Tack då är jag med, men då kommer följdfrågan; är äggoljetempera och linoljeemulsion mer öppen än vanlig inomhusväggfärg som säljs i färgaffärer och bygghandeln (ibland kallas det väl latexfärg)? Om de är det, varför?
Latex eller akrylfärger funkar så att bindemedlet bildar kedjor och formar en hel yta,dock inte helt fukttätt efter en strykning,pigmentkornen är svagheten i systemet då de drar fukt.ju fler strykningar desto tätare.
Jämför en billack som idag är acrylbaserad,flera lager så blir plåten rostskyddad.
Oljan funkar inte likadant,En ren oljefärg bildar en yta pga att man målar många lager,den innehåller ju också 100% olja som ligger runt pigmentkornen.
Tar du däremot och minskar oljemängden blir det mikrohål i färgytan då oljan inte till fullo kan innesluta pigmenten.
I en äggoljetempera består färgen till en tredjedel av olja,en tredjedel är vatten som dunstar och lämnar mikrohål efter sej,en tredjedel är ägg som hjälper oljan att dels blanda sig med vattnet men också att binda pigmenten.
Emulsionsfärger funkar på samma sätt,den största delen av färgen dunstar och efterlämnar hål i ytan (som bara ses med mikroskåp).
Limfärg funkar så att vattnet dunstar och efterlämnar kritan som i sin tur stabiliseras upp av ett lim,dock är vanlig limfärg känslig för beröring och tål inte vatten,den löses upp.
att dessa färger andas beror just på att ett heltäckande bindemedel saknas varför fukt kan vandra i "hålen".
Moderna färger är uppbyggda på ett annat sätt,där eftersträvar man en yta som är fukttålig dvs inte släpper igenom något. Ulf