Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälpstartare  (läst 5327 gånger)

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
Hjälpstartare
« skrivet: 16 jan-13 kl 17:51 »
Jag har vid ett par tillfällen i vinter fått hjälp av grannen att få igång traktorn med för lite kräm kvar i batteriet. Han har en behändig nätansluten laddare med starthjälpsfunktion och då har det ju bara varit att dra igång traktorn. Fantastiskt tyckte jag och har kollat ut en liknande jag tänkte införskaffa. Men då fick jag höra att man med en sådan kan bränna diverse känsliga elektriska komponenter och genast lät det ju mindre bra... Stämmer det? Å andra sidan finns det ju bara en startmotor och belysning på min MF och hur känsligt är det med sådana grejer? Råd önskas av betydligt kunnigare personer än mig själv! :)

Xoot

  • Gäst
SV: Hjälpstartare
« Svar #1 skrivet: 16 jan-13 kl 17:54 »
Jag har en billig modell köpt på Jula som har tjänstgjort några år på diverse fordon.
Min personbil som borde fått nytt batteri för två år sen, fyrhjulingar och traktorer utan problem.

Hur mycket ström ger den? Det kan ju vara intressant.
Men om du är orolig går det att dra ena polen på ditt fasta batteri för att sen hänga på den när maskinen startat. :)

Alexn72

  • Inlägg: 1470
    • Skåne
SV: Hjälpstartare
« Svar #2 skrivet: 16 jan-13 kl 18:25 »
Kort beskrivit
 Nej den skadar inte .

att lossa batteriet är inget att rekommendera heller

O andra sidan kan ett dåligt batteri också ställa till problem.. men inom det normala så är det ingen fara

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Hjälpstartare
« Svar #3 skrivet: 16 jan-13 kl 18:29 »
Med starthjälpsfunktionen igång så ger den hela 300A, det är alltså just den jag är orolig för, inte den vanliga laddningen.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Hjälpstartare
« Svar #4 skrivet: 16 jan-13 kl 18:41 »
På gamla traktorer och bilar gör man ingen skada med starthjälpen i laddaren, men nyare fordon med styrelektronik mm är känsliga. Jag har varit med om att stoppmagneten brunnit i ett par hjullastare när man kört på starthjälp, likaså dog brandlarm/släckare på en skogsmaskin :-\
Men för att starta en gammal traktor funkar den eminent. Fast ett nytt batteri och en växelströmsgenerator brukar ju också lösa problemet...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Hjälpstartare
« Svar #5 skrivet: 16 jan-13 kl 18:49 »
Då blir den nog en sådant ändå :) Nytt batteri i båda mina traktorer kommer jag nog inte undan ändå...

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14070
    • Medelpad
SV: Hjälpstartare
« Svar #6 skrivet: 16 jan-13 kl 20:02 »
På en gammal traktor är det eventuell växelströmsgenerator som kan skadas av spänningsspikar från ett sånt där starthjälpsaggregat.

Så om den har likströmsgenerator behöver du inte bekymra dig, men har den växelström bör du vara försiktig och inte använda den som starthjälp om traktorns batteri är totaldött. Om batteriet egentligen är i bra skick men urladdat (det märks på om det drar rejäl laddström när du kopplar in snabbladdaren) så är det ganska bra på att svälja spänningsspikar, men är det i dåligt skick (t ex fruset eller sulfaterat, eller om det är dålig kontakt vid någon av batteripolerna) så klarar det inte av den funktionen heller.

Jag föredrar dock att använda ett bra bilbatteri som starthjälp.

De bilelektronikprylar jag har fått in för reparation som har skadats av starthjälpaggregat har framför allt varit ABS-styrenheter till tyska 80-talsbilar men det har även förekommit en och annan bilstereo.
Det finns också kända fall där tändmodul, växelströmsgenerator eller laddningsregulator har gått sönder.
På bilar med airbag är det nästan oundvikligt att airbag-varningslampan lyser efter en sådan starthjälp och den slocknar inte förrän man har läst av och raderat felkoder, då brukar det alltid finnas en felkod som har med för hög batterispänning att göra.

Har man en gammal traktor där generatorn fungerar tveksamt så bör man gärna göra en grundlig översyn av generator, laddningsregulator och tillhörande kablar när man kostar på ett nytt batteri. Det är onödigt att förstöra det nya batteriet i förtid genom att det ständigt får stå nästan urladdat.
Kolla åtminstone att laddspänningen verkar normal (ungefär 14 V i ett 12 V-system, 7 V i ett 6 V-system) när motorn går på normalt driftvarvtal och den har varit igång minst en halvtimme sedan senaste kallstart. Spänningen över batteriet ska inte ändra sig nämnvärt för att man t ex tänder/släcker lyset.

Alexn72

  • Inlägg: 1470
    • Skåne
SV: Hjälpstartare
« Svar #7 skrivet: 16 jan-13 kl 20:12 »
Med starthjälpsfunktionen igång så ger den hela 300A, det är alltså just den jag är orolig för, inte den vanliga laddningen.
Att den ger 300A betyder inte att det går 300A in i din bil utan den kan ge 300A om bilen begär det

Skogsvilde

  • Inlägg: 17503
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hjälpstartare
« Svar #8 skrivet: 16 jan-13 kl 20:25 »
det är ganska vanligt att startbooster ger uppåt 18 V och det eldar upp möen elektronik.   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Hjälpstartare
« Svar #9 skrivet: 16 jan-13 kl 22:55 »
Förtydligande:
Skogsmaskinen jag nämnde ovan skulle startas efter en längre tids stillestånd på verkstadsplan, chefen föreslog starthjälpsladdare, vilket jag gjorde fast jag visste bättre :-\  Det var långt till uttag, så jag körde dit servicebilen och drog igång elverket, till vilket laddaren kopplades. När jag efter en stunds laddande körde starthjälp och tryckte på startknappen så gick motorn iofs runt, men väldigt sakta, och elverket gick så tungt att det stannade :o  Där nånstans pep brandsläckarcentralen till och gav upp...
Kröp till korset och lyfte i nya batterier, sen startade maskinen så snällt så...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14070
    • Medelpad
SV: Hjälpstartare
« Svar #10 skrivet: 16 jan-13 kl 23:49 »
det är ganska vanligt att startbooster ger uppåt 18 V och det eldar upp möen elektronik.   

De två jag har (en tror jag heter Telwin, ivf är det en modell som Jula har sålt, och en av något annat italienskt märke som är ganska lik en som Biltema sålde en gång i tiden) lämnar över 30 V i obelastat tillstånd. Och den spänningsspik som uppstår när man släpper startnyckeln och startmotorn slutar dra ström kan bli över 100 V om det inte sitter några tillräckligt kraftiga skyddskomponenter som tar hand om den.

I hjälpstartläge får man vara beredd på att den drar 20-30 A från elnätet, så en 10 A säkring går efter några sekunder om man försöker nöta länge på startmotorn, och ett klent elverk säckar nog ihop helt och hållet.

Existens!

  • Gäst
SV: Hjälpstartare
« Svar #11 skrivet: 16 jan-13 kl 23:59 »
Märkliga erfarenheter ..  Jag har haft min i 10 år nu, också köpt på Jula och startar säkert en bil eller traktor en gång i veckan med den, och det har aldrig hänt nåt. Kör alltid på startläget för det är ju jämt brått.

Har heller inte noterat att 10 amps säkringar går sönder, däremot löser överhettningsskyddet ut om man kör för länge, så då får den stå och vila ett tag.

Ska mäta spänningen i morgon.  Måste ju vara kass kvalitet om dom inte håller den spänning dom är inställda på.

Tjalve

  • Inlägg: 3214
    • Blekinge
SV: Hjälpstartare
« Svar #12 skrivet: 17 jan-13 kl 00:09 »
De enda säkringarna som går är de interna i starten. Men jag har aldrig upplevt någon skada på fordonen.
Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Hjälpstartare
« Svar #13 skrivet: 17 jan-13 kl 07:36 »
Märkliga erfarenheter ..  Jag har haft min i 10 år nu, också köpt på Jula och startar säkert en bil eller traktor en gång i veckan med den, och det har aldrig hänt nåt. Kör alltid på startläget för det är ju jämt brått.

Har heller inte noterat att 10 amps säkringar går sönder, däremot löser överhettningsskyddet ut om man kör för länge, så då får den stå och vila ett tag.

Ska mäta spänningen i morgon.  Måste ju vara kass kvalitet om dom inte håller den spänning dom är inställda på.

Jag tror att spänningen varierar med lasten. Och då elverket stannade av belastningen så var det en ösa 280 med trolig kortslutning i batterierna.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Hjälpstartare
« Svar #14 skrivet: 17 jan-13 kl 09:11 »
Man tycker ju att en någorlunda modern hjälpstartare borde kunna var snabb nog att få bort spikarna!?

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14070
    • Medelpad
SV: Hjälpstartare
« Svar #15 skrivet: 17 jan-13 kl 18:20 »
Man tycker ju att en någorlunda modern hjälpstartare borde kunna var snabb nog att få bort spikarna!?

/M

Det som finns av överspänningsskydd i sådana där apparater är nog bara till för att skydda dess egen likriktarbrygga. Hjälpstartaggregaten är ju så prispressade att ingenting får kosta en enda krona utöver vad som är absolut nödvändigt.

fårbonden

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Hjälpstartare
« Svar #16 skrivet: 19 jan-13 kl 09:02 »
Skaffa två STORA batterier på en skrot, ställ dom på nån slags vagn, parralellkoppla dom, ladda upp och sen kan du ta ett varv runt byn och starta ett helt gäng med sömniga traktorer innan du behöver ladda om.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Hjälpstartare
« Svar #17 skrivet: 19 jan-13 kl 17:21 »
Min MF175 kanske inte är så pigg på att starta. När den köptes satt det bilbatteri (~60 Ah) och det fick inte vara under +5 för då gick det inte igång. Köpte ett begagnat större batteri (någonstans i 100 Ah regionen) och har bevisligen fått igång den vid -7 grader. MEN, när jag haft motorvärmaren inkopplad så startar traktorn utan knyst hur kallt det än varit.
Så se till att skaffa sådan om det inte är monterad redan.
För mig känns det som man angriper problemet på fel sätt om man letar efter de största och kraftigaste grejorna för att skrämma igång iskalla maskiner istället för att mjuka upp dem och starta igång dem som på sommaren.

På min traktor är också den där brytaren som förhindrar start om inte kopplingen av nedtryckt ur funktion. Men jag trycker ner kopplingen ändå i botten så startmotorn inte ska behöva dra runt något extra (drev i växellådan och hydraulpumpar).

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14070
    • Medelpad
SV: Hjälpstartare
« Svar #18 skrivet: 19 jan-13 kl 21:36 »
En sak som man bör komma ihåg i samband med motorvärmare på traktorer, i synnerhet då äldre traktorer där motorrummet är helt öppet åt sidorna, är att om det blåser hårt så kan det inträffa att motorn aldrig blir nog varm för att gå att få igång, hur länge motorvärmaren än får stå på. Det lönar sig att parkera traktorn på ett vindskyddat ställe eller att slå en presenning runt motorrummet när man ska värma med motorvärmare. Tänk också på att om termostaten är dålig så kommer vattnet att självcirkulera mellan motorn och kylaren medan värmaren är inkopplad, och även då blir såklart motorn aldrig varm. Detta är lätt att kolla genom att känna på övre kylarslangen sedan motorn har stått på värmning några timmar, den får inte bli märkbart varm.

Riktigt ålderdomliga maskiner där man inte har kostat på ett kullager som urtrampningslager utan använder någon slags glidlager "kolbricka" kan vara lättare att kallstarta utan att man trampar ner kopplingen, eftersom det där glidlagret går ännu tyngre än en iskall växellåda. Man känner igen dem på att tomgångsvarvtalet sjunker när man kopplar ur.

 

Neon Knight

  • Inlägg: 933
    • -
SV: Hjälpstartare
« Svar #19 skrivet: 20 jan-13 kl 14:10 »
MEN, när jag haft motorvärmaren inkopplad så startar traktorn utan knyst hur kallt det än varit.
Så se till att skaffa sådan om det inte är monterad redan.
För mig känns det som man angriper problemet på fel sätt om man letar efter de största och kraftigaste grejorna för att skrämma igång iskalla maskiner istället för att mjuka upp dem och starta igång dem som på sommaren.

Amen till det! Var ut och puttade snö i förmiddags. Ett tryck på startknappen bara så brummade traktorn igång direkt. Nyladdat batteri och motorvärmare är fina grejer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 1 användare
Bender

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[Igår kl. 19:12]


Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]


400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[27 jul-25 kl 21:41]


Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]


Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]


Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]


Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]


Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]


Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]


Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser