Hej någon som har lust att berätta lite om kondensatorerna fören som är nyfiken och okunnig?
Den typen av kondensatorer brukar kallas "supercaps" eller, mer formellt, "double layer capacitors". För 5-10 år sedan var det tal om att de skulle kunna ersätta eller komplettera batterierna i t ex elbilar och hybridbilar - tanken var att kondensatorerna tar hand om tillfälliga strömstötar vid t ex acceleration och motorbromsning, så att batterierna inte behöver klara av dem.
Nackdelen med en supercap jämfört med ett batteri är att den inte har jämn spänning - spänningen stiger så länge man laddar den och sjunker så länge man laddar ur den. Det gör att man måste ha komplicerade och dyra spänningsomvandlare mellan kondensatorn och övrig utrustning (som ju förmodligen vill ha konstant spänning).
Fördelarna med supercap är bl a att de inte innehåller några miljöfarliga eller dyra material, och att det inte är någon risk för brand eller explosion om en sådan skadas t ex vid en bilolycka.
Men det verkar som om luften har gått ur supercapmarknaden nu, flera stora tillverkare har lagt ner sin produktion av sådana. Tydligen beror det på att elfordonsbatterierna har förbättrats så pass mycket att man inte just vinner något på att dessutom ha en kondensatorbank (med dyra tillbehör) som buffert.
Dock finns det sedan många år supercaps i mindre skala, för mycket små strömuttag, som används som backupbatterier här och var - t ex för att en radio med digital stationsinställning ska komma ihåg förvalda stationer även när den är strömlös.