Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skuren motor, orsak?  (läst 5669 gånger)

Cees

  • Inlägg: 206
    • Närke
Skuren motor, orsak?
« skrivet: 03 mar-12 kl 18:38 »
En bekants vw Lupo har skurit kort efter att vi bytit tröskel, spacklat och lackat..

Bilen blev inlämnad på VW och dem påstår att motorn skurit på grund av slipdamm?

Är detta verkligen möjligt? Borde inte luftfiltret förhindra det?

Bilen har ej varit igång under arbetet utan det skulle isf varit restdamm kvar i motorutrymmet som orsakat det...

Tacksam för råd!

Xoot

  • Gäst
SV: Skuren motor, orsak?
« Svar #1 skrivet: 03 mar-12 kl 18:54 »
Vad är det för motor?
1.4-motorn har haft lite otur med lager och lyftare. Börjar med att den knackar.

Tycker själv att det låter konstigt med dammet men det beror ju på hur mycket det handlar om och vart.
Kanske har vevhusventilationen också täppts till? Den är omtalad på 1.4-motorn.

Hur långt har den rullat? Servad? Olja?

Huggorm

  • Gäst
SV: Skuren motor, orsak?
« Svar #2 skrivet: 03 mar-12 kl 19:07 »
Jag tycker också det låter skumt att det skulle bero på slipdamm

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14059
    • Medelpad
SV: Skuren motor, orsak?
« Svar #3 skrivet: 03 mar-12 kl 23:01 »
Vad är det som har skurit i motorn? Kolv/cylinder? Vevlager eller ramlager? Kamaxellager? Kamaxel mot lyftare?

Jag har sett flera sådana där 1,4 -motorer liggande i delar på metallskrotupplag, så det verkar förekomma att det händer saker med dem.

Huggorm

  • Gäst
SV: Skuren motor, orsak?
« Svar #4 skrivet: 04 mar-12 kl 09:03 »
Min syster hade också en sådan som havererade, på den var det kamremmen som gick. Kanske det berodde på skuren kamaxel?

Cees

  • Inlägg: 206
    • Närke
SV: Skuren motor, orsak?
« Svar #5 skrivet: 04 mar-12 kl 23:10 »
Tack för alla svar!

Det är en -00 osäker vilken motor måste kolla upp det. Ska ha varit skött med oljebyten m.m

Verkar som att vevhusventilationen blivit tilltäppt och kammen skurit.
Osäker på hur allvarligt det är då jag ej har tittat på den själv än, den står fortf hos VW..
Det var väldigt kallt då den skar så jag misstänker ju snarare att den frusit än att dammet ska ha tagit sig så långt?
Eller kan det vara så?

Nån som brukar byta olja efter ett spackeljobb på bilen?

Skogsvilde

  • Inlägg: 17487
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Skuren motor, orsak?
« Svar #6 skrivet: 05 mar-12 kl 14:49 »
Det var den sämsta förklaringen jag har hört.
Skulle du ha hällt slipdamm i luftintaget eller i oljepåfyllningen?   

Verkstaden är bara ute efter att få dig att känna dig dålig eller klumpig.  Idiooooter.  ::)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Cees

  • Inlägg: 206
    • Närke
SV: Skuren motor, orsak?
« Svar #7 skrivet: 07 mar-12 kl 14:54 »
Tack för stödet!

Lägger det bakom mig nu, storverkstäderna kommer nog alltid att leva i sin egen lilla drömvärld:)
Inte mycket man kan göra, trist bara om det skär sig mellan bilägaren och mig.. Är ju grannar dessutom  :-\

Det är iaf skönt att det alltid finns hjälpsamma människor här på forummet! :)

Mvh Cees



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 3 användare (2 dolda)
nifa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser