Om motorn har kol så är det ju med största sannolikhet en enfasmotor.
Kolla i första hand att kolen löper lätt i kolhållarna, att fjädrarna verkar ge lagom tryck på dem och att ledningarna till kolen inte har lossnat ur dem.
Om det finns någon slags mjukstart eller varvtalsstyrning för motorn så kan man misstänka att det har hänt saker med den.
Titta på kollektorn (den del med kopparlameller som kolen ligger an emot) när motorn är igång och se om det gnistrar onormalt mycket. Det är tillåtet med små blå "pärlgnistor" just vid kanten på kolen men det får inte vara frågan om att löpgnistor "dras ut" längs kollektorn eller gul- eller grönaktiga eldsflammor, sådant tyder på att det verkligen finns något fel där.
Med motorn stillastående och strömlös, kolla att alla lameller i kollektorn ser likadant brända ut och att inte någon eller några är kraftigare brända än de övriga. I så fall beror det troligen på ett avbrott i en lindning i rotorn och då är det bara att byta rotor.
Om det blir utdragna löpgnistor längs kollektorn beror det oftast på koldamm och smuts i mellanrummen mellan lamellerna, i så fall måste man göra rent där (blås först bort så mycket som möjligt med tryckluft) och skrapa ren isolationen med något smalt och vasst verktyg.
Om de båda härvorna i statorlindningen är parallellkopplade så kan motorn bli svag om det är avbrott i den ena av dem. Om de däremot (vilket är vanligare) är seriekopplade, så stannar den helt i så fall.