De flesta motorsågsförgasare, åtminstone lite äldre sådana, har totalt tre justerskruvar. Huvudmunstycke (högfartsmunstycke), tomgångsmunstycke (lågfartsmunstycke) och så en stoppskruv för gasspjället.
Stoppskruven justerar man så man får lagom högt tomgångsvarvtal, och tomgångsmunstycket justerar man så att motorn går så jämnt och bra som möjligt på tomgång (oftast justerar man den helt enkelt till högsta tomgångsvarvtal och följer efter med stoppskruven så tomgången blir lagom).
Huvudmunstycket justerar man så att sågen går bra då den belastas på fullgas (det duger inte att bara tomvarva den för att prova sig fram till en bra inställning). Vid för mager blandning blir motorn svag, vid för fet blandning bluddrar den och avgaserna luktar mer illa än nödvändigt.
Naturligtvis bör man se över allting runt förgasaren och förvissa sig om att det inte finns några fel som borde fixas till (t ex tjuvluft eller smutsigt luftfilter) innan man börjar skruva på ställskruvarna.
En vanlig orsak till tjuvluft är att det kan sitta ett distansstycke av plast mellan förgasaren och motorn, om motorn har blivit överhettad någon gång (kanske för att kylflänsarna är igensatta med sågspån) så kan den där plastbiten ha mjuknat och tappat formen. I så fall bör man byta den och se till att packningarna på båda sidor om den är hela, innan man ger sig på förgasarinställning.