talat, det är inte en så himla bra varvtalsreglering heller, men den funkar...

Moderna förbränningsmotorer är mycket bättre på både varvtalsreglering och på att spara bränsle när det går. Det är det där med datorer, pajar allt det roliga men de är förbaskat duktiga på att reglera saker. ;)
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

greenpeace

  • Gäst
HejTiB
Det heter frislängsregulator på svenska .

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
Fast säga vad man vill om modern teknik, men inte svänger det som en gammal tändkulemotor, inte!

Olle Hemmingssons trio

The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14070
    • Medelpad
HejTiB
Det heter frislängsregulator på svenska .

Eller frislagsregulator. Det var nog den vanligaste regulatortypen på mindre tändkulemotorer där man inte behövde så exakt varvtalsreglering (t ex båtmotorer) men det fanns också "linjära" regulatorer som användes i mer krävande sammanhang (t ex elverk, drift av transmissioner i mekaniska verkstäder mm)

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Tekniker med centrifugalregulatorer var vanliga även på ångmaskiner. Dessa styrde en slid som öppnade till ena eller andra sidan av kolven. Tidigare fick någon liten parvel styra sliden med en spak, höll han inte rätt takt, eller ännu värre somnade...............ja det gjorde han helst bara en gång.

Frislängsregulator, vanligare är nog frislagsregulator. Dehär filmerna http://www.vmotor.se/filmer_motorer.php
visar väl inte riktigt hit-&-miss, vilket eg är i st f spjället i en förgarsare. Tändkulemotorerna körs på allt från råolja till diesel, tran etc. och tryckinsprutning.

På hit-&-miss är alltid avgasventilen öppen utom när varvtalet sjunkit så att mer kraft behövs. Således ingen energiåtgång vid frislag.
Insugsventilen öppnas enbart av vacumet som uppstår när avgasventilen är stängd och under insugstakt.
Därför går det inte åt vare sig kraft eller bränsle om ingen kraft tas ut från utg. axel. Om t ex bara tändning vid var 10:e varv åtgår för att hålla motorn igång borde det bara gå åt 20% bränsle vid tomgång. Det är vad jag sett alltid 4-taktare.
Home made tractor with old hit and miss engine
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

greenpeace

  • Gäst
Man hade torsklevern ståendes i tunna i värmen över en tid , sen hade man oljan.
Det är tradition att köra igång någna tändkule motorer här i hamnen till skördefesten.
Dom kylas med vattengardiner , en självcirkulerande anordning där varmt vatten rinnerner för rep .
Vi har Sterlinge motormuseum här på öland och jag tror vi kommer utvekla vår hamn lite i riktning museehamn för att bevara hamnens underhåll och minnas den nästintill utdöda småskaliga fiskekulturen.
Tändkulemotorn har en given plats. Änn finns det gamla kvar som varit med och kan berätta från krigstiden. En tid då fiskarna var högaktat och hade en viktig försörjningsansvar. Mycket byteshandel på den tiden.
Jag är med och bevittnar den gamla kulturens försvinnande och passar på att suga i mig av kundskapen . Mycket spännande och jag blir begeistrad av människors förmåga att hantera krissituationer med enkela metoder av omställning.
Omställning är inget nytt under solen och vi har mycket att lära från den äldre generationen för att klara morgondagens utmaningar.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Ett litet bidrag från fastlandet.
http://www.youtube.com/user/westerviksmotor

Bra ide om Bläsinge, använd det som en "omställning". Men bygg inte fast er i "mass-turismen" som den varit. Ser över allt hur etablerade turistbyar slår igen.
Några el-uttag till rikemansfolkets campingekipage, en vattenpost, kanske en tvättstuga, men bara om det inte kostar något. För då ryker förtjänsten innan den kommit in, som med allt. Småskaligt åter igen!

Lite Bläsinge-halstrat och nyskördat från kärngården.......... Folk med specialintressen som gamla motorer och annat kommer alltid att finnas några. Ingen motor i det TiBbetanska residenset men kanske något att belasta en tändkula med.

En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

greenpeace

  • Gäst
Perfekt TiB
Här finns det mycket roligt att beundra. Båtar och motorer från förr.

Det är riktig - småskalighet är nyckelordet. Det är pecis det denna hamn stor för och det är detta budskap och kännsla den kan förmedla och utvekla.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Fast säga vad man vill om modern teknik, men inte svänger det som en gammal tändkulemotor, inte!



Den hade taktkänsla!   
Lanz Bulldog und Orchester



 

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Och en sång från min ungdomstid. Artisterna verkar också vara i min ålder.

Obladioblada mit Lanzbulldog


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser