Jag tror att batteriernas livslängd beror minst lika mycket på hur duktig och seriös fabriken är, som på om det är AGM, gel eller ett "vanligt" bly/syra-batteri.
Gelbatterierna har ju fördelen att de kan vändas hur som helst, med vissa restriktioner kan de t o m monteras upp och ned utan problem. Kan alltså vara bra att ha i fordon där risken är stor att det kommer att välta någon gång (t ex minigrävare).
En nackdel är att om ett sådant har blivit djupurladdat av någon anledning så är det som regel totalförstört därefter, ett vanligt bilbatteri kan klara sig om man har tur och det inte har fått stå djupurladdat för länge.
Jag tror också att de är mer känsliga för överladdning än vanliga bilbatterier, man bör inte använda dem i t ex gamla bilar med opålitlig mekanisk laddningsregulator.
AGM ska man passa sig för att använda i bilar och anläggningar som är konstruerade för vanliga bly/syrabatterier eftersom de kräver några tiondels volt högre spänning för att bli fulladdade. Har man ett sådant batteri i en bil där laddningsregulatorn är avsedd för ett vanligt bly/syrabatteri så blir det aldrig mer än halvladdat hur mycket man än kör, och då kan det förstöras i förtid genom sulfatering. Är man så illa tvungen att använda ett AGM-batteri i en anläggning som det inte passar ihop med, så bör man stödladda batteriet med en vanlig (ej s k intelligent) batteriladdare regelbundet.