Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpråd ang. VW LT 31-80!  (läst 12248 gånger)

Maitiú

  • Inlägg: 16
    • Skåne
Köpråd ang. VW LT 31-80!
« skrivet: 04 jul-13 kl 09:38 »
Tjena!

Jag är ganska osäker när det gäller bilar, men jag och min flickvän funderar på att köpa en husbil som jag är otroligt sugen på och skulle vilja ha lite expert-råd.

Bilen jag är sugen på är denna: http://www.blocket.se/dalarna/Vw_lt31_47126631.htm?ca=6&w=1

Jag har hört mig för till tidigare ägare och har fått bra respons angående bussen, att den fungerar bra och smidigt osv. Utropstecknet är dock att den tydligen bara har gått ca 7000 mil(har även kollat upp detta på transportstyrelsens hemsida och har ringt och pratat med dem). Sedan 2005 så har den tydligen bara gått runt 1000 mil. Besiktningen gick bra, enda anmärkningen var ett löst avgassystem som nuvarande ägaren har fixat plus att det upptäcktes en läckande bensinslang när vi provkörde häromdagen, något som nuvarande ägaren ska fixa. Jag är även fundersam över kamrem då den inte bytts sedan 2006, men det kanske går bra då den inte körts så mycket? Överlag så kändes bilen stabil att åka med, den luktade inte mögel eller fukt eller "illa". Den kändes välskött.
Jag har en bra magkänsla när det gäller försäljaren, men skulle vilja veta vad folk här på forumet anser.
Är det ett köp? Eller inte, och varför isåfall? Några saker som kan vara bra att veta angående den här modellen?

Tusen tack på förhand

mvh

Mattias

ptr51

  • Gäst
SV: Köpråd ang. VW LT 31-80!
« Svar #1 skrivet: 04 jul-13 kl 11:39 »
Ja det finns två alternativ, antingen är det värsta fyndet. nybesiktad utan anmärkning och 7000mil för 16.000 kr är bra pris för vilken årsmodell och märke som helst.

Alternativ två och det troliga är att den har nått fel som kommer uppdaga sig efter du ägt den ett tag, det är oftast så eftersom lusten att sälja en bil är som störst när den har nått jobbigt fel =)
Han skriver dessutom ut redan i annonsen att han kan tänka sig pruta... inte bra tecken. (min åsikt)

Dessutom anger han en anledning till varför han ska sälja bilen, i min erfarenhet är det sällan ett gott tecken när annonsören skriver ut en anledning till försäljningen.
(det blir lite som; -"jag säljer den inte för att det är nått fel på den, honest to god! utan därför att... bla bla bla")

Å andra sidan är den från 1980 så det finns inte nå tråkig elektronik i den, "full analog system, no electronics!" kommer pryda bilanonserna efter apokalypsen, kan du skruva med den then you cant really go wrong.

Den är reggad som ljusgul men ser svart ut på bilden så akta omlackade spackellagningar och kolla noga skärmar och under.


Här är en text jag hittade på internet som är bra tkr jag som kom-i-hå lista när man kollar bil.




1. Kontrollera bilens skick

Utvändigt Börja med att gå runt bilen och kolla efter skador såsom repor, lacksläpp, rostangrepp och synliga
rostskador, vanligt är att du hittar det i kanterna på bakskärmarna, framskärmarna, bakluckan och dörrarna.Något som är bra att ha
till hands är en magnet som kan avslöja eventuella fusklagningar, magneten biter endast på vissa metaller och därför
kan du då hitta fusklagningar om det finns några sådana. Om du kan lägga dig ner på en filt tex och kolla undertill så är
det en fördel, leta framförallt efter rostangrepp i golv, trösklar och balkar. Hittar du rost undertill så bör du se
upp. Öppna sedan bagaget och lyft på reservhjulet och leta även där efter rostangrepp, kontrollera även skicket på
reservhjulet. Glöm inte att domkraft och verktyg också ska finnas att tillgå.

Kontrollera mönsterdjupet på däcken, besiktningen godkänner inte mindre än 1,6 mm mönsterdjup men mönsterdjupet bör
ändå vara mer än 3 mm. Något som är viktigt är att titta på om däcken är snedslitna, är dom det kan det tyda på för lågt
eller för högt däcktryck men det kan också betyda att en hjulinställning behöver göras.

Invändigt När du sedan kliver in i bilen ska du även där leta efter skador i inredningen och i framför allt förarsätet,
det är ofta det sätet som slits mest. Är där överdragsklädsel så titta under den och se hur det ser ut, det kan vara så
att ägaren har satt dit det för att skydda sätet men det kan också vara för att dölja skador som har uppstått. Något
som kan vara lätt att glömma är att kolla på hur taket ser ut skickmässigt, gör inte det!  Titta noga på vindrutan och
leta efter sprickor eller skador, skulle vindrutan behöva bytas kan detta bli en dyr utgift.

2. Provkör bilen

När du provkör bilen så ska växelspaken kännas stum och inte sladdrig samtidigt som växlarna ska gå i relativt lätt. Är
bilen utrustad med en automatlåda så ska lådan växla mjukt och inte ta tid på sig att växla, pröva även
kickdownfunktionen för att försäkra dig om att den fungerar som den ska. Kontrollera även när du kör följande fungerar.

    * Instrumenten
    * Kupefläkten (på både värme och kyla)
    * Övrig utrustning (såsom stolvärme och elhissar)

Är bilen utustad med AC/ACC så ska du även kontrollera så att detta fungerar

3. Kontrollera kopplingen

För att kontrollera att kopplingen är i okej skick så lägg dig i 70 km/h. När du i den hastigheten konstant så gasar du
på och när du gjort det så kopplar du snabbt, när bilen börjar varva så släpper du upp kopplingen snabbt igen men släpp
inte samtidigt på gasen. Varvtalet ska då sjunka snabbt igen.

4. Besiktningspapper

Fråga efter besiktningsprotokollet från den senaste besiktningen för att se så att det inte finns anmärkningar som inte
redan är åtgärdade

5. Servicebok

En fullstämplad servicebok är ett stort plus. Det talar om för dig att motorn troligtvis är i bra kondition. Något som
du ska kontrollera extra nogrannt är om motorn har en kamrem, då ska den vara bytt helst ganska nyligen. Det kan stå i
serviceboken men det kan också sitta en klisterlapp på kamremskåpan om talar om för dig vid vilket miltal och datum som
den senast vart bytt.

6. Kontrollera motorutrymmet

När du kollar motoroljan så ska den vara svart eller gulbrun. Är den lite grå eller är grumlig så kan det vara så att
det har kommit in kylarvätska i oljan, då är troligtvis toppackningen sönder och det kan bli en dyr historia. När du
lyssnar på motorn när den står på tomgång så ska du lyssna efter missljud såsom knackningar eller pysljud.

När du står och lyssnar så kolla samtidigt efter läckande vätskor.

7. Stötdämpare

För att kontrollera stötdämparens skick så kan du trycka nedåt på tex bagageluckan eller på draget om ett sådant finns
så att du får bilen i en gungning. När du sedan slutar ska bilen stanna upp direkt. Stötdämpare generellt sätt är oftast
dyra att byta men varierar lite från bil till bil.

8. Hjullager

Att byta hjullager kan vara väldigt kostsamt så för att kontrollera att dom ska behöva bytas ut så tar du tag i däckets
ovankant med båda händerna och gungar däcket fram och tillbaka med kraft. Det ska då inte glappa eller klonka.

9. Spindelleder

Att man kan åka på ombesktning för slitna spindelleder är kanske knappast någon nyhet för många. Men faktum är att man
kan ganska lätt kontrollera dom. Man ger fullt rattutslag åt vardera håll och kör i en cirkel. Det ska då inte knarra
eller knacka.

10. Avgassystemet

Att kontrollera att avgassystemet är tätt är lätt. Om du håller för avgaspipen med foten så ska motorn vilja stanna, då
är avgassystemet tätt.




Maitiú

  • Inlägg: 16
    • Skåne
SV: Köpråd ang. VW LT 31-80!
« Svar #2 skrivet: 04 jul-13 kl 12:05 »
Tusen tack för ett jättebra svar.

Vill bara tillägga några saker som jag glömde ta med i mitt första inlägg. Bilen är reggad som svart hos transportstyrelsen(har kollat upp bilen där) och jag och min flickvän var och provkörde bilen häromdagen och hans anledning till att sälja den var att han dels har för många bilar på gården och behöver platsen(detta stämmer, har själv sett hans gård med alla bilar), dels även för att han köpte den i vintras av några som använt den som turnébuss på somrarna(och enligt dom så fungerade den finfint) och har haft den stående i sitt garage och fixat lite på den och tänkt rusta upp den, men aldrig haft riktigt med tid och hade hittat en nästan likadan buss som redan var inredd och därför ville sälja den. Visst, kan vara något fuffens, men jag tyckte det lät och verkade rimligt.
Och ja, ett fel uppdagade sig, och det håller han nu på att fixa. Ska även ta bilen på en snabb service-koll innan jag bestämmer mig helt och hållet för att köpa den.

Plus att vi fick se besiktnings-pappren och allt såg bra ut, inga anmärkningar förutom ett löst avgassystem som han har fixat.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Köpråd ang. VW LT 31-80!
« Svar #3 skrivet: 04 jul-13 kl 18:23 »
På en bil som har haft så korta årliga körsträckor får man vara beredd på att det kan finnas behov att se över bromsarna ganska snart, det är vanligt att saker kärvar ihop med tiden.  Ta en titt på hur bromsvätskan ser ut, om den är mörk eller grumlig, eller om den inte luktar lika starkt som ny bromsvätska gör, så är det hög tid att göra ett fullständigt bromsvätskebyte.
Kolla att bromsarna tar jämnt genom att köra sakta (knappt promenadtakt) på grusväg och tvärnita, se sedan efter om bromsspåren från höger och vänster hjul på samma axel blir ungefär lika långa. Gör om samma prov med handbromsen också.
Om bromspedalen tar högre sedan man har pumpat en gång med bromsen, så tyder det på antingen luft i bromssystemet eller att huvudcylindern inte är riktigt frisk. I det senare fallet brukar man kunna se att bromsvätskan rör sig i behållaren om man tittar ner i den medan en medhjälpare pumpar med bromspedalen.

Förutom att en specifik bränsleslang läckte och skulle åtgärdas av säljaren, så bör du räkna med att byta alla bränsleslangar som inte redan är bytta. De var av ganska tvivelaktig kvalitet på alla VW under 70- och 80-talet. Bilen är ju också så gammal att det kan vara dags för ett andra bränsleslangsbyte om det har satts dit slangar av tvivelaktig sort vid tidigare byten.

Kamremmen behöver du inte oroa dig för om bara det byte som gjordes för 7 år sedan är korrekt gjort och om remmen hålls fri från olja. Om en kamrem blir oljig, t ex pga oljeläckage från motorn, så kan den dock haverera redan inom några månader.

En allmän sak när det gäller provkörning av gamla bilar är att vara vaksam på missljud från kraftöverföringen. Kör på alla olika växlar och kolla att det inte hörs något oroväckande från växellåda eller bakaxel vare sig vid acceleration eller motorbromsning. Kolla också att inte någon växel har tendens att hoppa ur, och att nedväxlingar fungerar bra utan "skrap". På en gammal bil kan det dock vara acceptabelt att det går trögt att göra en snabb nedväxling om man inte dubbeltrampar.

När det gäller listan från ptr51 så vill jag påpeka att det är fullt normalt på vissa bilar att kopplingen slirar ett ögonblick vid det prov som beskrivs i punkt 3. På bilar med hydrauliskt manövrerad koppling går det långsamt för kopplingen att kopplas till när man släpper pedalen, i synnerhet om röret till slavcylindern är mycket långt och krokigt (som det är på t ex äldre Skoda och vissa VW Transporter).

Omedelbart efter provkörning bör man skruva ur nivåpluggarna på växellåda och bakaxel, för att kolla att det finns olja där och att den ser någotsånär ren ut. Om den är gråsvart eller ser ut som metalliclack, så är det ett dåligt tecken.
Vid automatlåda (då brukar det finnas en lätt åtkomlig oljesticka) bör man dra öronen åt sig om oljan är brun, grumlig eller luktar bränt.

Om det finns servostyrning, så kolla att den fungerar jämnt hela vägen ut till båda ändlägena utan att tappa servoverkan vid snabba rattutslag eller att ge konstiga ljud från hydraulpumpen.

Maitiú

  • Inlägg: 16
    • Skåne
SV: Köpråd ang. VW LT 31-80!
« Svar #4 skrivet: 04 jul-13 kl 19:00 »
Tusen tack återigen för svar.

Så, bromsarna bör kollas trots att bilen gick igenom besiktningen för drygt en månad sedan? När vi var ich provkörde den så kändes bromsarna helt ok.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Köpråd ang. VW LT 31-80!
« Svar #5 skrivet: 04 jul-13 kl 21:44 »
Det skadar inte att göra en del bromsprov i alla fall. Jag har en känsla av att risken är större att bilprovningen släpper igenom en bil med halvdåliga bromsar ju större och tyngre den är.

andtol

  • Gäst
SV: Köpråd ang. VW LT 31-80!
« Svar #6 skrivet: 05 jul-13 kl 07:53 »
Jag tycker det låter som en ganska ok bil ändå. Om man är lite händig och kan göra en del själv.

Är den fräsch inuti? Vill man sova i den? Min erfarenhet av äldre husbilar och husvagnar är att de är sunkiga inuti... ;)

Maitiú

  • Inlägg: 16
    • Skåne
SV: Köpråd ang. VW LT 31-80!
« Svar #7 skrivet: 18 jul-13 kl 10:15 »
Har nu köpt bilen och kan konstatera att den är både fräsch inuti och fungerar finfint. Ska bara lämna in den på service för att byta ut diverse gummidelar, sen så ska det bara vara att tuta och köra.

Tack för alla svar!

andtol

  • Gäst
SV: Köpråd ang. VW LT 31-80!
« Svar #8 skrivet: 18 jul-13 kl 13:17 »
Lycka till!

Vilka gummidelar ska bytas?

Maitiú

  • Inlägg: 16
    • Skåne
SV: Köpråd ang. VW LT 31-80!
« Svar #9 skrivet: 19 jul-13 kl 12:54 »
Alla gummidelar ska bytas, som t ex kamrem, generatorrem, bensinslangar, packningar, osv.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Köpråd ang. VW LT 31-80!
« Svar #10 skrivet: 19 jul-13 kl 22:42 »
Vad för packningar är det tänkt att byta?? Normalt byter man inte packningar i förebyggande syfte, utan de byter man när man ändå tar isär och sätter ihop av någon annan anledning.

En sak som är värd att se upp med är vad som sitter mellan förgasare och insugningsrör. Vissa VW har ett gummimellanlägg där för att isolera förgasaren från motorns värme och vibrationer, det brukar bli dåligt med tiden och kan behöva bytas då och då. Typiska symptom på det felet är t ex att tomgången är opålitlig eller att förgasaren ramlar av i tvära kurvor (det har faktiskt hänt!). Tyvärr är de där mellanläggen av ganska tvivelaktig kvalitet som piratdel och jag vet inte om de går att få tag i som originaldel längre.

Och, beträffande bensinslangar, så kolla noga att det sätts dit slangar av bra kvalitet. Många bilverkstäder och biltillbehörsfirmor säljer bränsleslangar som på sin höjd håller ett år i motorrumsmiljö. Det viktiga är dels att slangen är av ett pålitligt märke (t ex Trelleborg, Semperit, Gates, Pirelli) och dels att den verkligen är avsedd för bensin. Det finns till synes likadana slangar som är avsedda för t ex olja, gasol eller hetvatten och de blir inte långlivade som bränsleslang. Många verkstäder och reservdelsförsäljare har inte en aning om skillnaden utan betraktar gummislang som gummislang - om bara diametern är rätt så duger den.

hånung

  • Gäst
SV: Köpråd ang. VW LT 31-80!
« Svar #11 skrivet: 20 jul-13 kl 01:36 »
Är det inte en gammal Volvo motor  som siter i holländsk tillverkning eller minns ja bara fel ? törstig vill ja minnas.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Köpråd ang. VW LT 31-80!
« Svar #12 skrivet: 20 jul-13 kl 10:50 »
Är det inte en gammal Volvo motor  som siter i holländsk tillverkning eller minns ja bara fel ? törstig vill ja minnas.

Nej, det är en VAG-motor, i princip samma maskineri som den 5-cylindriga motor som finns i t ex Audi 100 och vissa VW Passat från 80-talet men eventuellt med en cylinder till. Och så har den förgasare istället för insprutning när den sitter i en LT31.  Den motorn är extremt känslig för att kamvinkel, tändläge och sånt är exakt rätt inställt (som vanligt med 6-cylindriga motorer med brytare i fördelaren). Om den är svårstartad eller drar mycket bränsle beror det nästan alltid på inställningsfel däromkring. Klåparmekande med förgasaren eller läckande vakuumslangar kan såklart också ställa till saker. Det är mycket viktigt att läsa på noga i verkstadshandbok och inte skruva på känn när man håller på med förgasare och tändsystem på de där motorerna.

Däremot kan man notera att den 6-cylindriga VW-dieselmotor som också förekommer i LT31, har använts även av svenska fordonstillverkare. Dels kan den sitta i Volvo 240 och 740, och dels förekommer den i en del av Hägglunds bandvagnar.

hånung

  • Gäst
SV: Köpråd ang. VW LT 31-80!
« Svar #13 skrivet: 20 jul-13 kl 11:06 »
Nej, det är en VAG-motor, i princip samma maskineri som den 5-cylindriga motor som finns i t ex Audi 100 och vissa VW Passat från 80-talet men eventuellt med en cylinder till. Och så har den förgasare istället för insprutning när den sitter i en LT31.  Den motorn är extremt känslig för att kamvinkel, tändläge och sånt är exakt rätt inställt (som vanligt med 6-cylindriga motorer med brytare i fördelaren). Om den är svårstartad eller drar mycket bränsle beror det nästan alltid på inställningsfel däromkring. Klåparmekande med förgasaren eller läckande vakuumslangar kan såklart också ställa till saker. Det är mycket viktigt att läsa på noga i verkstadshandbok och inte skruva på känn när man håller på med förgasare och tändsystem på de där motorerna.

Däremot kan man notera att den 6-cylindriga VW-dieselmotor som också förekommer i LT31, har använts även av svenska fordonstillverkare. Dels kan den sitta i Volvo 240 och 740, och dels förekommer den i en del av Hägglunds bandvagnar.
A så var det   precis det var 240 an ja tänkte på  tak för du friska upp minnet på mig  :)

 

Maitiú

  • Inlägg: 16
    • Skåne
SV: Köpråd ang. VW LT 31-80!
« Svar #14 skrivet: 21 jul-13 kl 22:35 »
Vad för packningar är det tänkt att byta?? Normalt byter man inte packningar i förebyggande syfte, utan de byter man när man ändå tar isär och sätter ihop av någon annan anledning.


I det här fallet så gäller det packningarna som sitter vid blinkers-lamporna, då det läcker in regnvatten vid höger blinkers. I övrigt så är det en vanlig service som ska göras. Byta olja, luftfilter, kamrem osv. Och bensinslangar, då en bensinslang sprack precis innan vi köpte bilen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser