Behöver du en "intelligent" laddare som stänger av själv då batteriet är fulladdat, eller kommer du alltid att kunna hålla koll på laddningen själv och stänga av i tid?
Tänk på att det är skonsammare för batteriet att ladda med ganska måttlig ström men istället lite längre tid, en tumregel är att inte låta laddströmmen gå över en tiondel av batteriets kapacitet (alltså 7,2 A i det här fallet), än att försöka snabbladda det.
Ett problem med en del enkla batteriladdare (t ex de orangefärgade som såldes bl a under märkena Modernum, OK och Einhell på 90-talet) är att de har så låg tomgångsspänning att även om laddaren ger hög laddström i början av laddningen så sjunker den så kraftigt mot slutet att det kan ta flera dagar innan batteriet verkligen är fulladdat, riktigt besvärligt blir det om man dessutom råkar ha underspänning på elnätet.
Ett sätt att ordna en bra batteriladdare så gott som gratis är att ta en kasserad laptopladdare som ger tillräckligt hög spänning (ofta står det t ex 19 V på dem) och koppla in ett lämpligt seriemotstånd för att begränsa laddströmmen. Förmodligen skulle det fungera bra med t ex två parallellkopplade H4-lampor i serie med det bilbatteri som ska laddas. I detta fall måste man dock verkligen övervaka laddningen och stänga av när batterispänningen har nått 14,5 V eller så. Ev kan man ha två olika seriemotstånd och en omkopplare för att sänka laddströmmen mot slutet.