Det skulle i värsta fall kunna vara vevlagret som håller på att vara slitet. Det är betydligt vanligare på lite större motorer i åkgräsklippare än på små 3,5 - 4 hk gräsklipparmotorer. Ett säkert sett att konstatera detta fel är att ställa motorn i ett läge där kolven står halvvägs på slaget (skruva ur tändstiftet och lys in i cylindern för att hitta övre dödpunkt). Vrid lite fram och tillbaks på svänghjulet, om man då känner att det går lätt någon millimeter och sedan tyngre när kolven börjar följa med, så vet man vad problemet är.
Har man tur så är vevaxeln oskadad och det räcker med att bara byta vevstake. Kör man vidare med ett dåligt vevlager brukar det sluta med totalras när lageröverfallet är genomnött och vevstaken kommer lös. Måste man trots allt köra motorn på det sättet, så se till att ha ren olja i den, håll oljenivån vid övre strecket på stickan, undvik att köra i sluttningar vilket kan ge dålig smörjning, och inte minst var ännu mer noga än vanligt med att hålla koll på kylningen.
En annan orsak till knackande ljud är om svänghjulet sitter löst på vevaxeln eller om tändspolen (även ev lysspole/generatorspole) sitter löst.
Om kolvringarna är slut brukar det ge blårök i avgaserna och hög oljeförbrukning långt innan motorn börjar gå dåligt av den anledningen. En betydligt vanligare orsak till att motorn verkar svag är otäta ventiler och/eller glappa ventilstyrningar. Avgasventilen brukar vara värst utsatt, och grundorsaken brukar vara att det har varit fullt med gräs och annat skräp i kylflänsarna runt ventilstyrningarna så de inte har fått någon kylning.