Jag har aldrig mekat med någon komplett sådan buss, men några tips från igångkörning av andra liknande fordon:
Stor risk att motorns vattenpump har fastnat ihop när den har stått så länge. Ta av remmarna och kolla att den går att vrida runt för hand innan du försöker starta motorn.
Om generatorn är en helkapslad av märke CAV så kan den ha en lömsk konstruktionsmiss. Det finns smörjnipplar för båda lagren men på remskivesidan sitter det packbox bara utanför lagret, inte innanför. Det gör att det fett som trycks ur lagret vid smörjning hamnar inne i generatorn och kletar igen den fullständigt med tiden. Smörj inte i onödan där, och plocka isär generatorn så snart som möjligt för att se hur det ser ut i den.
Ett gott råd är att tappa av kondensvatten och annat skräp ur bränslefiltren innan första startförsök, kanske också byta filter, så du slipper få in otrevligheter i dieselpumpen.
Tryckluftbromsar är ett kapitel för sig. Förhoppningsvis har bussen en lufttork som var i fungerande skick sist den kördes, i så fall borde det inte vara några större problem med hoprostade ventiler etc. Men det kan bli mer jobb om det är ett tryckluftsystem som alltid har varit fuktigt.