Om du ska byta oljor och göra en allmän service så glöm inte att titta till alla filter (motoroljefilter, bränslefilter, luftfilter, ev hydraulfilter) samtidigt. Läs på i instruktionsbok (bör gå att ladda ner från maskinisten.net om den inte följde med traktorn) om saken, det kan tänkas att luftfiltret är ett oljebadsfilter som ska rengöras regelbundet istället för att bytas, det kan också tänkas att motorn har en oljesil som ska rengöras i samband med oljebyte. Köp inte filter av okända piratmärken utan se till att få tag i filter från någon välkänd tillverkare (Mann, Knecht, Fram etc), det blir inte dyrare om man handlar på rätt ställe.
Beträffande oljor så är instruktionsboken en bra början när det gäller oljerekommendationer. Dock har det ju hänt en hel del på oljemarknaden sedan 60-talet. I princip kan man säga att alla dagens motoroljor är mer än tillräckligt bra för en sådan motor, jag skulle nog föreslå att man håller sig till en billig 10W-30 mineralolja (t ex den som Biltema säljer i 10 l-dunkar). Se dock till att oljan är API-klassad även för dieselmotorer (det brukar stå t ex SG/CF , bokstäverna före snedstrecket talar om att den är godkänd för bensinmotorer och bokstäverna efter att den är godkänd för diesel).
I växellådan duger det säkert bra med en sån här "universal-traktorolja" som ska gå att använda till allt möjligt, de brukar dessutom vara billiga.
Hydrauliken ska troligen använda motorolja men det är bäst att kolla i instruktionsboken först. I samband med oljebyte i den bör man också rengöra behållaren och eventuell sugsil för pumpen, och man bör studera hur hydraulsystemet är gjort för att få ut så mycket som möjligt av den gamla oljan. Ofta är det lämpligt att skjuta in alla hydraulcylindrar till ändläge före oljebyte, när man har bytt olja så lossar man returledningen från oljebehållaren och skarvar på en plastslang till en spilloljebalja. Starta sedan motorn och stäng av när det kommer ren olja ur returledningen, sätt tillbaks den och fyll till rätt nivå.