Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motorvärmare kaputt  (läst 8122 gånger)

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
Motorvärmare kaputt
« skrivet: 20 okt-13 kl 23:23 »
Min motorvärmare slår ut jordfelsbrytaren.

Den är av slangvärmartyp, doppvärmare ungefär.
Kablaget verkar helt OK.

Är ingen superexpert med multimetern, men har mätt med "pip-inställningen" och då piper det mellan fas och nolla, men inte mellan fas->jord och inte heller mellan nolla->jord.

Försöker jag istället mäta upp Ohm, så ser jag 140 Ohm mellan fas och nolla, vilket är helt i sin ordning för en motorvärmare.
När jag sedan försöker mäta upp Ohm mellan jord och fas/nolla, så begriper jag inte hur jag ska tolka resultatet...

Det verkar vara kring 100 kOhm, men det verkar också vara så, att ju längre jag håller mätaren på piggarna, desto högre blir resistansen...


Så, två frågor!
Hur ska jag tolka detta mätresultat?
Och vad är det för fel på min motorvärmare?

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Motorvärmare kaputt
« Svar #1 skrivet: 20 okt-13 kl 23:28 »
Troligen fukt i kontakterna.Försök ock torka dom med hårtork eller liknade å prova. Hade elementet vart kass så säkringen smällt av eller inte funkat alls.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Motorvärmare kaputt
« Svar #2 skrivet: 20 okt-13 kl 23:39 »
Har googlat lite mer nu, och snubblade över denna tråd:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=6&t=268242
Där säger användaren "Bojzan" följande:

"Lite fakta från en fackman, jobbat som service-elektriker.
Jordfelsbrytaren löser inte ut för kortslutnig, det är säkringen i el-centralen för utgående grupp som löser ut för kortslutning.
Jordfelsbrytaren löser ut för läckström till ex. jord. För personskydd så löser den ut vid max 30 mA.
Är motorvärmaren en doppvärmare, alltså med elementet i kylarvätskan så är det troligen så att elementet blivit korrisionsskadat och ett litet hål uppstått så att vatten/fukt kommit in i elementslingan.
Bara att byta ut den i sådana fall."


Låter ju som att detta skulle kunna vara problemet.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14070
    • Medelpad
SV: Motorvärmare kaputt
« Svar #3 skrivet: 21 okt-13 kl 06:40 »
Är det en slangvärmare som ser ut som en ganska stor (som en rejäl kaffemugg) gjuten aluminiumburk med en slangnippel i ena änden och en på sidan, en kopplingslåda i andra änden, förmodligen sitter det en vanlig motorvärmarsnabbkoppling på den? I så fall bör du också skruva loss locket på kopplingslådan och kolla hur det står till där inne innan du dömer ut den helt och hållet.
Om det slutar med att du måste byta motorvärmare, så kolla om det finns blockvärmarelement som passar till den motor du har. De fungerar betydligt bättre än slangvärmare. Köp i första hand en värmare av samma märke som den trasiga så passar snabbkopplingarna och du slipper byta alla motorvärmarkablar i bilen.

Ett felsökningstips är att ta isär snabbkopplingen vid motorvärmaren, sedan koppla in spänning till motorvärmarintaget och då se om redan intagskabeln får jordfelsbrytaren att lösa ut. I så fall vet du att det är där felet ligger.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Motorvärmare kaputt
« Svar #4 skrivet: 21 okt-13 kl 09:28 »
Såhär såg motorvärmaren ut:

Och det låter ju som det du beskriver.. :)

Ska se om det går att skruva loss snabbkopplingen och felsöka som du föreslår.

Jag skulle helst vilja ha en blockvärmare, av de anledningar du föreslår.
Som det är nu så värmer slangvärmaren upp kylaren lika mycket som motorn, vilket känns lite dumt.
Har kontaktat både defa och calix för att ta reda på om det finns någon blockvärmare som passar denna skoda felicia 1.3:a.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Motorvärmare kaputt
« Svar #5 skrivet: 21 okt-13 kl 21:02 »
Bytte värmare på MF175:an (Perkins 4.236 dieselmotor). Hade också problem med att jordfelsbrytaren slogs ut. Men i år gick den och la av helt så det blev inköp av ny Calix via oie.se (obs, har de inte värmare i listan till ens traktor så maila dem. De sa att det var problem att lägga upp dem). Bytt och fungerar numera.
Så är den inte trasig ännu så kanske den är på väg att bli det helt enkelt. Har inte testat jordfelsbrytare mot nya ännu, vore konstigt om det inte fungerar.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14070
    • Medelpad
SV: Motorvärmare kaputt
« Svar #6 skrivet: 21 okt-13 kl 21:56 »
Såhär såg motorvärmaren ut:

Ok, den värmaren har inte den där kopplingslådan som brukar ställa till med problem. Den går inte att skruva isär, snabbkopplingen är fastgjuten på värmeelementets ändar. Kolla om det är mycket fastbrända avlagringar, pannsten och liknande på värmeelementet, i så fall är det en bra orsak till att det har gått sönder. En vanlig orsak till detta är att någon klåpare har råkat blanda olika sorters glykol (rosafärgad longlifeglykol respektive grön eller blå glykol med "gammaldags" korrosionsskyddande tillsatser), då blir följden en brunaktig sörja som ger en massa avlagringar långt ner i kylsystemet.  Har din bil råkat ut för detta, så bör du skölja ur systemet grundligt - passa på nu senare i veckan då vädret verkar bli ganska frostfritt, töm systemet helt och hållet och fyll det med enbart vatten, kör flera timmar i sträck så att hela systemet blir genomvarmt, byt vatten några gånger tills det inte blir grumligt längre. Om det är mycket smuts i expansionskärlet, så ta loss det och diska det.
Fyll sedan systemet med vatten och den typ av glykol som är tänkt att användas i bilen. Om det står "G12" eller "774D" på expansionskärlet eller locket så ska den ha rosa longlifeglykol, om det står "G11" eller ingenting alls så är det gammaldags grön glykol som ska användas. I det senare fallet går det också bra att använda giftfri propylenglykol som bl a OKQ8 och Coop säljer.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Motorvärmare kaputt
« Svar #7 skrivet: 22 okt-13 kl 09:04 »
Jag har plockat ut elementet ur en bil jag skrotade i vintras.
Det var avlagringar på det, men jag slipade med stålull och tyckte jag fick det att se bra ut.

Monterade motorvärmaren i augusti.
Sköljde ur både motor och kylare grundligt, och fyllde sedan på med rosafärgad longlifeglykol (det hade varit det i bilen tidigare).

Körde motorvärmaren ett antal gånger i september sedan, och det gick bra då.

Provade motorvärmaren igår på ett uttag utan jordefelsbrytare, och då fungerade det också bra.

 

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Motorvärmare kaputt
« Svar #8 skrivet: 22 okt-13 kl 09:08 »
Bytte värmare på MF175:an (Perkins 4.236 dieselmotor). Hade också problem med att jordfelsbrytaren slogs ut. Men i år gick den och la av helt så det blev inköp av ny Calix via oie.se (obs, har de inte värmare i listan till ens traktor så maila dem. De sa att det var problem att lägga upp dem). Bytt och fungerar numera.
Så är den inte trasig ännu så kanske den är på väg att bli det helt enkelt. Har inte testat jordfelsbrytare mot nya ännu, vore konstigt om det inte fungerar.

Ja, det skulle kunna vara så att det är problemet.
Isåfall så vill jag gärna koppla förbi jordfelsbrytaren så jag kan köra motorvärmaren medan jag beställer den nya.
Vill inte ha bilen ståendes hos grannen! :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 2 användare
Smålandstokarna, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser