Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stiga Garden  (läst 1454 gånger)

rolledriver

  • Inlägg: 2
    • Småland
Stiga Garden
« skrivet: 09 jul-15 kl 10:42 »
Hej !

Har en Stiga Garden som stått still några år
den vill inte starta! har gjort ren förgasaren
nytt stift, gnista, finns Tacksam för tips !

Med vänlig hälsning
Rolle

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Stiga Garden
« Svar #1 skrivet: 09 jul-15 kl 10:47 »
Kan låta nedlåtande men.. Kommer det bensin fram till förgasaren? Startar den på startgas?

Har kommit på mej själv att stå o svära över mina lilla traktor och sedan insett att det har varit skit i bensinslangen...
« Senast ändrad: 09 jul-15 kl 11:06 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

Gilbert

  • Gäst
SV: Stiga Garden
« Svar #2 skrivet: 09 jul-15 kl 11:10 »
Även om man gjort ren förgasaren kan det fastna partiklar i munstyckena och då händer inte mycket. Sprutas ner i luftintaget dvs ta bort ev filter och spruta ner i förgasaren.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Stiga Garden
« Svar #3 skrivet: 09 jul-15 kl 12:14 »
Jag har provat att ta upp tändstiftet och hälla i en sup bensin eller ganska mycke startgas o sen snabbt på med tändstiftet, då kan man ju åtminstone få en uppfattning om den går runt och tänder, kanske man skakar igång resten av bara farten.
Det är aldrig för sent att ge upp.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14070
    • Medelpad
SV: Stiga Garden
« Svar #4 skrivet: 09 jul-15 kl 12:24 »
Vad är det för typ av motor och förgasare på den? Jag antar att det är en B&S-motor, men är det en "modern" flottörförgasare med högt placerad tank så att bränslet rinner av självtryck till förgasaren, eller är det någon av B&S gamla "Pulsa-Jet" eller "Vacu-Jet"-förgasare som är monterad ovanpå tanken?

Om det är en flottörförgasare så är ett vanligt fel att nålventilen, vars spets är av gummi, klibbar fast i ventilsätet så att den inte kan öppna. Där är det också vanligt att huvudmunstycket gror igen hopplöst om den har stått oanvänd länge. På dessa förgasare är det mycket viktigt att packningen runt flottörhusets kant är hel och sitter i rätt läge.

På de gamla B&S-förgasarna är det vanligt att man missar att rengöra spridarhålen i förgasarhalsen i samband med förgasarsanering. Huvudmunstycket sitter ju innanför den justerbara bränslenålen, om man skruvar ut det finns det två små hål man kan se där innanför, som också måste hållas rena. Eftersom de är beroende av stort undertryck (eller trycksvängningar) i insugningsröret för att kunna suga upp bränsle, så räcker det med minsta lilla tjuvluft eller otät insugningsventil för att förgasaren inte ska fungera alls.
Tänk på att en del av dessa förgasare kräver att fästskruven för luftrenaren sitter på plats för att förgasaren ska fungera, skruvhålet är nämligen borrat ner i en vakuumkanal och om det inte pluggas igen av skruven kan förgasaren inte suga upp något bränsle.

 

Gilbert

  • Gäst
SV: Stiga Garden
« Svar #5 skrivet: 09 jul-15 kl 12:45 »
Bästa sättet att få tag på typ nya packningar och ev munstycken till förgasaren är att kontakta Briggsparts.se

Där fick jag delar till min gamla 30 åriga jordfräs genom att bara ange motornumret till supporten/sälj. De fixar de delar du behöver byta ut.

Min jordfräs fungerar som ny igen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 1 användare
savidavi

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser