Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräsklipparkrångel  (läst 30186 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 17511
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #20 skrivet: 08 maj-11 kl 19:58 »
 ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gångtrött

  • Gäst
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #21 skrivet: 08 maj-11 kl 21:18 »
Även om jag ännu inte lyckats få bort axeltappen så har man ju i.a.f. fått ytterligare en infallsvinkel till konstruktionen.. Axeltappen uppskattar jag till 70 mm lång och jag tror nog man skulle kunna få till en förlängning till Jula-motorn som borde funka.. Jag har i.a.f. en idé som borde funka, nuvarande lösning för remskivorna har ungefär samma lösning. Får muta grannen så man får lite precisionssvetsningshjälp bara.

Men först ska jag försöka få tag i en originalmotor, farsgubben har en bekant som reparerar gräsklippare och han har visst en hel lada full med gamla motorer.. Får se vad han kan ha i lager.

Gångtrött

  • Gäst
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #22 skrivet: 10 maj-11 kl 13:52 »
Sådär.. Nu är detta projekt skrinlagt i.a.f.. Motorer var extremt svår att få tag i, och de som finns är i mycket tveksamt skick.. En ny motor kostar mellan 1700-3500 spänn och vad värre är äar att de där remskivorna kostar 1500 spänn plus moms om någon lyckas få tag i dem, vilket inte var säkert överhuvudtaget..

Dock pratade jag med grannen nyss och han hade en Stiga Park (midjestyrd) var symptom var liknande de som jag hade ursprungligen på min gräsklippare, d.v.s. att det gick dåligt och var orkeslös.. Denna kunde jag få gratis om jag forslade bort den från gården så nu är planen att försöka få igång denna istället. Får se om det blir en favorit i repris av det hela..

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #23 skrivet: 10 maj-11 kl 14:48 »
Stiga är i alla fall ett märke, partner är mer en restprodukt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Gångtrött

  • Gäst
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #24 skrivet: 10 maj-11 kl 14:55 »
Stiga är i alla fall ett märke, partner är mer en restprodukt.
Den förra var också en Stiga.. Om än utan Briggs&Stratton-motor

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #25 skrivet: 10 maj-11 kl 15:00 »
Den förra var också en Stiga.. Om än utan Briggs&Stratton-motor

Utan Briggs&Stratton så är det ju i mängd och mycket en restprodukt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Gångtrött

  • Gäst
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #26 skrivet: 10 maj-11 kl 19:19 »
Efter lite pillande fick jag igång gratis-gräsklipparen, lite tändnings- och gasreglagepillande så hoppade den igång fint.. Men jag vågar inte riktigt ha den igång, det är ett lite oroande knackande ljud som uppstår.. Vrider man runt svänghjulet så känns det ungefär som ett trasigt lager, om ni förstår vad jag menar.. Det liksom blir ett "knack" en gång varje varv man drar runt svänghjulet. Funderar på om det kan vara något lager i vevhuset eller kolvtappen som är på väg att kasta in handduken..
Vad tror ni? Ska man ge sig på att lossa toppen och titta efter?

Läste någonstans att kolvringar o.s.v. brukar vara ganska kassa på just dessa motorer (8.5 hp Briggs&Stratton).. Kan ju vara idé att byta även dessa i så fall.

Kanske det kan vara värt.. En sådan där maskin är ju värd en 8000 i fungerande skick..

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14073
    • Medelpad
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #27 skrivet: 11 maj-11 kl 00:17 »
Det skulle i värsta fall kunna vara vevlagret som håller på att vara slitet. Det är betydligt vanligare på lite större motorer i åkgräsklippare än på små 3,5 - 4 hk gräsklipparmotorer. Ett säkert sett att konstatera detta fel är att ställa motorn i ett läge där kolven står halvvägs på slaget (skruva ur tändstiftet och lys in i cylindern för att hitta övre dödpunkt). Vrid lite fram och tillbaks på svänghjulet, om man då känner att det går lätt någon millimeter och sedan tyngre när kolven börjar följa med, så vet man vad problemet är.
Har man tur så är vevaxeln oskadad och det räcker med att bara byta vevstake. Kör man vidare med ett dåligt vevlager brukar det sluta med totalras när lageröverfallet är genomnött och vevstaken kommer lös. Måste man trots allt köra motorn på det sättet, så se till att ha ren olja i den, håll oljenivån vid övre strecket på stickan, undvik att köra i sluttningar vilket kan ge dålig smörjning, och inte minst var ännu mer noga än vanligt med att hålla koll på kylningen.

En annan orsak till knackande ljud är om svänghjulet sitter löst på vevaxeln eller om tändspolen (även ev lysspole/generatorspole) sitter löst.

Om kolvringarna är slut brukar det ge blårök i avgaserna och hög oljeförbrukning långt innan motorn börjar gå dåligt av den anledningen. En betydligt vanligare orsak till att motorn verkar svag är otäta ventiler och/eller glappa ventilstyrningar. Avgasventilen brukar vara värst utsatt, och grundorsaken brukar vara att det har varit fullt med gräs och annat skräp i kylflänsarna runt ventilstyrningarna så de inte har fått någon kylning.

Gångtrött

  • Gäst
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #28 skrivet: 12 maj-11 kl 21:27 »
Hade bort toppen idag och kollade/kände lite.. Sotigt och skitigt var det på både kolvtoppen och i topplocket, så det är nu rengjort. Försökte känna om kolven glappade något men kan inte direkt påstå att jag kände något speciellt..
"Klonkande" fortsatte dock även efter rengörningen..

Något som jag däremot kände idag var att svänghjulet rörde på sig om jag skjuter det i sidled, någon millimeter kanske, och jag tyckte mig känna ett svagt "klonkade" också. Kanske är bäst att lossa hela motorn från gräsklipparen och öppna den underifrån och kontrollera vevstake och vevaxel eller?

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14073
    • Medelpad
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #29 skrivet: 12 maj-11 kl 22:17 »
Hmm. Det låter inte så bra om det skulle vara glapp i ramlagren så att man kan känna att vevaxeln glappar i sidled. Det är nog klokt att dela på motorn i så fall och se vad som har hänt. Tänk på att putsa bort rost, slagmärken och sånt från den utstickande delen av vevaxeln innan du tar isär motorn, annars bidrar det till att repa sönder undre ramlagret och packboxen ännu mer.

Gångtrött

  • Gäst
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #30 skrivet: 13 maj-11 kl 09:08 »
Hejsan
Jo jag har fått tips om att det förmodligen är ramlagren.. Kollade i en reparationshandbok för denna motor och det verkar i.a.f. inte vara helt omöjligt att byta.. De kostade bara 191 kronor/styck också så priset var ju ganska överkomligt med.

 

Gångtrött

  • Gäst
SV: Gräsklipparkrångel
« Svar #31 skrivet: 13 maj-11 kl 22:01 »
Skruvade bort motorn idag och öppnade upp för att försöka få bort vevaxeln.. Men jag inser att jag är för "meck-okunnig" för att lyckas med detta ens med en reparationshandbok framför mig.. Det förutsätts så mkt, att man vet vad saker heter, att man vet hur man ska göra massa grejer innan man kommer in till då själva beskrivningen tar vid.

Jag tittade lite håglöst i motorn men så skruvade jag ihop den igen.. Jag inväntar en gudomlig ingivelse eller alternativt att en polare eventuellt hade tid att visa förklara lite för mig på plats i morgon.. Annars får jag nog rafsa ihop prylarna och åka med dem till någon mekaniker och hysta fram några tusenlappar som tack för hjälpen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser