Jag har en Nihola lådcykel sedan några år tillbaka. Jag köpte den på vintern (den var ju skitbillig, begagnad) och jag ångrade mej genast. Vad skulle jag egentligen med ett sådant åbäke till? Men min son avrådde mej och sa: "Men mamma, du måste ge den en chans! Vänta åtminstone till våren." Och det var ju bra det. Nu vill jag inte vara utan den. Förutom att ungarna (i tolvårsåldern och ca 160 cm långa) tycker om att leka med den (typ skjutsa varandra), använder jag den till att transportera allt möjligt. Framförallt sopor. (Vi har ingen sophämtning, så vi måste köra bortallt.) Men även praktisk att köra mat från affären, till exempel.
Och ja, vi bor på landet med grusvägar och allt. I Skåne förvisso, så det är ju inga branta backar att tala om, men cykeln är otroligt lättrampad
och lättmanövrerad. Inte mycket tyngre än en vanlig cykel, tycker jag. När jag väl hade kommit igång kör jag den enkelt på vintern också. Vi har också haft den med cykelsemester då vi lastat den med tält mm. Det sparar mycket pyssel med att packa och fästa packing på annat sätt. Här är det bara att ösa ner lite vad som helst!
Jag och ungarna sliter mycket på den, så två gånger hittills ( en gång vartannat år) har jag varit tvungen att reparera den för ca 2.000 kr per gång, men det är det värt. Cykeln kostar ju några tusen att köpa ny.
Det här var en gammal tråd med exakt mina funderingar så jag väcker den till liv igen. Någon som har några erfarenheter? Funderar speciellt på om någon har åsikter om för- och nackdelar med cyklar där man svänger hela lådan eller dom där bara däcken svänger. Orkar man köra en lådcykel utan hjälpmotor om man har usel kondition och hur mycket hjälper eldrift egentligen? Jag är kort, 159 cm lång, går det att få dom att passa när man är så liten? Tar man sig fram på grusvägar, är de stadiga, för- och nackdelar med olika märken...osv?