Att ta ut ström till värme ur bilbatterier är orimligt, med tanke på hur hög effekt som behövs.
Att däremot använda dem för belysning i mindre skala är inget problem om du bara riktar in dig på att använda lampor och armaturer för 12 V.
Det är lätt gjort att beräkna drifttiden: Om du vet den effekt du vill ta ut, så räkna först ut motsvarande ström vid 12 V (I = P/U, strömmen är alltså lika med effekten genom 12). Antag t ex ett litet lysrör av husvagnstyp på 8 W, inklusive förluster i spänningsomvandlaren drar det kanske 10 W. Då blir strömmen 10/12 = 0,83 A.
Sedan vet du batteriets kapacitet, t ex 60 Ah (amperetimmar). För säkerhets skull, speciellt om du har med begagnade batterier att göra, så förvänta dig inte att kunna använda mer än halva batteriets kapacitet, alltså 30 Ah för ett normalstort bilbatteri.
Nu vet du ström och batterikapacitet, då får du drifttiden genom att dela kapaciteten med strömmen. 30/0,83 = 36 timmar.
Då är det bara att sätta in siffror som stämmer för din tilltänkta anläggning och räkna på samma sätt.
Kom ihåg att bilbatteriernas kapacitet är angiven vid 20 timmars urladdning, alltså vid 3 A för ett 60 Ah batteri. Om man laddar ur dem med högre ström och på kortare tid så får man inte ut hela kapaciteten, och vice versa.