Ladda batterierna
Och nu till det vi Svenskar älskar att göra mest på våran fritid,
nämligen att ladda batterierna.
Ett praktiskt laddexperiment av …EnRöstEfter ett test med en batteriladdare kopplat till ett 55Ah bilbatteri fick jag de här värdena.
Som man kan se ökar spänningen på batteriet med 0,2 volt just under strömpulserna på ca 22 A från batteriladdaren. Batteriet uppför sig alltså som att den hade en inre resistans(
Rbatt) på 9 mohm(
0.009 ohm = 0,2 V / 22 A), i varje fall under laddning. Sen törs jag inte svära på att detta värde stämmer vid alla olika belastningar batteriet utsätts för, ett batteri är ju en kemisk produkt och sådana blir man aldrig helt klok på.
Fulladdat visade samma batteri en inre resistans på 0.007 ohm.
BatteriladdarenBatteriladdarens konstruktion var av den gamla modellen, en transformator och 4 lösa likriktardioder på en kylplatta. Växelspänningen ut från transformatorn låg på ca 20 volt(
topparna) obelastat och var dimensionerad så att spänningen sjunker precis lagom vid belastning så att strömmen får det värde som konstruktören har tänkt sig!
Intressant att se var att spänningen över en diod var så hög som 1.5 volt vid strömpulserna. Det blir 3 volts förlust över likriktarbryggan(
2 dioder).
Ett teoretiskt laddexperimentJag väljer nu batterispänningen 12 V, batteriets inre resistans till 10 mohm(
0.01 ohm),
transformatorns spänning till 14.1 (V rms)=20 volt(topp) och resistansen till 1 ohm(
för enkelhetens skull)
och låter dataprogrammet rita laddningskurvor av informationen, så får vi se…
Batteri kopplat till batteriladdareObelastad når växelspänningen från transformatorn en topp på 20 V men kopplat till bilbatteriet via dioderna når den som befarat endast ca 14 volt(
gröna kurvan).
När spänningen passerar 13.5 volt börjar strömmen flyta i kopplingen och in till batteriet men när spänningen är lägre är strömmen noll. Detta ger en pulserande strömkurva med ett visst avstånd mellan varje puls.
Spänningen på bilbatteriet påverkas däremot relativt lite av strömpulsen och kan i princip avrundas till 12 volt.
Vad visar bilden:På bilden ser man hur laddströmmen till batteriet pulserar(
röd kurva), och mellan pulserna är strömmen= 0 A en bra stund innan nästa puls kommer. Detta gör att genomsnittsströmmen(
undre gula strecket) blir mycket lägre än den skulle ha varit om pulserna legat precis bredvid varandra(
övre gula prickade strecket). Samma gäller för laddströmmen i(
A rms).
Vad är den egentliga laddströmmen?Batteriet laddas med strömpulser(
röda kurvan). Och nu är förstås frågan vad ”normalvärdet” på strömmen blir och det som laddarens amperemeter bör visa(det som ger de så kallade Amperetimmarna till batteriet), vill säga? Är det genomsnittsströmmen(
gula strecket) eller är det laddströmmens (A rms)..(
blåa strecket)?
Snittströmmen laddar batteriet!Ja eftersom spänningen över batteriet är konstant(
i princip) under hela strömpulsen så kommer snitteffekten in till batteriet(
ström * 12V) inträffa vid snittströmmens värde(
gula strecket), och eftersom ström och effektkurvan följs åt räcker det nu med att man bara anger genomsnittsströmmen. Effekten in får man ju lätt bara genom att multiplicera snittströmmen med batteriets spänning(
ca 12V)!
Men laddströmmens (A rms) står för förlusternaNär det däremot gäller uträkningen av effektförlusterna i motstånden(
transformator eller generators lindningsresistanser) så måste man använda laddströmmen(
A rms) istället(
ström2 * R= watt). Och det beror just på att när strömmen ökar genom ett motstånd ökar också spänningen över det, vilket får effekten att sticka iväg uppåt snabbt genom formeln (
volt * ström = effekt), så den effektkurvan kommer alltså inte att följa strömkurvans utseende och effektsnitt och strömsnitt inträffar då vid olika ställen på laddpulsen!
Formel för StrömSnittetSka vi göra en formel som räknar ut snittströmmen så måste vi dela uppgiften i 2 delar.
1. Hur stor del av hela tiden varar själva pulserna, PulsDelen
2. Hur stor är snittströmmen i själva pulsen, PulsSnitt
1. PulsDelenPD = cos-1[U(ladd) / U(topp)] / 90 … miniräknare inställd på DEG = 360 grader
2. PulsSnittPS = I(topp) * 2 / Pi, ... Pi = 3.14
Strömsnittet får man nu genom att ta…
SS = PS * PD … Strömmen som amperemätaren på laddaren visar
Snabb FörklaringPD = PulsDelen
PS = PulsSnitt
SS = StrömSnitt
U(topp) = Transformatorns toppspänning, [U(topp) = Vrms * (roten ur 2)] ..gäller sinusvåg
U(ladd) = Spänningen där batteriet börjar laddas eller där strömpulsen startar
I(topp) = Strömpulsens toppvärde
Cos-1 = använd (inv) knappen på miniräknaren, .. (inv cos) = cos-1Exempel:I vårat bildexempel blir det så här…
U(topp) = 20 V, transformatorns toppspänning
U(ladd) = 13.5 V, …[Batteri(12 V) + dioder(1.5 V)].. 1.5 V över 2 dioder vid låg ström
I(topp) = 6.1 A, … [U(topp) – Batteri(12 V) – dioder(1.8 V)] / R(1 ohm + 0.01 ohm) .. 1.8 V över 2 dioder vid hög ström( I(topp) )
PD = cos-1[U(ladd) / U(topp)] / 90PD = cos
-1[13.5 V / 20 V] / 90 … = ca 0.53 = 53 % av tiden
PS = I(topp) * 2 / PiPS = 6.1 A * 2 / Pi ……… = 3.9 A
SS = PS * PDSS = 3.9 A * 0.53 = 2.07 A, närmare svaret än så går nog inte komma, eller.
Formel för laddströmmen (A rms) För PulsDelen blir det samma uträkning som för snittströmmen…
PD = cos-1[U(ladd) / U(topp)] / 90Men för PulsRms blir det så här istället…
Prms = I(topp) / (roten ur 2) …….. (roten ur 2) = ca 1.41
Och sen för hela laddströmens värde i (Arms)…
Arms = Prms * (roten ur PD)När man vet strömmen i (Arms) så kan man enkelt ta fram effektförlusten i transformatorn eller generatorns lindningsresistanser genom……..
Effektförlust = Arms2 * R(1 ohm trådmotstånd)Observera en intressant iakttagelseAtt effekten in till batteriet bara ökar proportionellt med strömmen, medan effektförlusterna i lindningar och dylikt ökar med kvadraten på strömmen! Förlusterna i kretsen hinner med andra ord upp nyttoeffekten(
till batteriet) allteftersom strömmen ökar.
V(rms) V(dc) W(batteri) --- V(dcRMS) W(förlust) 10 V 13.9 V 0.47 W --- 13.9 V 0.01 W 15 V16.5 V 31 W --- 17.7 V 15 W 20 V20.1 V 74 W --- 22.3 V 71 W 30 V28.3 V 172 W --- 31.8 V 320 W 50 V45.6 V 378 W --- 51.5 V 1405 W
Förklaring V(rms) = Växelspänningen från transformator(V(topp) = V(rms) * roten ur 2) )
V(dc) = likspänning som skulle ha gett motsvarande effekt till batteriet
V(dcRMS) = Likspänning som skulle ha gett motsvarande förlusteffekt i kopplingen.
W(batteri) = effekt till batteri
W(förlust) = Effektförlusten i kopplingen